Als ik mijn versterker (Fender Deluxe 5E3) inschakel, krijg ik altijd een lichtflits in een van de buizen. Wat is hiervan de oorzaak? En kan dit kwaad?
En nog een vraagje: Wat is het nut van D1 en D2 in het schema?
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Om welke buis gaat het? Ik heb nog nooit een flits gezien in een buis, maar er lopen hier mensen met een hoop buizenervaring.
Speelt ie nog wel goed?
Het kan betekenen dat er stukjes oxyde van de kathode gevallen zijn, die nu in de buis rondzwerven. Welke buis doet het?
Van D1 en D2 snap ik niks. Volgens sommigen moeten ze de gelijkrichterbuis 'beschermen tegen HV slap back'. Nou, gooi die buis er dan uit, zou ik zeggen.
Ik weet het niet, dus. 
De versterker speelt perfect
Het is 1 van de 6V6 buizen die het doet.
Over die diodes: dat was mijn mening dus ook. Maar aangezien ze er toch bij zaten, heb ik ze toch maar gebruikt.
Zoiets? http://www.youtube.com/watch?v=zyp2q8N3AtA
Da's volgens mij gewoon een defecte buis. De flits was altijd bij het inschakelen als de elco's leeg waren. Na het opwarmen en opladen was er geen probleem meer, maar het spreekt voor zich dat vonken in buizen niet tot het normale gedrag behoren.
Hmm dat is precies een blauwe flits. Bij mij is het rood en onderaan in de buis. Of is dit hetzelfde.
Het is zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=-Ci7YpjPpyk
Ah, dat is het z.g. kerstboomeffect ... Dat komt doordat de weerstand van de gloeidraad erg laag is bij het inschakelen.
Is niet zo goed voor de kathode. Zijn het soms twee verschillende 6v6 buizen (verschillend fabricaat)?
Mooi voorbeeld daarvan is de Philips ECC83. Die verlicht een paar tellen een hele kamer bij aanzetten.
Het zijn 2 6V6 buizen van JJ. Normaal zouden die gematched moeten zijn.
Als ik het goed begrijp kun je er eigenlijk weinig aan doen..? Tenzij een weerstand in serie voor de stroom te beperken ofzo?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 21 oktober 2012 12:38:57 schreef charel000:
Hmm dat is precies een blauwe flits. Bij mij is het rood en onderaan in de buis. Of is dit hetzelfde.Het is zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=-Ci7YpjPpyk
Da's niet hetzelfde. Het komt bij veel buizen voor, en het lijkt er op dat het niet echt veel kwaad kan. Veel van mijn radio's hebben het vele tientallen jaren uitgehouden met die flits 
Wat wel vreemd is, is dat twee buizen van hetzelfde fabrikaat zich verschillend gedragen.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Dat heb ik ook in mijn PCL82 set. dit gebeurt vlak voordat de tijdvertraging ingrijpt. maar dat gebeurt wel bij alle vier de buizen hetzelfde, die van hetzelfde fabrikaat zijn.
misschien kun je de gloeidraadstromen eens meten door beide buizen in gebruik, die zouden ook hetzelfde moeten zijn. anders heb je toch twee verschillende buizen, wat het verschillende gedrag wel verklaart.
Dat komt doordat de weerstand van de gloeidraad erg laag is bij het inschakelen. Is niet zo goed voor de kathode.
Eigenlijk is dat gek. De gloeidraad is erg helder doordat de stroom groot is, maar dat komt doordat de temperatuur nog ... laag is. 
Inderdaad had (heeft) de ene buis dat veel zichtbaarder dan de andere. Ik heb nooit gemerkt dat het de leeftijd verkortte, maar je zou inderdaad iets met een NTC of wat elektronica kunnen doen.
Op 21 oktober 2012 15:17:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]Eigenlijk is dat gek. De gloeidraad is erg helder doordat de stroom groot is, maar dat komt doordat de temperatuur nog ... laag is.
[...]
Misschien heb ik dat ook wat onzorgvuldig geformuleerd. Het gaat om de (zichtbare!) uiteinden van de gloeidraad, die niet bedekt zijn met het kathode materiaal ,die het eerst in temperatuur en daarmee in weerstandswaarde stijgen. De kathode zal immers eerst nog warmte van de gloeidraad opnemen.
Misschien valt de vermoedde schade aan de kathode daarom wel mee ...
Het is in elk geval waar dat ze eerst flink licht geven. Het zal hem in de ongelijke verdeling van te verhitten massa zitten, zoals je eigenlijk al zegt.
Maar het is altijd een leuk grapje, vaak gebruikt in relatie tot doorbrandende gloeilampen. 'De gloeidraad smelt - àls hij doorsmelt - meestal door bij het inschakelen, doordat hij dan nog koud is'. 
)