Kenwood KR-A3050 verschillende problemen met tuner en amp

Hallo,
ik heb een paar dagen geleden deze Tuner/Amp gekregen van een vriend van me.

Nu zijn er een aantal probleempjes met deze receiver.

Probleem 1: De tuner is een beetje verlopen. Een zender die ik normaal op 100.6 ontvang, heeft volgens de receiver pas op 100.70 een goede ontvangst terwijl dit niet zo is. "Tuned" en "Stereo" op het display knipperen dan wat. Er zit dan ook redelijk veel ruis op de muziek. Als ik dan handmatig de zender terug zet naar 100.6 is de kwaliteit van de muziek wel goed maar verschijnen "Tuned" of "Stereo" niet meer op het display.
Dit probleem heb ik zo met heel wat zenders op verschillende frequenties. Bij enkele zenders ontvangt hij deze wel goed, degene die ik normaal op 94.2 zou moeten ontvangen krijg ik goed op 94.3 binnen zonder storing en tuned en stereo blijven dan op het display.

Probleem 2: Wanneer ik een zender in het geheugen programmeer zit die de volgende dag wanneer ik de receiver terug op zet niet meer in het geheugen.

Probleem 3: soms wordt het volume even stiller en daarna terug luider, dit is bij alle ingangen. Ik heb de volume en balance potmeter al uitgeblazen en dit hielp volgens mij wel wat, maar soms merk ik nog wel dat het volume minder wordt. Ik heb ook het gevoel dat dit meer voorkomt als ik de luidsprekers op kanaal A aansluit, dan wanneer ik ze op kanaal B aansluit.

Ik heb de receiver al even open gehad om de potmeters uit te kuisen, maar verder heb ik nog niets nagekeken.

Hebben jullie misschien suggesties? Het schema vind ik niet maar ik denk dat dit nog wel redelijk vergelijkbaar is met dat van de KR-A4050 dat ik wel op internet vind. http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=43164

klinkt als het speakerrelais van kanaal a wat vuil is , icm een verlopen afc van de tuner , dit komt bij veel tuners voor. kwestie van afregelen als je geluk hebt . het komt eigenlijk door 2 verlopen mkt's die in een trimspoel zitten.

Bedankt voor de reactie.
Ik had net van u een reactie gevonden in een ander topic (http://www.circuitsonline.net/forum/view/87986/1/tuner+verlopen) en ik ga eens zoeken naar die 2 spoelen en zien of ik verbetering krijg.

ik heb dit probleem ook gehad bij een kr-a5060 welke steeds verliep . een heel klein beetje stellen was genoeg daar , dan even onderaan de fmband kijken of het klopt , dan bovenaan de fmband . kap erop en warm laten worden om na een aantal uur te kijken of de zenders nog steeds goed blijven in de hoge en lage fmband . bij de mijne kwam na een week dagelijks spelen toch de storing terug. heb toen nog een beetje bijgesteld aan die spoelen en toen is de storing weggebleven.

Bart
Je hebt mail. :-)
Ik zie net dat het de verkeerde is. :-p
Ik ga nog een poging wagen.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (59%)]

Ik heb eventjes een foto genomen omdat ik niet zeker weet welke spoelen het zijn. De LM7001 is het PLL IC, en rechts ervan staat een klein trimspoeltje, maar wat verder naar achter staat in een wit blokje 2 trimspoelen. Ik denk zelf dat het het spoeltje rechts van het IC moet zijn maar dan vraag ik me af waar het 2e spoeltje is.

http://img803.imageshack.us/img803/9405/snv35287.jpg
Ook nog even de datasheet van het IC: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/41210/SANYO/LM7001.htm…

@pa3gws bedankt voor de mail maar het is idd van een ander type.

ik meen dat het l806 is , je weet het zo als je de versterker op fm zet met proberen , 1mm draaien en het geluid wordt beter of valt helemaal weg dan. even markeren met een stift voor de huidige stand van de spoel.

Het probleem van het verlopen van de tuner is voorlopig opgelost met het draaien aan het spoeltje rechts van het IC (L806).

Naar het relais ga ik binnen kort eens kijken, maar ik krijg het nu niet direct open geklikt.

Ik vermoed dat er voor de zenders bij te houden ergens een batterijtje zou kunnen zitten dat leeg is? Want wanneer ik de receiver gewoon uit zet en terug aan zet zijn de zenders ook al terug weg.

er zit geen batterij in , maar een goldcap . dat is een condensator van 0,047F vaak. deze moet ergens in de buurt van de processor zitten , dit kan ook op het front zijn. lijkt vaak op een platte horlogebatterij met soldeerlippen en een blauwe/groene buitenkant.

Ik heb hem ondertussen gevonden, hij zat idd op het front panel dicht bij de processor, en het is er eentje van 5,5V 0,1F.

als er groen zichtbaar op de pootjes of onderkant zit is de cel sowso gaar. een andere kun je overal bestellen of sloop hem ergens uit , een tuner van de 90's heeft er al 1..

Heb hem daarjuist vervangen en de relais contacten ook terug schoongemaakt. Op de print zag ik niet direct iets, maar toen ik de condensator er af haalde was die aan de onderkant groen geoxideerd. Ik heb dan zo een condensator uit een andere tuner gehaald en die op de print gesoldeerd.

De zenders blijven nu in het geheugen zitten en de tuner speelt terug goed, enkel is het volume soms nog wat minder maar dat is niet zo erg. Bedankt voor de reacties.

als het volume weer terugkomt na een keer aan de volumeknop te draaien , is de kans op een vuil relais toch groot , zeker als de b aansluiting dit niet/minder doet. ze delen dezelfde eindtrappen. het relais schoonmaken met contactspray is niet genoeg , een stukje papier tussen de contacten halen om de oxidatie te verwijderen is hier nodig , eraf solderen is wel zo makkelijk daarvoor. een goede dmm op ohms zetten en tijdens het spelen over het relaiscontact laten meten van kanaal a , als je aan de volumeknop draait en de meting loopt over de 0,5ohm heen ( zeker met meer laag in het geluid ) is het relais vuil en geeft problemen.

Op 17 november 2012 09:35:16 schreef testman:
icm een verlopen afc van de tuner

Het is niet de AFC maar de discriminator

het komt eigenlijk door 2 verlopen mkt's die in een trimspoel zitten

Het zijn keramische condensators, en die blijven op den duur verlopen. Het is alleen de vraag of het weer 20 jaar duurt voordat je daar last van hebt.

@Bart: Nog even het relais schoonmaken het kan weer jaren mee.

de 5060 die ik had bleef een half jaar dagelijks goed spelen na die 2e afregeling , daarna is hij vervangen voor een nieuwer model van kenwood..

Om nog even terug te komen op het "schommelend" volume, Ik had de contactjes van het relais ook al schoon geschuurd maar dat was ook zonder resultaat. Nu aan de achterkant van de versterker staat een knopje waarme je kan switchen tussen 8-16 Ohm en kleiner dan 8 Ohm.
Ik had het knopje eerst gezet op 8-16 Ohm omdat mijn speakers 8 Ohm zijn, nu heb ik het net op kleiner dan 8 Ohm gezet en nu speelt de versterker wel goed. Het kan zijn dat ik er binnen kort nog eens naar kijk wat er mis zou zijn maar ik denk dat de versterker ook wel zal werken in de stand "kleiner dan 8 Ohm" ondanks mijn speakers 8 Ohm zijn.

als het knopje al die tijd op de huidige stand heeft gestaan kan de stand 8-16 ohm weleens vuil zijn op dat knopje , vandaar de wisseling van het volume steeds. veel meer als het volume wat lager uitsturen zal het niet doen wrs . minder laag in het geluid scheelt in stroom bij speakers van bijv 4 ohm , dat heb je bij 8 ohm veel minder..

Ik heb ondertussen de contacten in het knopje voor de keuze tussen 4 Ohm en 8 Ohm schoon geschuurd, dit was zonder resultaat. Daarna heb ik nog de drukschakelaartjes voor de keuze tussen speakers A en B losgesoldeerd en opgengemaakt, en vervolgens die contactjes ook terug schoongeschuurd. De receiver werkt nu dus terug perfect!