CR2032 Lithium cell 'testen'

Ik wil weten of een CR2032 lithium cell in de praktijk nog inzetbaar is. Normaal heb ik voor dit soort klusjes een klein analoog metertje, die verschillende batterijen dmv een draaischakelaar van de juiste load voorziet. Vervolgens is op de wijzerschaal een stuk groen ('good') en een stuk rood ('replace'), en een klein gebied daar tussenin natuurlijk.

Nu werkt dat voor bijvoorbeeld een AA batterij best aardig (vermelde belasting: 150mA), maar bij elke lithium knoopcel die ik uit een falend apparaat haal, geeft de meter vrolijk aan dat hij nog dik in het groen, ofwel 'good' zit. De cell wordt door de meter bij 3V met 1mA belast.

Een kleine test wijst uit dat de meter bij 2.37V op de grens van 'good' en 'replace' belandt.

Kennlijk heeft mijn simpele batterij-testertje niet helemaal de goede meetmethode voor dit soort knoopcellen, dat hebben meerdere apparaten die deze batterijen gebruiken inmiddels bewezen. Wat is wél de juiste manier? Kan inderdaad volstaan worden met een kleine belasting en het meten van de spanning? Zo ja: wat moet die belasting dan zijn, en bij welke spanning kun je het omslagpunt leggen?

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Is dat groene schaaldeel wel voor 3v cellen? (veel knoopcellen zijn 1.2 en 1.5 volt). Vaak is er daarvoor een aparte schaal op de meter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De meeste gebruikte knoopcel is denk ik toch de CR2032 welke 3V is. Er zijn uiteraard ook andere, maar meestal zie ik toch dit type langskomen.

Dit vermoedt dat die voor 3V is, maar dat hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn.

Jazeker is deze voor 3V.

Het zou ook wat vreemd zijn als het omslagpunt tussen 'good' en 'replace' bij 2.37V ligt voor een 1.5V batterij, niet?

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Het omslagpunt 2.37v klopt niet voor 'replace'. Bij die spanning is 'ie al op een paar procenten na al helemaal leeg... (Een cel met 2.5 volt zou ik niet echt 'GOOD' meer durven noemen...)
Bij een spanning van ~2.75v zit er nog zo'n 10% in... (Of je er dan nog iets aan hebt hangt van het stroomverbruik van de belasting af)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aan de hand van je opmerking ben ik gaan zoeken naar een tabel of grafiek (eerder moeten doen natuurlijk), en kwam uit bij de datasheet van een CR2032 van Energizer.

Als je alleen naar de continue ontlaadcurve kijkt, dan zou je zeggen dat het omslagpunt van 'bruikbaar' naar 'vervangen' best wel op 2.4V gelegd kan worden, hoewel je dan al wel ver in z'n laatste duik zit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/cr2032-discharge.gif

Kijk je echter bij één van de pulse discharge grafieken, dan zie je wat duidelijker dat het al wat eerder gedaan is:

http://www.uploadarchief.net/files/download/cr2032-pulsedischarge.gif

Ik weet niet of je kunt zeggen dat er bij 2.75V nog maar 10% in zit, misschien eerder 20% (bij 1mA), maar gezien de rest van het verloop van de grafiek (en ook IR) wordt het dan inderdaad wel tijd om aan vervanging te denken.

Die 1mA lijkt op zich wel genoeg load om aan de hand van de spanning iets over de resterende capaciteit te zeggen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Bij het meten van een batterij met een belasting meet je de Ri. Er loopt bij jou 1mA begrijp ik. Die veroorzaakt een spanningsval over de Ri. De Ri van de verschillende batterijen is niet gelijk, Ri van Lithium is vrij hoog dus de spanningsval is hoger. De meter zal dus een lagere waarde aangeven dan bij een batterij type met lagere Ri.

Je kan de batterij met bv 100K belasten, die spanning meten. Dat is U1. Dan met bv 1000 Ohm belasten en daarbij de spannimg U2 meten. Dan U2 / 1000 is de test stroom i. (U1 - U2 ) / i = Ri
In de grafiek lees je dan af hoe ver je batterij is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als het grafiekje mooi klopt, dan zie je duidelijk een knik bij die 225 uur (in de grafiek met Ri en pulse).

Dat is het moment om te gaan beslissen dat ie weg moet.

Wat je wilt is dat het omslag punt betrouwbaar bereikt wordt door Vbat(onbelast) - Imeet * Ri.

Aangezien je omslagpunt ongeveer 2.4V is, en je hem bij 2.6V wil wegmikken, moet Ri * Imeet ongeveer 200mV zijn. Aangezien Ri in die fase minimaal 40 ohm is, kan je volgens mij met zo'n 5mA meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/