Volgende week komt men mijn nieuwe keuken leveren en aansluiten.(In België)
Ik heb daarvoor een 3G6 kabel voorzien voor de aansluiting van de inductiekookplaat, afgezekerd met een automaat van 32A.
Inductiekookplaat: Atag HI 6271M met vermogen 7400W en volgens de handleiding die ik al opgezocht heb op het net perfect aan te sluiten op monofase.
Ik kan echter nergens terugvinden of er reeds een kabel met perilex-stekker aansluiting aan de inductiekookplaat hangt, of ik mijn 3G6 kabel rechtstreeks aan de inductiekookplaat kan koppelen.
Ik voorzie dus voorlopig een wanddoos met aansluiklemmen aan de kabel?
of is een perilex aansluiting verplicht?
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in belgie is een perilex niet standaard meen ik , daar worden de oude lasdoos deksels met wartel gebruikt voor fornuis aansluitingen. de kabel aan het fornuis zal een soepele draad zijn die je oplast in de muuraansluiting naar de ymvk fornuis voeding..
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Dag Peterk,
In Belgie worden de in onderstaande link gegeven contaktdozen gebruikt voor het aansluiten van de kookplaten:
http://www.my-electro.be/product/aansluitdoos-6mm-vijfpolig/
bijhorende inbouwdoos:
http://www.my-electro.be/product/inbouwdoos-16-32a/
bijhorende opbouwdozen:
http://www.my-electro.be/product/opbouwdoos-16-32a/
http://www.my-electro.be/product/opbouwkader-16-32a/
grtn
Robbe
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Ik zou die dozen wel gebruiken, type naar gelang de situatie.
En dan niet die schroefverbinding, die in verloop van tijd losser gaat zitten.
Maar deze "WAGO" type gebruiken, daar de kontaktdruk door veerdruk in takt blijft.
Info: [klik]
Of deze klemmen [klik]
MVG Gerard.
[Bericht gewijzigd door GerardMonique op (11%)]
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Hebben ze die wago's ook in G6 dus 6mm²
Blijkbaar wel
http://wago.com/cps/rde/xchg/SID-01B140C8-74D9219F/wago/style.xsl/nld-…
[Bericht gewijzigd door Damic op (57%)]
testman
dat zijn wago's voor stugge draad , ik gok erop dat het fornuis een soepele leiding heeft met 5 aders 1,5mm2 of 2,5mm2. je zult dus van 6mm2 naar 2 aders 2,5mm2 moeten , is dat doosje met de schroefklemmen toch wel handig..
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Dag,
Is idd ook een oplossing als je de insteekklemmen hier of daar op de kop kan tikken uit de reserve van de één of andere zelfstandige. Ben ook voorstander van Wago of andere evenwaardige merken, de courante maten (1,5; 2,5) kan je regelmatig gebruiken als particulier: spijtig dat een doosje van 6mm²zoveel geld kost als je er maar 3 nodig hebt ... 
al hoewel (ik heb nog even rond gegoogeld) de prijs precies nog mee valt... en idd, zoals testman schrijft, om een harde kern aan een soepele te verbinden vind ik ze (voorlopig) maar tot 4mm².
Tegenwoordig hebben ze voor elke verbinding wel een wago...
grtn
Robbe
[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (13%)]
testman
er zijn ook lasdozen van bijv spelsberg die een ingebouwde klemstrook hebben , voor 6 , 10 ,16 ,25 , 35mm2 kabels. die worden ook veel gebruikt..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een perilex gaat volgens mij maar tot max 25A, en mag dus niet toegepast worden.
In NL MOET je bij elk toestel het toestel uit kunnen zetten ivm werkzaamheden.
Je kunt dit doen door een stevige CEE-Form kombinatie te nemen, en dan een voor minimaal 32 Ampere.
Hiervoor neem je dan de Blauwe, net zo als op een camping, alleen een stapje zwaarder.
Je kunt ook een werkschakelaar gebruiken. Een 2 polige minimaal 32A volstaat dan.
De keuze is aan jou.
Neem minimaal een 4 qmm snoer aan je fornuis.
@Testman:
32 Ampere op een 1,5 of 2,5 qmm snoer??
Op 18 september 2012 22:52:49 schreef Toeternietoe:
Neem minimaal een 4 qmm snoer aan je fornuis.
@Testman:
32 Ampere op een 1,5 of 2,5 qmm snoer??
Roken is dodelijk en met 1,5 gaat het roken 
testman
ik zeg een 5 aderig snoer aan het fornuis , de 30 ampere die een fornuis trekt gaat in nl over 2 16amp 230v groepen heen of een 16amp krachtgroep. dus loopt er 16amp over de 1,5mm2 heen wat wel mag...
in dit geval is de voeding ook 3g6mm2 en dus zal de 5x 1,5 of 2,5mm2 per 2 aders parallel gezet moeten worden of beter nog : een stuk rml 3g6mm2 aan het fornuis zetten.
hier in nl is een werkschakelaar of stekker dicht bij het apparaat normaal , belgie loopt nog wat achter op dat gebied 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 18 september 2012 23:33:34 schreef testman:
ik zeg een 5 aderig snoer aan het fornuis , de 30 ampere die een fornuis trekt gaat in nl over 2 16amp 230v groepen heen of een 16amp krachtgroep. dus loopt er 16amp over de 1,5mm2 heen wat wel mag...in dit geval is de voeding ook 3g6mm2 en dus zal de 5x 1,5 of 2,5mm2 per 2 aders parallel gezet moeten worden of beter nog : een stuk rml 3g6mm2 aan het fornuis zetten.
hier in nl is een werkschakelaar of stekker dicht bij het apparaat normaal , belgie loopt nog wat achter op dat gebied
Je beantword de vraag in een volkomen normale Nedrerlandse aansluiting.
Maar de TS heeft een speciale aansluiting in Belgie, die je in NL niet in een woonhuis zal tegen komen.
Dus geen kookgroep met 2x 16A, en geen 5 aderige kabel/draad in buis.
Maar een 32 Ampere voeding met een 3x6qmm kabel.
Maak het voor de TS niet nodeloos ingewikkeld om antwoorden te geven die met de vraag helemaal niets te maken heeft.
testman
als je een fornuis koopt , zit er vaak al een kabel aan de kookplaat . dit is wrs ook in belgie een 5x 2,5mm2 omdat je ook daar kracht en 230v voeding kunt hebben voor een fornuis .
de kans dat de ts dus de kabel aan het fornuis op de lasdoos per 2 draden op de 6mm2 ymvk kabel aan moet sluiten is dus zeker aanwezig.
een stuk 3g6mm2 voor de kookplaat is wel nodig gezien de 32amp voeding , de stroom per draad van een evt 5 aderige kabel is nog steeds 16 amp . maar je hebt gelijk dat je de fornuiskabels 32amp afzekert in de meterkast . dat mag niet op 1,5mm2 of 2,5mm2 . dat gaat alleen om de max stroom voor 2,5mm2 / sluitingsstroom maar klopt idd ..
de kans dat het fornuis een 5 aderige kabel heeft is zeer groot bij deze kookplaat zelfs , het is een inductieplaat die meestal met 2x 230v werkt . met wat pech zit de kabel zelfs vast aan het fornuis aangesloten..
In BE is het simpel: 
Enkel deze toestelcontactdozen of aftakdozen mogen gebruikt worden
( de ene met een stekker de andere zonder= rechtstreekse aansluiting):
http://www.gepowercontrols.com/be/nl/resources/literature_library/cata…
Pag C22 to C25 in deze cataloog en dit moet dan in uw geval de 32A uitvoering zijn. ( of u nu effectief gaat afzekeren lager of niet maakt niet uit dit is wat het AREI aangeeft) voor het fornuis.
Voor de rest zijn alle andere verbindingen van het CEE type 32A ook toegelaten.
Echter komt u dit niet vaak tegen deze zijn dan ook duurder in aankoop.
Perilex is niet toegelaten daar deze Max 25A is.
Een werkschakelaar of veigheidonderbreking is in Belgie op dit toestel niet verplicht omdat de uitschakeling steeds kan gebeuren door middel van zichtbare onbreking en dit binnen de gestelde afstanden ( zichtveld).
Alle andere mogelijke wijzen van aansluitingen zijn niet toegelaten in de huisinstallatie. Dus ook niet met WAGO of wat dan ook.
Bedankt Marti voor uw duidelijk antwoord.
Ik denk wel dat ik ga wachten totdat ze de kookplaat leveren vooraleer ik een 32A pries en stekker ga kopen, aangezien het mij op dit moment nog niet duidelijk is of de kookplaat al met een snoer en stekker geleverd wordt. En dan is't nog de vraag of het op zijn hollands is of met een belgische stekker...
De leverancier van de keuken kon mij dat niet meedelen...