Ik wil weten of een CR2032 lithium cell in de praktijk nog inzetbaar is. Normaal heb ik voor dit soort klusjes een klein analoog metertje, die verschillende batterijen dmv een draaischakelaar van de juiste load voorziet. Vervolgens is op de wijzerschaal een stuk groen ('good') en een stuk rood ('replace'), en een klein gebied daar tussenin natuurlijk.
Nu werkt dat voor bijvoorbeeld een AA batterij best aardig (vermelde belasting: 150mA), maar bij elke lithium knoopcel die ik uit een falend apparaat haal, geeft de meter vrolijk aan dat hij nog dik in het groen, ofwel 'good' zit. De cell wordt door de meter bij 3V met 1mA belast.
Een kleine test wijst uit dat de meter bij 2.37V op de grens van 'good' en 'replace' belandt.
Kennlijk heeft mijn simpele batterij-testertje niet helemaal de goede meetmethode voor dit soort knoopcellen, dat hebben meerdere apparaten die deze batterijen gebruiken inmiddels bewezen. Wat is wél de juiste manier? Kan inderdaad volstaan worden met een kleine belasting en het meten van de spanning? Zo ja: wat moet die belasting dan zijn, en bij welke spanning kun je het omslagpunt leggen?