Ik heb een NAD T751 receiver welke niet meer op de afstandsbediening reageerd.
Heeft iemand hier ervaring mee? zal het alleen de ir-module zijn welke defect gaat (verder werkt alles prima namelijk).
In het service manual staan de volgende gegevens bij de module:
NAD nummer: 4814-3TE2-3
of: ir sensor pic-12043te2
Weet iemand waar ik dit onderdeel of een vervanger kan vinden? Ik heb al flink lopen zoeken op internet maar blijkbaar niet op de goede plek...
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Check eerst de afstandbediening zelf (mbv je mobieltje bijvoorbeeld).
Daarna kun je 's een meting doen aan je ir-ontvangst-module.
Misshien lekt er een C'tje dichtbij het module?
Eerst meten, dan pas concluderen.
Afstandsbediening heb ik getest.
Ik hoop eigenlijk dat iemand het probleem herkent, zodat ik weet waar te zoeken, heb apparaat nog niet open gemaakt. (Vanavond...)
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Een probleem kan meerdere oorzaken hebben.
Ik zou eerst de kap er maar 's afschroeven en wat metingen gaan verrichten (in dit geval is een scoop wel handig).
Ik heb nog een keyboardprint van een t761 liggen waarvan de microproccessor stuk is. De IR sensor is een 3 poot met plus min en data daar kun je heel eenvoudig met een scoop op meten of de data ontvangen wordt. In mijn manual staat dit nummer
IR
D201 26-0941380-00-00 IR RX 940nm 37.9KHz SHIELD ST
FM-7138TE5
Of dat dezelfde is bij jouw weet ik niet ik weet wel dat de nad IR code behoorlijk afwijkent is en dus zou ik eerst een werkende afstandbediening lenen of met je afstandbediening naar een ander apparaat gaan. Mijn ervaring is dat de IR sensors zelden stuk gaan en het feit dat er licht uit jouw afstandbdiening komt zegt niet alles.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Nu je het zegt:
ik had laatst een Yamaha-afstandbediening die wel licht gaf op m'n display van m'n mobiel. Maar pas toen er nieuwe batterijen ingingen, reageerde de versterker weer.
Dus je kent de vraag die ik je wil stellen 
Ok....dat was weer een bijzondere ervaring...
Andere remote werkte ook niet, dus kast open.
Print van frontplaat losgehaald en weer aan receiver geknoopt...voedingsvoltage sensor meten: 4,5 volt (zo te zien zit ie met een diode op 5v lijn)
Sensor lijkt op deze, maar dan met metalen kapje erover en haaks.
Omdat ik hier geen scoop heb, ging ik proberen of ik iets kan meten met multimeter op signaal-uit van sensor als ik de afstandsbediening gebruik...en...klik!
a/b werkte weer.
Voor de zekerheid pootjes even langs soldeerbout, maar zag er normaal uit. Kastje weer dicht en werkt nu nog steeds (maar voor hoe lang?)
Foto's komen later, zit hier op mobiele verbinding...
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ik noemde al eerder een slecht condensatortje.
Kan je multimeter net dat beetje capaciteit veroorzaken om het circuitje weer te laten werken?
De NAD kreeg weer kuren, ab niet werken tot je een tikje tegen frontplaat gaf, en op sommige analoge ingangen brom.
Is nu gedegradeerd tot werkpaard, mag van de zomer op de boot aan 't werk