Voor een experiment zoek ik een (bij voorkeur gebruikte) borstelloze dc-generator, bij voorkeur met glijlagers. Spanning 30 à 40 volt, tussen 30 en 50 Watt.
Ongeveer als de afbeelding.
Wie kan me hierin adviseren?
B.v.d. voor dank voor reactie.
Martin.
http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/reader.php?artikel=Dynamo:_DC-geli…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
Er moet een spatie voor de achterste /IMG]
Maar dan krijg je een brushed motor te zien.
Lekker vaag topic.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Inderdaad, een borstelloze DC generator, hoe werkt dat?!? (en nou niet zeggen dat dat een accu is)
Daarbij: 30-40V? Bij welk toerental?
En waarom wil je glijlagers? Wat is er mis met een setje gesloten kogellagers?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Men neme een wisselstroom dynamo en vervang de sleepringen door een spoel rond de as (zoiets als ringkerntrafo)
vervang de koolborstels door magneetjes (magneetjes niet te sterk maar met windingen om te versterken door de stroom die de dynamo reeds levert met regelaar ertussen)
lang over nagedacht geloof ik , patentje misschien ?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Is dat dan niet min of meer een dynamo met een veldwikkeling, waarbij je die laatst bekrachtigd via een inductieve koppeling? Is het nu je bedoeling om, op de plaats van de collector, een kleine hybride dynamo te maken om het veld mee te bekrachtigen? Je zult daar dan in ieder geval nog een gelijkrichter tussen moeten zetten, want je wilt natuurlijk een DC stroom door de veldwikkeling.
Ik voorzie nog wel een klein stabiliteitsprobleem, met die permanente magneten op de plaats van de koolborstels. Naarmate het toerental stijgt, zal die kleine dynamo meer spanning en daarmee ook meer stroom gaan leveren, waardoor de veldstroom van de grote dynamo ook toeneemt. Dit kun je natuurlijk voorkomen door een negatieve stroom door de spoelen die het veld bekrachtigen te sturen, zodat het magnetische veld juist zwakker wordt.
Ik neem aan dat die permanente magneten er alleen in zitten om het ding zelfstartend te maken? Voor een patent is het nu te laat, lijkt me, aangezien het bij deze al gepubliceerd is. Dat betekend wel dat niemand anders er meer patent zou kunnen krijgen.
Overigens heb je dan nog steeds een AC generator, waar dus een gelijkrichter achter moet, en daar doelde ik dus op.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
De zelfbekrachtigde AC generator is toch al heel oud?
Het patent daarvan zal denk ik al lang afgelopen zijn.
Franssel
Dhr Fleuren uit rosmalen is lang mijn account geweest
Inderdaad en het gelijkrichten lijkt me geen probleem met 2 diode's parrallel ivm ballans
ik zei al dat het zwakke magneten (koolborstelvervangers) moeten zijn , zoals het remanentmagnetischme van een ouderwetse gelijkstroom dynamo
sterke magneten is te testen zonder de extra bekrachtiging van de koolborstelspoelen
en alle automotive wisselstroomdynamo's leveren toch gelijkstroom door interne gelijkrichter
Aan iedereen welke reageerde: dank hiervoor.
Ben een leek op gebied van topic's; m'n leeftijd (77) al hieraan ook debet zijn.
Ben een Wtb-man en te weinig kennis op electrogebied.
@ SparkyGSX: glijlagers zijn over het algemeen geluidlozer.
@ Zonnepaneeltje:ik probeer info te verzamelen;zal inderdaad een beetje vaag zijn, sorry.
@ SparkyGSX: toerental is nog niet bekend.
@: DE OLDE: link werkt inderdaad niet; heb geen kennis hoe ik een beeld op het forum moet plaatsen.
'k Heb wel een screendump van een soort generator welke ik zoek.
Hoe deze te plaatsen?
Franssel
Op 14 september 2012 23:06:25 schreef McDuff:
De zelfbekrachtigde AC generator is toch al heel oud?
.
Ja die werden vaak in touringcars geplaatst om zo onderhoudsvrij mogelijk te zijn
heb er zelf nog nooit een gezien en op internet ook niet kunnen vinden
Die op de foto, heeft trouwens ook borstels !
maar leg eens uit wat de bedoeling gaat zijn van het expiriment, dan zullen de adviezen waarschijlijk ook meer inhoud hebben.
@ Shiptronic:
Enige uitleg over m'n experiment.
Met een magneetmotor/Teslamotor welke nagenoeg functioneert, wil ik de generator aandrijven.
Een liefst borstelloze generator met glijlagers heeft m'n voorkeur om geluid zoveel mogelijk te beperken.
Met een inverter van m'n zonnepanelen met een DC ingangsspanning van 24 tot 50 V en 0 tot 100 W vermogen en een uitgangsspanning van 230V - 50Hz - 0,375A kan ik dan gratis stroom "oogsten".
I.p.v. voeden door zonnepanelen denk ik dit dan door de generator te verwezenlijken.
(Heb al 13 jr. zonnepanelen)
Zie: http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#27sep2011_Martin_Hijink
(vandaag tot 14.- al 7,5 kWh geoogst)
Wie denkt met me mee?
Je kan bijv. een servomotor nemen (zie marktplaats) of een BLDC motor met een 3 fase gelijkrichter erachter, zoiets dus http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19112__DT38_620kv_Turnigy_H…
'Gratis' energie bestaat niet.
Ik ben benieuwd naar de Teslamotor
SparkyGSX
De open klemspanning van een motor wordt bepaald door het ontwerp (aantal poolparen, magnetische veldsterkte, aantal windingen, etc.), en door het toerental.
Het mechanische vermogen wordt bepaald door het koppel keer de hoeksnelheid (dat zou een WTB'er natuurlijk niet vreemd moeten zijn). Het elektrische vermogen is de spanning keer de stroom, waarbij de stroom vrijwel recht evenredig is met het koppel (bij een gegeven motor), en de spanning evenredig met het toerental, minus de ohmse verliezen (weerstand van het koper keer de stroom). Er zijn nog wel een paar andere factoren die meespelen, maar die zijn relatief klein.
Het is volkomen zinloos op een spanning of vermogen te specificeren, als daarbij niet minimaal het toerental of koppel wordt vermeldt. Als je minimaal een orde van grootte kunt specificeren, zou je altijd nog wat kunnen spelen met een overbrenging met een tandriem o.i.d.
Ik krijg wel het idee dat je verwacht gratis energie te krijgen uit een motor die een generator aandrijft. In dat geval is de generator in het geheel overbodig. Ga dan eerst een meten wat de hoeksnelheid en het koppel zijn als je een andere last aandrijft, dan zul je zeer hoogstwaarschijnlijk concluderen dat het geheel niet rendabel is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 september 2012 22:29:27 schreef SparkyGSX:
Ik krijg wel het idee dat je verwacht gratis energie te krijgen uit een motor die een generator aandrijft.
Nee, volgens mij wil hij de motor-generator combinatie gebruiken om netspanning te maken van z'n zonnepaneel-energie.
SparkyGSX
Zoals ik het lees, wil hij alleen een inverter gebruiken die bedoelt is voor zonnepanelen, en komt daar die eis van 30-50Vdc vandaan. Waarom zou je een motor-generator set tussen een stel zonnepanelen en een inverter hangen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik lees nogal wat misverstanden; sorry dit ik een beetje onduidelijk was.
De opzet is een generator/dynamo aan te drijven met een magneet resp. teslamotor.
Een (kleine) inverter voor zonnepanelen vormt dan de dc om naar 230 V ac.
Duidelijk zij dat de "motor" wel voldoende draaimoment heeft om e.e.a. aan te drijven.
Het is inderdaad m'n bedoeling met een (mini) tandriem met b.v. een steek van 3 of 5 mm en een breedte van 9 of 15 mm e.e.a. aan te drijven; weinig verlies.
Het "waarschijnlijk niet rendabel zijn" is me duidelijk. Ik vind dit van minder belang; het gaat me meer om het wel of niet kunnen functioneren.
Laat ik het onder de noemer uitdaging plaatsen.
Als het wat opbrengt is dat mooi meegenomen!
Elke kWh welke je "oogst" voorkomt ca. 0,62 kg Co2.
'k Heb tijd, kennis en faciliteiten op wtb-gebied.
Hou me zeer aanbevolen voor een goede suggesties.
rew
Even voor mijn begrip:
Op 16 september 2012 21:01:45 schreef Martin70:
.... een magneet resp. teslamotor.....
Wat is een magneetmotor? Wat is een teslamotor?
Zijn dat die dingen die het magnetisch veld als energiebron gebruiken?
De teslamotor (scroll naar beneden)
Een primitief ding, moest nog uitgewerkt worden natuurlijk.