Hallo,
we hebben hier thuis nog 2 JVC hifi speakers type SP-E500, vermoedelijk van ergens in de jaren 80.

Nu vraag ik me af of bijvoorbeeld de condensatoren in de filters van deze boxen verlopen zouden kunnen zijn na zo'n 20 a 30 jaar.

Ik vind persoonllijk namelijk dat de boxen niet zo goed klinken, maar ik weet niet of de boxen 30 jaar geleden anders klonken. Ik heb hier ook nog een oude hifi speaker van hitachi die ongeveer hetzelfde klinkt.

Elco's of olie/papier condensatoren kunnen uitdrogen of lekken, omdat er een vloeistof in zit. Andere condensatoren hebben daar vrijwel geen last van, maar 20-30 jaar is wel aardig oud.

De randen van de luidsprekers zelf kunnen ook kapot gaan of zwakker of harder worden, vooral schuimranden.

Ik denk wel dat speakers anders klonken dan nu. Ik denk namelijk dat de opkomst van elektronische muziek, bv house, andere eisen is gaan stellen aan speakers omdat een strakke bas elektronisch eenvoudiger te maken is dan met een gitaar bijvoorbeeld. Ook in opnamestudio's zal dat verandert zijn en dan moet je het thuis maar zien te reproduceren. Maar ik gok maar wat hoor.

Ligt er aan wat er niet goed klinkt. De filtercondensatoren kunnen uitgedroogd zijn.
Of de tweeters opgeblazen, de foamranden van de woofer of squawker verteerd...
Het lijken me ook niet echt high-end boxen; ze worden 2e hands voor 15...40 euro per paar aangeboden...

Als ze niet goed klinken, zou ik me eerst afvragen of 't niet gewoon zo hoort. Dat komt niet doordat oude speakers slecht waren, maar simpelweg doordat JVC niet een speakermerk is dat bekend staat om goeie speakers.
Maar ze zouden toch best behoorlijk luisterbaar moeten zijn, hooguit 'meh' voor audioliefhebbers. Hoe hoog zijn je eisen?

Elco's kunnen inderdaad verlopen. Een vervanger kost niet zoveel, proberen kan geen kwaad, let wel op dat je bipolaire elco's of een gewone condensator gebruikt.

@ NordRack2: Wat in de jaren '70 of '80 een goede speaker was, is dat nu nog steeds. Ik hoor in de huiskameraudio niet zo heel veel verschil tussen een rijtje goeie speakers uit vervlogen tijden, en de prima speakers in een audiozaak. Wat wel opvalt is dat men heel lang geleden minder vaak basreflexsystemen toepaste. Tegenwoordig zie je dat juist erg veel, en het gebeurt ook heel vaak slecht waardoor de matige speakers van tegenwoordig al gauw een vervelende resonerende of stampende bass hebben.
Ik heb het idee (weet het niet zeker!) dat vroeger 't laag simpelweg ontbrak bij kleine goedkope speakers.

Misschien dat ze qua nieuwprijzen nu iets goedkoper zijn geworden.

Ik heb in de 90's op nogal wat houseparty's gedraaid en ik herinner me dat diverse dj's en clubs bezig waren hun oude mengpanelen om te solderen. Dit omdat de "nieuwe" muziek toch anders in elkaar stak en je kon gewoon niet lekker mixen met de frequentiebanden die in oude mixers zaten (ik bedoel de draaiknopjes voor low, mid en high).
En als je nu naar een liedje van Led Zeppelin luistert valt het toch op dat vroeger anders gemasterd werd dan nu.
Als jij zegt dat in de 70's ook speakers bestonden die een strakke punch of kick konden voortbrengen dan geloof ik je.

Op 2 december 2012 18:54:47 schreef Ledlover:
Misschien dat ze qua nieuwprijzen nu iets goedkoper zijn geworden.

Daar zit wat in.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (14%)]

Strakke punch of kick kom ik heel vaak tegen bij oude speakers. Da's iets waar ik speakers al gauw op afreken. Als een speaker 'n kick niet strak weergeeft, dan wordt een basgitaar al helemaal een rommelige brei van geluid.

Laag/mid/hoog equalizers aanpassen... ik snap grofweg wat je bedoelt, maar dat heeft verder geen invloed op de huiskamergebruiker. Die luistert juist naar de kant en klaar gemixte muziek en hoeft zich niet druk te maken om welke EQ cutoff frequentie het best de kick er uit haalt voor 'n soepele crossfade.

Vroeger masterde men inderdaad anders - er werd bijzonder veel minder compressie gebruikt dan tegenwoordig. Dit betekent echter niet dat oude speakers moderne muziek niet goed weer kunnen geven.

Op PA vlak zou er wel flink wat veranderd kunnen zijn. In de jaren '70 had je geen luxe DSP gebaseerde apparatuur met quasi onbeperkte mogelijkheden, maar op dit vlak heb ik nauwelijks kennis.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]

Maar welk gevolg mag je nu verwachten als een (of een paar) elko's slechter worden. hoe zou zicht dat dan doorgaan uiten?

Als een elco capaciteit verliest en in serie staat met een tweeter, dan zal die pas vanaf een hogere frequentie mee gaan doen. Er ontstaat dan een dip op de oorspronkelijke wisselfrequentie. Ook kan de ESR stijgen.

Het verouderingsproces gaat langzaam en daardoor is het lastig om te oordelen of een speaker daar wel of geen last van heeft.
Als ik audioliefhebbers mag geloven die ik enigszins serieus neem, en waarvan ik vrij zeker weet dat ze geen voodoo lopen te verkopen, dan is 't een fors verschil als je de oude elco's na jaren vervangt door nieuwe.
Ik heb er zelf nog nooit de moeite voor gedaan, maar ik heb wel speakers die inmiddels flink oud zijn.

Foamranden worden ook meestal langzaam slechter, zodat je het niet merkt. (Totdat je ze vervangt!)
Vaak zien ze er nog onbeschadigd uit, maar zijn helemaal gaar en slap en doen (bijna) niets meer. (De conus heeft geen goede ophanging meer)
Vaak gezien dat de eigenaar zei "deze zijn nog prima". Als ik dan vroeg om er een paar keer voorzichtig over te wrijven zat er meestal wel een gat in...