Techneuten,
Ik heb best wel wat moeite gestoken in het opnieuw-tot-leven-wekken van een 3 jaar oude AEG Lavamat 86850: de printplaat kampte met een doorgebrande aansturing (triac) van de vuilwaterpomp die ik met het soldeerbout heb vervangen.
Nu het ding weer loopt, dringt zich bij centrifugeren een vliegtuiglawaai op. Bovendien zit er wat schamp schade aan het verwarmingselement.
Conclusie: lagers versleten.
Maar:
Het aandrijfwiel zit met een zeskantbout vast en die krijg ik met geen mogelijkheid los. En: de kuip bestaat uit twee delen, maar die zitten gesealed (gesmolten) op elkaar, is dat een probleem? Moet die open? En hoe kan ik zien of het trommelkruis iets mankeert?
Ik zie jullie tips en trucs tegemoet!
Rob
Neen, is helaas niet mogelijk. Dit zijn de kuipen uit de goedkope serie en is alleen leverbaar als compleet geheel (150-250Eu). Mijn advies is ga eens naar een wasmachine reparateur en vraag of je een 2dehands exemplaar kan krijgen welke wel open kan. Oudere versies hebben dat wel.
Al met al mijn variant op een oude reclameslogan "AEG laat je niet in de steek " : AEG laat je prompt in de steek !!
@smd: dank je voor je reactie.
Bedoel je dat het interessant kan zijn om een tweedehands kuip + trommel op te duikelen? Of een complete machine?
Wanneer ik een complete kuip + trommel aanschaf, is het ding wel weer als nieuw... Niet on-interessant voor een A+ machine met een nieuwprijs à EUR 650,=. Althans: als ik de montage dus gratis zelf doe.
Nog ideeën?
EricP
mét CE
Ik zou eens beginnen te muiten over garantie. Pak die slogan er maar bij, tesamen met je bon. 3 jaar voldoet niet aan de te verwachten levensduur. AEG, los het maar op. En dan eens kijken wat er gebeurt. Wedden dat je iets 'onder coulance' geregeld krijgt als je volhoudt?
Vergeet niet dat een occasiekuip misschien ook al slijtage vertoont. Je moet je afvragen waarom die lagers al defect zijn, en of het dan de moeite is om al dat werk te gaan doen.
Oorzaken van defecte lagers zijn mogelijks:
- Overbelasting van de machine (te zware belasting van as en lagers door te veel was)
- Kapotte kuipdichting door steeds te veel schuim, veroorzaakt door steeds te veel wasmiddel.
Dat zijn de fouten die je bij jezelf moet zoeken. Als je daar iets aan verandert kan het zijn dat je met je nieuwe kuip weer wat jaartjes verder kan.
- Lagering/as niet geschikt voor het aantal kilo's dat in de trommel kan,
- Slechte kwaliteit onderdelen,
- te grote toleranties bij constructie
Zijn fouten die bij de fabrikant liggen. In dat geval heb je met je nieuwe of tweedehands kuip binnen de kortste keren weer miserie.
Als jouw machine zo 'n goedkope AEG is met onderdelen die nogal eens van Zanussi-"kwaliteit" zijn kunnen die tweede factoren ook spelen. Jammer dat AEG nog steeds voortborduurt op de naam van vroeger...
Yep, je zou met coulance kunnen werken, maar je betaalt meer dan 150 Euro, dat zowizo. Bedoel alleen kuip dan...
@Stefaan: IDD een tweedehandsje KAN ook slijtage hebben, maar je kan hem voordat je hem plaatst demonteren, en reviseren. Dat kan bij bestaande kuip niet.
Uiteraard kan je een nieuwe kuip kopen, maar je zal eerst wat moeten doen aan je wasgedrag, want daardoor onstaat het probleem het meest.
GEEN vloeibare shit voor de witte was(bonte maakt niet uit), geregeld heter wassen,
eens per maand ontsmetten met beetje chloor op 95 graden,
deur en zeeplade na gebruik openlaten,
Machine beladen dat je hand nog bovenop de was kan leggen en dus niet stampen en deur dichtpersen.
Gebruik GEEN azijn/citroenzuur oid, dit tast de aluminium trommelkruis aan!!!! Ontkalken is hedenten dage niet nodig want in wasmiddelen zit ook al een otharder.
Meeste machines met lager/simmerring problemen stinken als een ouwe zak potaarde en zit vol met schimmel/bacteriegroei/huidvetten etc.
Dit benadeelt niet alleen het wasresultaat, maar ook schaad het de machine.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die van de chloor en zeepbak open was ook nieuw voor mij , die zeepbak open zetten is wel logisch want deze gaat ook haargroei vormen na een tijdje. ik spoel deze geregeld uit met heet water en af en toe de waterkoker erin legen met 100 graden water . de afvoerpomp schoonmaken is ook door veel mensen niet gedaan , en het wasje op 90 graden ook niet.
de chloor erin gooien regelmatig vraag ik me wel af , er zijn toch wel delen van de machine die daar minder goed tegen kunnen . de chloor loopt puur door de slang van de zeepbak naar de machine voor er water bijloopt. de rubber slang is er miss minder gelukkig mee..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik zal wel een freak zijn....
Maar eens per maand haal ik de zeepbak uit de machine (AEG Oko_Lavamat 74520 update) om deze schoon te maken.
Wat ik mijzelf afvraag, waarom is juist vloeibaar wasmiddel nu slechter dan poeder ?
Ik gebruik alleen maar vloeibaar wasmiddel en de machine draait zo'n 3 tot 4 x per week en idd allemaal op het 40graden programma (in geval van handdoeken ook nog eens op kort).
Ik zou verwachten dat vloeibaar juist minder problemen oplevert, maar kennelijk is dit niet het geval 
Kan ik de machine zonder problemen een kookwas laten uitvoeren zonder vulling ?
Eens per jaar (zeker) een kookwas zonder was in is het beste. In plaats van Chloor stel ik bij mijn klanten een fles azijn voor, of wasmachinereiniger (kost meer, is wat geparfumeerd maar in werking grotendeels hetzelfde).
Vloeibaar, mits met mate gebruikt, levert niet meer problemen op dan poeder, met mate gebruikt. Vloeibaar, overgedoseerd, lost niet op, vormt een laag die begint te beschimmelen, stinken, zwarte vlekken geven, en geeft te veel schuim waardoor de lagerdichting verhardt. Bij poeder, overmatig gedoseerd, wordt het meestal gewoon een (al dan niet harde) drab die tot verstoppingen leidt + ook weer het schuim dat de lagerdichting kapot maakt.
Bij een normaal (min. driekwart) gevulde moderne machine raad ik aan maximum een kwart à een half potje wasmiddel te gebruiken, en vloeibaar met het bolletje in de trommel: geen onverdund wasmiddel meer door de darm zeepbak->kuip, geen stinkende resten meer in de zeepbak, en je ziet hoeveel wasmiddel je hebt.
Wat dat reviseren van die occasiekuip betreft: koop er dan zeker een waar de lagers nog niet kapot (geweest) zijn, als de as beschadigd (krasjes e.d.) is dan sluit de dichting ook niet meer aan en heb je binnen een half jaar weer kapotte roulementen. Maar als je er je tijd wil insteken... doe maar. (Alhoewel: bij AEG raden ze zelf aan direct de kuiphelft te vervangen...)
Vroeger toen ik ook die zooi nog repareerde was ook altijd raak , men smeet met grote hoeveelheid waspoeder, bang als men was dat het anders niet schoon werd. Als ik het zo hoor doet de mensheid nog steeds het zelfde , niets nieuws onder zon 
testman
ik heb allang gemerkt als je handdoeken ed op 40 graden wast , dat het veel sneller gaat stinken alsof het al weken hangt .als ik m'n slaapshirt met de andere fijnwas meedraai op 40 graden stinkt het shirt al na een week , als ik het bij het beddegoed doe op 60 graden snel , haal ik de 2 weken als de rest ook weer in de was gaat makkelijk eer het riekt.. 
Testman, 1 ding: de tijd van echt rubber is passe, ik laat het wel eens een week in de chloor staam om bv kuipslangen te ontdoen van zwarte, rottende prut, maar ze worden er echt niet minder om.
Als de lade openblijft na gebruik, dan hoef je er niet geregeld in te kruipen om schoon te maken, werkt echt on]mdat schimmel geen kans krijgt. Het vocht verdwijnt.
Tsja, die reclames verdwijnen ook al met "een tikkie terug". is wel een dure!!
testman
punt is met rubber dat chemicalien het in eerste instantie niet lijken te hebben aangetast ,maar dat de tijd langzaam scheuren geeft in de slang , net als zon invloed op rubber kabel..
de zwarte stink smurrie in de slangen is me bekend ,vooral de pomp kan meuren als een zwerver uit z'n gulp 
heb net 4 wasjes gedaan , maar de whirlpool wil al een tijdje centrifugeren met nog duidelijk hoorbaar water in de kuip , wordt weer open slopen wrs...
EricP
mét CE
Ben ik toch blij met een Miele uit 1984 die nog nooit open is geweest, nog nooit meer dan 60oC heeft gedraaid en alleen altijd met de deur open staat... Heeft krenterig zijn met wasmiddel toch onverwachte voordelen 
testman
heb de whirlpool op 95 graden gezet en een scheut chloor erin gemikt . ik heb dan wel geen miele maar mijn machines hebben me ook niks gekost , de nieuwprijs is er nog lange niet uit aan onderdelen ( pompje , koolborstels en motor lagers ) de whirlpool draait nog op de originele onderdelen zelfs 
In 15 jaar tijd nog nóóit wasmiddel in de AEG-la gedaan sinds ik de roddel hoorde dat bollen en ballen tussen de was helpen.
De deur hou ik DICHT, volgens mijn theorie kan het water dan niet verdampen en zodoende krijg ik geen kalkaanslag op mijn spiraal.
Wel was de klok na 5 jaar kapot, heb ik een 2e hands klok in gezet en die doet het nu 10 jaar.
testman
water verdampen als de machine leeg is.. dan staat er niks meer in de kuip . kalk op het element krijg je van het verhitten icm hard water. in deze regio zit er nog geen kalk op het element na 20 jaar gebruik .
heb wel machines gezien die altijd de deur dicht hadden zitten , het deurrubber was zelfs zwart van de schimmel. toch is die machine 15 jaar oud geworden..