Ik ben met een project bezig waarbij ik een ruitenwissermotor (12V)
langzaam rondjes wil laten draaien.
Dit wil ik aan gaan sturen met ArduinoUno.
Ik heb geringe ervaring met Elektronica en Arduino, zijn er hier mensen die me kunnen helpen hoe ik dit aan ga pakken?
(De enige specificatie van de motor die ik terug kan vinden is 12V).
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen - of wellicht tips heeft?
Bvd,
Progger
GMT+1
Welkom op dit forum,
dit schema kan je bouwen:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…
kun je leuk met een potentiometer aansturen.
ook kun je het gedeelte links van de R2 (de 555 en daaromheen) vervangen door de PWM uitgang van je Uno.
moet hij beide kanten op draaien? dan moet je op zoek naar een H-brug. daar is zat over te vinden, zoek maar eens rond!
[Bericht gewijzigd door Progger op (20%)]
Je kan je motor het beste aansturen via een fet. Als je hem aanstuurd met een arduino kan je het beste een logic level fet nemen.
En als je een normale fet neemt kan je het beste een fet driver er tussen zetten.
Hier heb je een stukje over fet's, lees dat eens goed door.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41
Als je motor links en rechtsom moet kunnen draaien, kan je het beste een H_BRUG gebruiken. Of je kan hem ook ompolen met een relais, dan kan het met een fet gedaan worden.
Kwally
If electronics aint your life, what r u doing here?
Wat verstaa je onder langzaam?
En wat moet het doen?
Miss ben je beter af met een stepper.
Iets meer info om latere problemen te vermijden.
@Progger
Sorry ik ben nog een totale nitwit in elektronica en programmeren, maar wat is een potentiometer? Alvast bedankt!
@Lambiek
Thanks! De motor wil ik enkel rechtsom laten draaien. Dus ik zou volgens jou een FET kunnen gebruiken? Waar kan ik die eigenlijk aanschaffen?
@Kwally
Kan een stepper een halve kilo rondjes laten draaien? En zijn ze goedkoop aan te schaffen?
Thanks allemaal, ontzettend bedankt!
Halve kilo... Draaiend met wat voor arm? In horizontaal of verticaal vlak? Vertraagd / rechtstreeks? Enig idee wat voor kracht deze motor moet leveren?
Welke spanningen zijn aanwezig?
wat is langzaam draaien?
Moet er iets regelbaar zijn?
owja en wat is goedkoop? Vraag het de shell en die kijke niet op een miljoen meer of minder 
[Bericht gewijzigd door DK op (16%)]
Een stappenmotor is voor een leek (niet verkeerd bedoeld) moeilijker aan te sturen, of je moet een kant en klare driver kopen.
Maar dan nog, als je een beetje koppel moet hebben wordt het een flinke stappenmotor, en waarschijnlijk ook een met een vertraging.
Dat zal allemaal flink in de papieren gaan lopen denk.
Een fet is gewoon in iedere elektronica zaak te koop, of via een netshop. Maar je moet eerst weten hoe je het aan gaat sturen.
Wil je er een driver tussen zetten met een gewone fet, of wil je het met een logic level fet gaan doen.
Er staan voorbeeld schema's in het artikel wat ik geplaatst heb, heb je dat gelezen. Wil ook wel een voorbeeld voor je maken, je zegt het maar.
En hoe zit het met de software, weet je daar wel raad mee, of ben je ook daar een beginner in.
joopv
Golden Member
Een ruitenwissermotor kan met gemak 10 ampere opnemen, dus je 12V voeding en schakelfet moeten daar wel op berekend zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Om een halve kilo horizontaal te laten draaien heb je aan een klein stappenmotortje al genoeg. (Zeker als er een tandwielkastje aan zit)
Saia heeft daar diverse modellen in.
Hier heb je een voorbeeld hoe je het kan doen.
Je kan het voorbeeld van schema twee met de stroommeting op de zelfde manier toepassen bij voorbeeld drie.
Op deze manier kan je een stroomregeling erop maken, voor de beveiliging van je fet. Als er stroom loopt wordt de spanningsval over R3 (0.1E) gemeten, die waarde verwerk je weer in je programma op je arduino.
EDIT:
Over PIN_6 en PIN_3 van de IR4427 moet nog een 100nF condensator gezet worden, ben ik vergeten te tekenen. 
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (10%)]
Kwally
If electronics aint your life, what r u doing here?