Hallo,

Ik heb me de afgelopen tijd bezig gehouden met het maken van de 10 Watt versterker van deze site. Deze heb ik 2 keer opgebouwd om zowel me linker als rechter kanaal te versterken (stereo). Na het opbouwen van de versterkers ben ik de voeding gaan maken. daarvoor heb ik dit schema gebruikt http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h… en als spanningsregelaar de 7812 gebruikt. De voeding heb ik als volgt opgebouwd: trafo 2x12V 2x1.04A -- elco 4700 uF -- condensator 100nF Nu is mijn probleem dat ik ruis heb terwijl ik dat tijdens het testen niet had. Maar op het moment dat ik de stekker eruit haal hoor ik gedurende 1 seconde wel goed geluid. Ik zou dus zeggen dat er misschien iets mis is met de elco en/of condensator van me voeding. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat ik verkeerd heb gedaan?

Op 6 november 2012 16:30:31 schreef tommieboy:
Maar op het moment dat ik de stekker eruit haal hoor ik gedurende 1 seconde wel goed geluid.

De titel spreekt van "brom" en in je post spreek je van ruis. Wat is het probleem?

Het kan zijn dat je de aardlus opheft, op het moment dat je de stekker uit het stopcontact haalt. Een aardlus veroorzaakt brom.

Een foto van je schakeling/print kan wel helpen.

heb je een 7812 gebruikt als voeding voor een versterker van 10 watt ? normaal zit er niet meer als een trafo brugcel en elco voor een versterker voeding. 10 watt uitgang is meer als 10 watt ingang , dus zou de 7812 ook krap worden , zeker met een trafo van 1,05 amp welke na gelijkrichten een deel kwijt is van die stroom ook nog..

hoe zit iid de brugcel ? je hebt een stereo versterker gemaakt met 2 aparte trafotabs en gelijkrichting , toch zal de massa van de ingang wel samen hangen denk ik ? of heb je een symmetrische voeding gebouwd , welke dus ene 7812 en 7912 zou moeten hebben ? wat meer details is wel fijn..

sorry et moet ruis zijn michel en de brugcel was ik eventjes vergeten (shame on me). maar hoe zou ik het probleem met de aardlus kunnen opheffen als dat het geval is?

hier heb ik een reeks foto's om het 1 en ander duidelijk mee te maken

http://imageshack.us/photo/my-images/203/imag1134t.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/823/imag1133z.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/266/imag1135.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/832/imag1131j.jpg/

zoals jullie kunnen zien heb ik dus 2 voedingen gebouwd van 1 trafo

ik heb natuurlijk al heel veel forums op deze site afgezocht naar informatie tijdens het maken van de versterker en las dat ik het beste deze voeding kon gaan maken. zodoende ben ik dus aan de slag gegaan. maar jullie raden me af om er een spanningsregelaar bij te zetten?

http://imageshack.us/photo/my-images/442/voeding.gif/

dit is het schema zoals ik ze heb opgebouwd

hebben jullie iets aan deze informatie?

ps: ik heb als ingangssignaal me rechter en linker kanaal gesplitst en elk aan 1 van de printen verbonden. de min van me ingangssignaal heb ik doorverbonden met de min op alle 2 de printen.

Mod-edit: Werkt de edit bij jou niet meer?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]

Ik vind het een klein wonder dat het zo verder goed werkt. Is dat zo ?

De TDA's versterken vrij veel, het zou zomaar kunnen dat je last hebt van het veld van de transformator.

Als je beschikt over een goed zwevende bron (mp3 spelertje op batterijen oid) en een labvoeding zou ik adviseren daar nog eens mee te testen. Als het dan perfect werkt zijn de eindtrapjes goed.

ja ik heb na het maken van de printen ze alle 2 appart getest met een oude oplader (geloof dat die van een telefoon was). op die manier had ik prima geluid. kan eens proberen de trafo eruit te solderen en die een op dezelfde manier aan te sluiten maar dan een stuk van de printen af.

Je kunt ook luisteren; als het een 50 Hz brom is zonder al te veel harmonischen is het waarschijnlijk het veld. Is het 100 Hz met harmonischen dan komt het van na de brugcellen.

Je spreekt toch duidelijk van RUIS en niet van een BROM

Als het echt geen brom is (laag geluid) dan kan dat dus niet uit je voeding komen.

Als het echt ruis is (zo'n hoog zeegeruisachtig geluid), ehhh, tja... moet ik 's over nadenken :-)

Wat je kan proberen (in het geval dat het toch een brom is) is om je trafo 90 graden te draaien. Het strooiveld draait dan mee.

Verder goed letten op je afschermingen en massa-aansluitingen.
Wat gebeurt er als je je ingangen via een weerstandje van 1k aan massa hangt?

na ik heb voor de zekerheid toch maar de trafo er eventjes uit gehaald om te kijken wat het effect daarvan is maar er zit geen verschil in. denk dat het misschien verstandig is om de hele voeding een keer op een apart experimenteer bordje opnieuw op te bouwen. of heeft er nog iemand een idee wat het kan zijn.

ja et is toch echt ruis, maar et is heel raar vind ik want toen ik de opstelling ging testen zoals ik heb nu heb hoorde ik in het begin een hele zachte niet echt storende ruis, maar hoe vaker ik hem aanzette hoe meer ruis hij begon te geven. en nu hoor ik alleen maar ruis:p zou het misschien aan me ingangssignaal kunnen liggen. helaas heb ik vandaag geen kans meer om er aan te knutselen vanwege et schoolwerk dat ik nog heb liggen haha. ik ga iig met deze informatie zeker aan de slag en dan laat ik van de week even weten wat de uitkomsten zijn! iig wil ik jullie bedanken voor de hulp tor dus ver!:)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]

Als je de beschikking hebt over een oscilloscoop zou ik deze eens aansluiten op de uitgangen van de versterker om te controleren dat de zaak niet oscilleert. Dat kan ook als ruis klinken.

Groeten, Ron.

Sluit gewoon eens de ingang van je versterker eens kort naar massa.

Alles wat je dan nog hoort kan te maken hebben met oscillatie, verkeerde opbouw etc.

Tommie, je hebt in je schema de 100nF aan de uitgang niet getekend. Heb je die in het echt wel? Anders gaat de boel oscileren. Dat dat dan specifiek ruis kan veroorzaken is nieuw voor mij, maar goed, "allerlei rare effecten" lijkt me waarschijnlijk, Ruis ook.

Op 6 november 2012 16:30:31 schreef tommieboy:
Maar op het moment dat ik de stekker eruit haal hoor ik gedurende 1 seconde wel goed geluid.

Dat is duidelijk, de versterker oscilleert.

heren, het probleem is opgelost. het probleem was dat me kabeltjes van me voeding naar de versterkers te kort waren. alleen is voor mij nog steeds een raadsel waarom dat een probleem gaf. heeft iemand enig idee hoe dat mogelijk is? heb het project immers toch gedaan om er iets van te leren haha.

Hmm soldeer die oude draadjes nog 's terug? :-)

ik dacht dat misschien mijn spanningsdeler niet helemaal lekker zat dus ging die weg halen en na het weghalen van me spanningsdeler en de 2 condensatoren van 100nF gebruikte ik een veel langer stuk speakerkabel waarbij hij et in 1 keer wel goed deed. vervolgens de korte kabels er weer op gezet en had toen weer ruis. maar heb alleen geen idee hoe dat invloed kan hebben

Waarschijnlijk staat je versterker (nog steeds) te oscilleren.

Kabels fungeren dan als antenne, met veel geluk kun je er zelfs radio mee ontvangen. Wat je daarvan precies op je uitgang merkt (wel/geen ruis bijvoorbeeld hangt o.a. af van de lengte van je "antenne".

Waarom heb je de 2 condensatoren weggehaald? Staan er nu 100nF condensatoren over de uitgang?