Philips fr966 links achter doet heel raar.

Beste CO ers,

12jaar geleden een philips matchline fr966 Digitale Audio/Video Surround Receiver gekocht icm een set jamo speakers; 2st E630, 3st E610(waarvan ik er 1 als center gebruik) en de subwoofer E6SUB.

Bij de plaatselijke "philips boer" toendertijd alles samengesteld en beluisterd en voor mij de ultieme kombi voor dat geld! Zelfs met alle nieuwe snufjes, sony ps3 als bleuray disc speler, spotify streamen via mn laptop naar mijn philips tv en dan het geluid over de versterker, na al die jaren dus nog steeds een super set!

Alleen sinds een paar weken gaat links achter heel raar doen.
Heel verschillend in tijd dus niet alleen als hij langere tijd aanstaat maar ook wel eens gelijk met aanzetten een oorverdovend, ook niet altijd maar wel brommen en kraken. Je ziet de speaker ook heel snelle bewegingen maken.

Is dit mankement nog te repareren en loont dit nog na zoveel jaren trouwe dienst of is het beter een nieuwe aan te schaffen en welke zou het dan moeten worden om ongeveer het zelfde geluid te krijgen als ik nu heb?

graag u mening!

volgens het schema van de fr966 zit er een stk unit in 2 x voor de speakeruitgangen . stk496 positie 7905 zou de surround speakers aansturen , deze maakt veel kans op een intern defect waardoor de speaker kuren lijkt te hebben . pin 15 van dat ic is de uitgang voor de linker surroundspeaker. als er op de ingang voor die uitgang ( pin 21 en 22 ) geen storing/brom staat , zul je beter gaan zoeken naar een andere stk 496-430 unit ..

het kan ook zo simpel zijn als een losse soldering van de stk unit of een ander onderdeel..

Beste testman,

Vriendelijk dank voor je zeer snelle reactie.
Gezien ik absoluut niets geen verstand heb van wat er in mijn versterker zit en al helemaal niet weet hoe ik het zou moeten maken als er iets stuk is, wel heb ik geprobeerd om de speakers zelf te wisselen, en dan nog steeds links achter het probleem, vraag ik echt om je mening of het nog lonend is om het mankement te laten repareren (als dit al mogenlijk is)of iets anders aan te schaffen.

vriendelijk dank!

de reparatie van zo'n toestel bij een bedrijf is niet interessant meer . de prijzen voor het onderzoeken zijn al enige tientjes. als je een ome piet hebt die dit soort reparaties vaker doet is het nog te doen , voor een paar tientjes mits de stk496 niet duur is , maar als je er zelf geen verstand van hebt is een andere kopen miss beter als je geen optie 2 in de kennissenkring hebt..

tevens heeft deze versterker op surroundgebied allang niet de recente dolby filters ed meer , t is ook een markteconomie waarin we leven :)

als je zoiets hebt van , de rest werkt nog prima eigenlijk , kun je ook op marktplaats bijv kijken naar eenzelfde model , dan heb je een toestel waar je mee overweg kunt en heb je een reserve ab

deze bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/590227680

of deze ; http://link.marktplaats.nl/596003567

Beste Testman,

Een ome piet heb ik helaas niet want dan zou ik ook niet posten hier maar als jij wel een ome piet weet in de betuwe, mail me!

Kun je misschien het verhaal wat betreft het surroundgebied allang niet de recente dolby filters ed meer ,wat toelichten want ik begrijp niet helemaal wat dit inhoud.
Wat betreft iets anders aanschaffen ben ik zeer zeker niet opzoek naar iets van marktplaats, dan laat ik liever deze repareren voor €75,00 ,dan is het ook maar afwachten natuurlijk maar weet ik wel wat ik in huis heb...

Mocht het omwille van de 'dolby filters' beter zijn een nieuwe aan te schaffen kun je dan mischien een aanbeveling doen in de prijsklasse tot €500,00 ongeveer...
Vriendelijk dank!

ik zou tegenwoordig iig van philips hifi wegblijven , de degelijke tijd is wel geweest .

de fr966 is een versterker van het eerste uur op surroundgebied. tegenwoordig zitten er meer soorten digitale omzetting op ( dts , aac , thx dolby pl , etc ) daar is vooruitgang geboekt in de hifi . helaas zitten er in veel surround versterkers klasse d versterkers die minder goed klinken als de klasse ab/b trappen van 15 en meer jaar terug nog. een losse versterker zonder dvd erin is wel de betere soort. ikzelf heb surround al jaren terug de deur uit gemikt om terug naar stereo te gaan , dus voor een goede vervanger moet je niet bij mij zijn. ( zoek op merk bijv en type en check reviews op kieskeurig en dergelijke sites bijv ) winkels proberen toch altijd de bijna duurste bak van een onbekend merk aan te smeren dus wat oriënteren kan geen kwaad.

Beste testman,

bedankt zover, ik hoop dat er nog iemand gaat reageren en dat dan de keuze voor mij nog duidelijker zal gaan worden.
Overigens heeft mijn versterker al wel dts en is er iemand die mij de verschillen in dolby filters kan uitleggen want dit blijft een beetje vaag...
Wat is bv de standaard in de nieuwste films en muziek dvd's,of zijn er nieuwe ontwikkelingen waar ik mischien rekening mee moet houden?
evengoed,
Vriendelijk dank.

of het dolbyfilters heet weet ik niet zeker , het zijn de vele namen zoals thx , dolby pro logic ed die op de voorkant van een versterker geprint staan tegenwoordig.