Weet niet of dit de goede sectie is, maar ga het toch ff proberen hier!
Ik heb 2 systeem toestellen op een telefooncentrale aangesloten (panasonic) nu heeft het toestel last van storing, brommen in het spraak gedeelte.
Wanneer je het toestel op handsfree hebt staan is er niks aan de hand, maar wanneer je de hoorn op pakt, krijg je een aardige bromtoon aan de andere kant te horen. Ik zelf hoor die bromtoon niet.
Het is zo'n 50Hz brommetje, wanneer je de hoorn los laat en op buro legt dan is de storing weg. Ik vermoed dat ik, of iemand anders die de hoorn vast houd, als antenne fungeert.
Nu wil ik een ontstoorschakeling maken, die ik in de hoorn kan wegstoppen. Iemand ideeën?
waarom niet gewoon de oorzaak zoeken?
hebben beide toestellen dit, of slechts 1?
geen slecht contact in de hoorn ofzo, van het moment je opneemt, dat er spanning op de kabel komt en daardoor slecht contact/sluiting?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
TL bakken of consoorten vlak boven het bureau hangen ?
Of verlichting wat gedimt is ?
De centrale zelf, is deze aangesloten op een geaarde WCD ?
Paar simpele dingen die het e.e.a. kunnen veroorzaken
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er staat niet toevallig een gsm of dect toestel langs de andere toestellen ? die willen ook vaker een brom afgeven , komt door de zend/ontvangdeel in die toestellen. even alles wat draadloos is uit de buurt van het systeemtoestel houden en testen of het probleem weg is..
het is een grote brei van allerlei apparaten.
er staan 2 pc's, 2 kassabon printers, een (waarschijnlijk 100v) omroep versterker, TL armaturen ook aanwezig, diverse ovens, en koelcellen.
Telefooncentrale zit op een geaard stopcontact.
Beide toestellen op die balie doen het, andere toestellen die op zelfde centrale zitten doen het niet, die staan in de ruimtes ernaast.
Ik heb net even zitten spelen met een hoog doorlaatfilter maar dan komt er niks meer door.
R = 33kΩ
C = 0.1uF
Cut-off frequency
fc = 48.2287706339[Hz]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is meestal het snoer van de hoorn dat het signaal oppikt. Het kan aan het toestel liggen. (defect)
Dat kun je uitproberen door een goed en een slecht toestel om te wisselen. (of enkel de hoorn).
Vaak is er niet veel aan te doen, behalve een ander type telefoon te proberen. (Vooral storing van TL's is nogal hardnekkig)
(Afgeschermd krulsnoer bestaat ook, maar da's een heel gedoe met de modulaire connectors aan je telefoon...)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
ik heb even 2 ander krulsnoeren gemaakt, en heb de bekabeling/behuizing in de hoorn afgeschermd gemaakt.
probleem is opgelost, de brom is zo goed als weg, alleen is de hoorn en snoer wat zwaarder, maar probleem opgelost.