Hallo iedereen, alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb hier thuis een antieke radio staan met lampen uit het jaar 59' werkt perfect, blijft me verbazen hoe goed zo'n oude lampenradio klinkt. Nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn om een mp3 aan te sluiten hierop en zo te kunnen genieten van het warme geluid van de radio?
Ja, dat kan. Gewoon op de phono ingang de mp3 speler aansluiten. Toen had je ingangen voor draaitafels met zgn. keramische elementen. De uitgangsspanning hiervan kwam ongeveer overeen met de uitgangsspanningen van taperecorders en cd spelers.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Toch een beetje voorzichtig mee zijn.
Afhankelijk van de radio kan het zijn dat de gnd van de ingang niet potentiaal vrij is van het net.
En dat zou voor de MP3 speler wel eens vervelend kunnen zijn. 
Dat geldt alleen voor U toestellen, en daarvan is 99% voorzien van scheidingscondensatoren zodat je geen optater krijgt. Er staat dan weliswaar nog een flinke spanning tegenover aarde, maar er zal nauwelijks stroom lopen. Zolang je de radio uitschakelt voordat je de mp3 speler er mee verbindt, is er niets aan de hand.
De 1% zijn slecht zelfgebouwde of omgebouwde toestellen. Die zijn levensgevaarlijk, ik ben in het bezit van een Decca radio die niet echt vakkundig is omgebouwd naar een U toestel. De nul (of fase
) ligt gewoon aan de grammofooningangmassa... Bloedlink.
Je moet ook nog van stereo naar mono gaan. Links en rechts knoop je via twee weerstandjes van 100 ohm a 1k aan elkaar.
Doe je dat niet, dan kan je vervorming krijgen, want als er faseverschillen zijn tussen links en rechts gaat er een stroom lopen van/naar de interne versterkers.
Bedankt voor de reacties, maar ingangen vind ik niet echt achteraan de radio.
Ikzelf dacht aan een am/fm transmitter te maken om zo het geluid van mijn mp3 te streamen naar de radio. Mijn vraag hierbij is of er verlies van geluidskwaliteit optreed bij zo'n systeem?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Die FM transmittertjes zijn gewoon te koop.
De geluid kwaliteid ervan is mij niet bekend.
Maar er zullen zeker goede te vinden zijn of zelf bouwen, maar dat is weer een heel ander verhaal.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
kan je beter zo een FM bug kopen mdet een mp3 speler erin en afstandbediening. ik heb achteraan mijn radio thuis een aftakking gemaakt op de 12V voedingsspanning en daar zo een mp3 speler ingeplugged.
speelt nu gewoon op de radio af op frequentie 87.5
kan je ook in je huis ergens anders plaatsen op een 12V transfo. hoef je in ieder geval ook al niet meer met batterijen te gaan knoeien in je mp3 speler
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
Geluidskwaliteit van die mini FM zendertjes loopt uiteen. Er zijn er die prima klinken, maar het model wat ik heb is bar slecht.
Die moet je dus niet kopen. Hij produceert 'n boel vervorming en ook wat geruis. Bovendien is de interne stereocoder slecht.
Bij kleine AM zendertjes zit je (afhankelijk van de radio) met een erg beperkte audiobandbreedte. Reken maar op 6khz als je een doorsnee AM radio hebt. Het klinkt wel beter dan de gemiddelde AM omroepzender omdat je de audioprocessing achterwege kan laten.
Ja, ik wou er net over beginnen, die Ledlover laat zien heb ik ook. Hooguit geschikt voor spraak. Voordeel van deze is wel dat ie op 2 x AAA batterijen speelt, maar die moet je er ook steeds uit halen want anders zijn ze binnen een paar dagen leeg in standby stand.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je op de middengolf wilt zenden, en je hebt zin om zelf wat te bouwen dan kan je hier diverse ontwerpen vinden, van een buizenzendertje tot en met een PLL-gestuurd ontwerp (tegenwoordig zelfs met display).
Een PLL gestuurde versie is een aanrader, daarmee voorkom je interferentiefluitjes die ontstaan als je zendertje niet precies 9kHz tov een buurzender staat. En je hoeft niet meer bij te stemmen.
PLL, ziet er inderdaad wel beter uit dan wat ik voor handen had.
Blijkbaar zou het hiermee ook lukken 
Voor mij draait het om geluidskwaliteit en hoe meer ik zoek naar info omtrent deze fm transmitters hoe minder enthousiast ik word. Blijkbaar zal ik toch moeten kijken om rechtstreeks op de versterker van de radio iets in te bouwen, maar vind hier niet veel info over.
[Bericht gewijzigd door vandammes op (42%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik heb een hele goede gehad, was 8 euro. Dus het KAN wel. (Sorry, ik heb hem niet meer en weet niet meer welk merk.)
Met een oscillator van 1MHz gaat het niet werken, op 1008khz zit al een sterke landelijke zender.
Je kan meestal zonder problemen een audiosignaaltje aanbieden op de koolbaan van de volumepotmeter van de radio. Dat gebeurt meestal ook als je een grammofooningang hebt 
Houd wel echt rekening met eventueel benodigde netscheiding! Het afwezig zijn van een grammofooningang is een reden om daar achterdochtig naar te zijn.
PLL, kristalgestuurd of vrijlopend heeft niet echt invloed op de geluidskwaliteit. Kristalgestuurd is wel lastig, want heel veel kanalen zijn al bezet en met wat pech heb je een omroepzender op of naast je kristalfrequentie.
De geluidskwaliteit kan zeer goed zijn, maar alleen als je een breedbandige radio hebt. In het geval van de Philips BX680a is het geluid zelfs beter dan van de grammofooningang, de grammofooningang is bij dat toestel voorzien van een hogetonenfilter tegen plaatruis (destijds nog 78 toerenplaten die meestal heel veel groefruis hadden naar huidige maatstaven)
http://users.telenet.be/ranzigen/td_circuits/circuits/am_bug/am_bug.ht…
Flans die AM bug maar 'ns in elkaar, en kijk of het voldoet. Met de BC547 had ik overmatige FM (misschien nog te onderdrukken?), met BD139 was de modulatie keurig.
Eventueel het laag onder de 60hz wegfilteren.
Blijkbaar zal ik toch moeten kijken om rechtstreeks op de versterker van de radio iets in te bouwen, maar vind hier niet veel info over.
Dat is waarschijnlijk erg eenvoudig, welke buizen zitten er in die radio?
hurricane
Mvg Oswald
De EL84 is de eindbuis.
Ik dacht dat enkel deze is, die gebruikt wordt voor de laag frequent versterking.
De PU ingang is dan ook op deze buis aangesloten. (Middels een condensator)
Indien het een U-type betreft, zou ik gaan voor een LF trafo 1:1 , gewoon om een galvanische scheiding te bekomen...
ECC85,ECH81,2X EF89,EABC80,ECC83,EM84,EZ80,EL86,EL84
Vrijwel zeker een radio met trafo voor plaat (300V)- en gloeispanning (6.3V). Zo iets als de Philips B6X82 alleen dan zonder PU ingang.. Schema: http://kvdijke.radiocollection.net/nl/philips/b6x82a.html (exact dezelfde buizenbezetting, dus 99% kans dat het circuit ongeveer hetzelfde is)
Met EL84 en EL86 is een trafoloze eindversterker gebouwd die een 800 Ohm luidspreker aanstuurt volgens http://kvdijke.radiocollection.net/nl/projecten/schema_versterker_800%…
De ECC83 is de buis die het lijnsignaal van de detector of externe ingang (die er bij jou dus niet is) versterkt en daarmee de eindversterker stuurt. Aan deze buis moet je je lijnsignaal dus aanbieden. Dat is pin 7. Op het schema staat eerst nog een potmeter - dat is voor het volume. Of je sluit het signaal voor de potmeter aan, of je gebruikt een weerstand van 100k naar massa vanaf pin 7. Dit voor de juiste instelling van de buis. Het signaal met een 100n condensator inkoppelen.
verder: EM84 afstemoog, EZ80 gelijkrichter, EABC80 detector/demodulator, EF89 middenfrequentversterkers, ECH81 mixer en ECC85 voor de FM HF versterking.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Ik dacht dat muziek op de middengolf altijd slecht is ivm bandbreedte , gelukkig hebben ze daar FM voor uitgevonden .
mij lijkt toch een rechtstreekse aansluiting het beste via een optokopler of audiotrafo
mij lijkt toch een rechtstreekse aansluiting het beste via een optokopler of audiotrafo
Galvanische scheiding is niet nodig, de radio heeft dat zelf al. Het is geen U type, dan waren er wel U buizen gebruikt (UABC80, UL84 etc).
Iedereen bedankt voor de reacties,
Ik heb vergeten te melden dat er degelijk wel ingangen achteraan de radio zijn, mits ik een leek ben leken ze me niet belangrijk echter zal dit het gehele idee vergemakkelijken.
Ik heb 3 ingangen achteraan.
2 bananenstekkers met als naam MICRO RADIO DISTR.
2 bananenstekkers met als naam PICK-UP
2 bananenstekkers met als naam REGISTREERTOESTEL
Iemand een idee of ik met één van deze uitgangen een simpelere aansluiting kan doen?
Het gaat trouwens om deze radio.
http://www.radiomuseum.org/r/sbr_r13.html
Ik heb het antwoord net op mijn eigen vraag gevonden op deze link.
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=thread&id=10526…
Is net wat ik wilde, iedereen bedankt voor de reacties! Zal er morgen aan beginnen!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Eej, wat werd er nou in de eerste reactie al gezegd?
Op 7 oktober 2012 21:12:19 schreef mebora:
Ja, dat kan. Gewoon op de phono ingang de mp3 speler aansluiten. Toen had je ingangen voor draaitafels met zgn. keramische elementen. De uitgangsspanning hiervan kwam ongeveer overeen met de uitgangsspanningen van taperecorders en cd spelers.
Wel lezen he 
Op 10 oktober 2012 21:05:35 schreef vandammes:
Ik heb vergeten te melden dat er degelijk wel ingangen achteraan de radio zijn, mits ik een leek ben leken ze me niet belangrijk echter zal dit het gehele idee vergemakkelijken.Ik heb 3 ingangen achteraan.
2 bananenstekkers met als naam MICRO RADIO DISTR.
2 bananenstekkers met als naam PICK-UP
2 bananenstekkers met als naam REGISTREERTOESTEL
Vergeten te melden??????????
je schreef zelf : "Bedankt voor de reacties, maar ingangen vind ik niet echt achteraan de radio".
Laat ik verder maar niks meer zeggen, dit slaat werkelijk alles.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.