R-Tronic
Easy come, easy go.
Hoi iedereen, ik heb mijn studio projectjes allemaal afgerond echter heb ik toch nog 1 probleempje.
Ik heb hier 2 mengpanelen in de studio, te weten een DX2000USB en een UB1832FX Pro, beide van Behringer.
Die DX2000 wordt gebruikt voor het mixen van de verschillende muziek pc's.
Ook zit daarop mijn microfoon, een Shure SH85 of iets dergelijks.
Nu gebruiken wij echo van een extern effecten apparaat (Virtualizer, eveneens Behringer).
Dan komt het.
De dx2000 heeft geen stereo send bus zodat ik stereo echo terug kan ontvangen van het echo apparaat.
Dus loopt mijn microfoon signaal als volgt:
Microfoon XLR naar 1832 mengpaneel MIC in,
Dat signaal gaat op de MAIN terug naar MIC kanaal op de DX2000,
Dus nu heb ik gewoon spraak als ik de schuif openschuif.
Maar het signaal gaat op de 1832 ook nog via de FX Send (stereo) naar het effecten apparaat.
Van daaruit gaat stereo echo naar de DX2000 FX Return.
Volgen jullie het nog?
Op 1 of andere vage manier als ik de MIC schuif van de Dx2000 dicht heb, hoor je wél de echo. Dus tijdens het plaatjes draaien, kun je horen wat er gezegd wordt. Dit is dus niet de bedoeling...
FF Creatief bezig geweest en de XLR kabel die uit de microfoon komt schakelend gemaakt dmv een relais.
Op zich werkt dit wel, afgezien van een plopje/klikje met inschakelen, maar soms valt de Mono spraak weg en hoor je wel de echo.
Dit zou eigenlijk niet mogen omdat de spraak wel doorkomt, omdat de echo te horen is...
Ik mis iets denk ik.
XLR kabel wordt niet ontkoppeld of onstoord of wat dan ook.
Gewoon lomp uit/aan door relais.
Wel is bij uitgeschakelde stand de XLR aan de kant van het mengpaneel kortgesloten.
Weet iemand iets?
Alvast bedankt...
Is die microfoon gebalanceerd aangesloten?
Onderbreek je beide signaaldraden met een relais?
Mogelijkheid is de microfoon kortsluiten, dan komt er ook niet veel meer uit.
R-Tronic
Easy come, easy go.
Volgens mij gewoon ongebalanceerd.
Ik heb het aangesloten als volgt.
1 - Load
2 - Return
3 - Ground
En dan massa van beide kabels doorverbonden.
Edit: Ground ook rechtstreeks doorverbonden.
Beide draden ( 1 en 2) worden gelijktijdig onderbroken door 1 relais.
De "zwevende" contacten als de kabel onderbroken is
zijn kortgesloten.
De effecten wil je waarschijnlijk nooit op muziek hebben, waarom zet je dan niet de effecten op een stereo schuif in plaats van effects in. Met die schuif haal de je de mic eruit.
In het zeldzame geval dat je wel effecten wil hebben op muziek, beller, jingle etc hou je de mic even stil met de mic switch.
R-Tronic
Easy come, easy go.
Ik heb op die DX2000 geen kanalen meer over.
Het gekke is dat de effecten op de main komen terwijl er nergens een schakelaar op zit waar ik dit kan kiezen.
Maar de echo heeft geen effect op de muziek kanalen.
Enkel op de MIC kanalen.
Ook als de schuif dicht is.
Bij de MIC kanalen zit een FX schakelaar maar die is voor insert op het kanaal zelf, en dat is mono.
En ik wil per se stereo echo hebben.
Wat voor mij het mooiste zou zijn is een schakeling die:
1. De XLR kabel schakelt,
2. De klik/plop effecten van het schakelen wegwerkt,
3. Brom/Ruis onderdrukking
Is dit mogelijk?
Budget is geen probleem, moet wel zelfbouw blijven...
EDIT: Hier ff een foto van een week geleden, het is nu alweer wat netter en meer afgewerkt, maar ff voor het idee...

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op (15%)]
Het ontbreekt mij aan tijd in de manuals te duiken, maar de gebruikelijke manier om een microfoon te muten is hem simpelweg kort te sluiten (pin 2&3, 1 er buiten laten), niet onderbreken oid.
Als het om een semi-professionele setup gaat is het overigens goedkoper (en veel prettiger) apparatuur te kiezen die wat langer leeft.
0utbla$t
Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?
R-Tronic
Easy come, easy go.
@ Aart, ik weet niet precies wat je bedoeld met
Als het om een semi-professionele setup gaat is het overigens goedkoper (en veel prettiger) apparatuur te kiezen die wat langer leeft.
, maar het is voor de hobby en wel internetradio.
Ik weet ook heus wel dat Behringer niet voor broadcast bedoeld is.
Dat verhaal hoeven we hier toch niet aan te halen?
Dan Ontopic, ik ga jou advies maar eens testen. Dus pin 2 en 3 doorverbinden.
Als ik het zover heb, kom ik wel weer met reacties.
@ 0utbla$t: Thnx, moet er wel bij zeggen dat zo als het er op de foto uit ziet, een bende is vergeleken bij hoe het er nu uit ziet...
haha
Dankjewel allen.
Voor hobby zijn B. mixertjes inderdaad prima en gepast, maar je studio zag er wat uitgebreid uit voor alleen hobby. Zo kun je het als een compliment zien 
R-Tronic
Easy come, easy go.
Had ik het toch goed begrepen haha. Het is misschien een iets uit de hand gelopen hobby...
Wil er even aan toevoegen dat het mengpaneel aan de wand bagger is.
Heeft 3 a 4 jaar dienst gedaan en elke fader kraakt nu.
Gebruik hem ook alleen om het geluid in de studio te regelen en de microfoon / effecten bus.
De Dx2000 daarentegen is iets degelijkere kwaliteit. Zijn voorloper Dx1000 heeft dat wel bewezen.
Maar dat is off-topic.
On-topic, die pin 2 en 3 moet ik dus kortsluiten om de mic te muten.
Als ik dit met een relais doe, hou ik dan die klikjes/plopjes bij het inschakelen?
Het lijkt er namelijk op dat wanneer de spoel volledig spanningsloos is, de klik in de audio harder is dan wanneer je snel achter elkaar het relais schakelt.
En de laatste vraag voorlopig:
Maakt het uit dat de audio signalen over een experimenteer print gaan? Alles word weggewerkt in een volledig gesloten metalen kastje.
Mvg, R-Tronic
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Verbindingen op je experimenteerprint zoveel mogelijk afgeschermd maken (coax) en je metalen kastje aan de ground leggen. Het mooiste zou het zijn om ook speciale afgeschermde relais te gebruiken.
Als je goede relais gebruikt moet je met het kortsluiten van het signaal een heel eind komen. Dat werkt in verband met ploppen altijd veel beter dan het openen van de lijn.
0utbla$t
Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?
Bij een harde schakelaar heb je altijd een tik, want je kapt de golfvorm af. Wil je het stil doen zoals b.v. in een professionele console dan moet het met FET'jes en een snelle (0,1 sec.) fade.
Maar dan heb je ook een microfoonvoorversterker nodig. Daarbij is de genoemde tik eigenlijk nooit een probleem, hij is zachter dan het signaal dat je schakelt en afwezig bij geen signaal. Is hij dat niet dan is de DC ontkoppeling ergens niet in orde, b.v. door fantoomvoeding via niet zo precieze weerstanden.
Een heel ongeschikt relais met een grote hoeveelheid dender helpt vast ook niet, maar ik heb dat nooit in de praktijk mee gemaakt.
[Bericht gewijzigd door Aart op (12%)]
R-Tronic
Easy come, easy go.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het eerst op de manier van Aart ga proberen.
Dus 2 en 3 kortsluiten met een printrelais.
Als dat werkt, ga ik nog een keer met een solid state relais proberen.
Gewoon om te weten wat beter is.
@K7Jz: De USB kun je volgens mij alleen gebruiken voor opname en afspelen via bijgeleverde software.
@ Aart:
De DX2000 heeft geen fantoomvoeding.
De 1832FX wel, maar wordt niet gebruikt omdat wij een dynamische microfoon hebben.
Ik ga eerst even een printje maken met dat relais. Ik laat jullie weten als het werkt.
@ Roy B: Die 4066 is ook een leuk ding. Ik ga me daar eens in verdiepen. thnx
R-Tronic
Easy come, easy go.
Ben ik weer, ik heb een experimenteer printje gemaakt met een gewoon printrelais.
Alleen heb ik dit keer 2 en 3 kortgesloten ipv 1 en 2.
In dit geval maakt het niet uit, er veranderd niks.
Maar dan nu een ander verschijnsel wat ik niet kan verklaren:
Op het mengpaneel zitten voorversterkers.
Als die eenmaal goed staan hoef je er eigenlijk niet weer bij.
Als ik nu het relais schakel, dit gebeurt door een reedcontact naast de MIC schuif, dan kan ik dus gewoon praten met echo.
Alles werkt gewoon.
Als ik dan een poos wacht met praten, en dus het relais schakelen, kan het zomaar zijn dat mijn spraak niveau helemaal wegvalt!
Zo ver weg dat ik de voorversterkers helemaal open moet draaien voor ik weer geluid heb.
Kan ook zomaar zijn dat dit de hele dag niet gebeurt hoor. Dus het is sporadisch dat dit gebeurt.
Het is alleen zo vervelend voor je oren als je ineens keihard geluid krijgt.
Is er iemand die dit kan verklaren?
@ Jochem, je hebt mail
Edit: Ik denk het te hebben gevonden.
Aan de Microfoon zit een XLR aansluiting,
aan het andere eind van die kabel ook XLR.
Dan na het schakelkastje zit er weer XLR,
en aan het andere eind van die kabel zit er een MONO Jack.
Ik weet niet precies wat er mis gaat, maar omdat ik rare verschijnselen krijg, is dit het enige waar ik in kan komen.
Van de week ff andere kabel proberen.
Iedereen bedankt voor de reacties.
R-Tronic
[Bericht gewijzigd door R-Tronic op (18%)]