Hallo,
Is er iemand die een bron heeft over de risico's van blootstelling aan ultrageluid? Specifiek gaat het over een signaal met een bandbreedte van ongeveer 10KHz rond 40KHz. De geluidsdruk is rond de 135dB maar de bron is erg gericht, en normaal gezien kan er niemand komen in de straal. Op de dichtstbijzijnde locatie waar iemand kan staan is het volume ~80dB.
Direct contact met de transducer is niet per ongeluk mogelijk.
Het gaat mij vooral over wat er zou gebeuren moest iemand toch in de hoofdlob van de bron gaan staan.
Dat ultrasoon signaal geeft door niet lineaire effecten kraakende geluiden in de hoorbare frequentierange, die zijn rond de 90dB en uiteraard schadelijk na lange blootstelling, maar gezien het in de eerste plaats niet de bedoeling is om voor de bron te staan gaat dat zeker niet langdurig gebeuren. In zekere zin zijn die geluiden positief omdat ze een hoorbare indicatie geven van de sterkte van het ultrageluid zonder gebruik te maken van SPL meter.
Worden deze ultra soon trillingen niet gebruikt in de medische wereld, bij het verbrijzelen van nierstenen?
Ja, hoewel de frequentie en vermogen daar typisch hoger is. Bovendien is er een directe verbinding tussen de bron en het lichaam. Lucht is niet zo'n goed medium voor ultrageluid propagatie.
Maar als je zegt: de geluidsdruk is 135 dB, dan heb je de demping van de lucht toch niet meer nodig?
Het lijkt erg luid; bij 120 dB staat in het lijstje al 'schade bij korte blootstelling'.
Maar wat beschadig je dan? De trilhaartjes om 40 kHz te horen?
Aan de andere kant, het is niet aan ons te beslissen of iemand die wel kan missen.
Wat maakt er zoveel gerichte herrie?
Op 31 augustus 2012 14:25:03 schreef Frederick E. Terman:
Maar als je zegt: de geluidsdruk is 135 dB, dan heb je de demping van de lucht toch niet meer nodig?
Neen, maar de overdracht lucht->lichaam gaat gepaard met grote verliezen. Moest je hetzelfde doen in water zou er veel meer vermogen worden overgedragen.
De bron is een grote transducer array voor testen.
Je bent in ieder geval wettelijk verplicht een risicobeoordeling te maken en de nodige actie te ondernemen.
Iemand blootstellen aan een geluid van 87 dB(A) en Ppiek = 200 Pa of groter mag echt niet zomaar.
Zoek even de 2003/10/EG op, is maar 8 A4'tjes of zo.
Ik ben normaal gezien de enige gebruiker van de opstelling, voor de zekerheid gebruik ik gehoorbescherming, hoewel op de locatie waar ik normaal sta de geluidsdruk <80dB is.
De testen duren maximaal enkele seconden dus het gemiddelde over 8 uur is laag (Zeker onder 80dB, zelfs als je permanent vlak ervoor staat). 200Pa wordt niet gehaald (kan niet worden gehaald zonder schade). 112Pa (zonder attenuatie van weging) juist wel op maximaal vermogen.
Hoe zit dat eigenlijk met die A/C weging? Die zijn maar gedefinieerd tot 20KHz. De veiligste oplossing lijkt me gewoon de attenuatie van 20KHz aanhouden voor 40KHz. Dan komt er 10dB attenuatie bij. Als je de curve extrapoleert ongeveer 20dB.
Al met al lijkt het dat het dus zelfs nog onder de limiet zit waar er gehoorbescherming nodig is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het lijkt nogal logisch dat de dB-A curve maar tot 20kHz loopt. Hoe wou je een zinvolle curve maken voor iets wat je niet kunt horen?
Op 31 augustus 2012 15:50:52 schreef Arco:
Het lijkt nogal logisch dat de dB-A curve maar tot 20kHz loopt. Hoe wou je een zinvolle curve maken voor iets wat je niet kunt horen?
Ja uiteraard, maar in die EU richtlijn drukken ze grenswaarden uit in A en C weging. Ik vroeg me af hoe (of?) je die dan kunt toepassen.
Laatst heb ik kits te koop gezien die met het zelfde principe werken, volgens de maker gaan je oren na een tijd zeer doen door de ultrasound, lijkt me niet echt prettig.
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Ik werk zeer veel met ultrageluid, heel breedbandig (20-150 kHz), 90 dB SPL. En ik kan inderdaad bevestigen dat de oren soms pijn beginnen doen. Maar dat gebeurt, zoals al aangehaald, als je je langdurig in de hoofdlobe van de bundel bevindt. Dat is zelden het geval...
Langs de andere kant, ik werk ook al een redelijke tijd (6 jaar) met ultrageluid, en ik heb nog niet echt last ondervonden. Gewoon geen domme dingen doen (transducer vlak naast je oor, ...) heeft voor mij altijd gewerkt. Ik ben natuurlijk geen dokter, dus mijn ervaringen hoeven niet de realiteit te zijn: ik geef hier gewoon hoe ik het aanpak
Ik heb ook een gepulst systeem: 3-4msec puls, 10x per seconde. Dus dat is een duty cycle van 30ms / 1000ms = 3%. Met een smalbandig systeem zijn de pulsen misschien wat langer, waardoor de duty cycle ook omhoog gaat. Wat voor soort pulsen gebruik je?
[Bericht gewijzigd door stecj366 op (48%)]