Is er iemand die ervaring heeft met de actieve filters van Maxim, de MAX267 en MAX274???

Heb deze gratis gesampled en wil ze gebruiken voor filters op lage frequenties, dwz. audio.

Dit plan is geïnspireerd door een Elektuur schakeling, een kortegolf ontvanger met de MAX7400.

Ondertussen ben ik als amateurtje er al wel achter dat ik beter af ben met een paar opamps/weerstand/condensatoren. Veel simpeler...

Toch lijkt het mij een uitdaging om een dergelijk filter met slechts 1 ic te maken, en hopelijk met een resultaat dat beter is.

In eerste instantie is het plan een VLF/ELF-ontvanger te maken voor de ontvangst van whistlers etc.

De gedachte was een bandpass te maken, vanaf 300Hz tot 10-12kHz.

Ik worstel met de datasheets, maar dat gaat niet echt soepel.

En ik klungel met het programmaatje van Maxim voor de filter berekeningen, maar dit gaat mij voor het snelle resultaat net even te ver. Ik heb geen enkele ervaring of opleiding voor dit soort berekeningen.

Mijn vraag: is een filter zoals gespecificeerd practisch haalbaar?

http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX274-MAX275.pdf
http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX263-MAX268.pdf

Waarom sample je die ic's dan omdat t gratis is?

Sample iets als je zeker weet dat je er wat mee gaat doen. En als je eerst de datasheet gelezen had en met t proggie was gaan spelen had je er toen al achter gekomen dat het wellicht iets te hoog gegrepen voor je was.

Ja, je kunt o.a. een bandpass filter maken.
Korte samenvatting:
- de orde kiezen i.v.m hoe steil filter wordt.
- soort filter kiezen. zie literatuur.
- rekenen, bouwen en testen.

Dank je Paulp voor opbouwende kritiek...

Ondertussen ben ik er achter hoe Maxim's programmaatje werkt, en heb de waardes voor de weerstanden berekend.

De waardes worden erg hoog, en dan zijn er T-netwerken nodig.

Ik zal t.z.t. een schakeling op breadboard opbouwen met de berekende waardes, dan zie ik vanzelf wel of een dergelijk filter voor mijn doeleinden te gebruiken is.

Maar ik had graag van iemand gehoord wat de ervaringen zijn met dit soort filters.

Jaren terug mee bezig geweest ism Martijn, als voorzet voor een AVR die FFT deed (Grafische Spectrum Analyzer). Zal dit weekend 's kijken of ik er nog wat van heb.

Ik heb er in t verleden goed werkende filters mee gebouwd en als ik me niet vergis heeft er ooit in de Elektuur nog eens een artikel gestaan.

V.w.b. de hoge waarden weet je zeker dat je de juiste parameters hebt ingegeven? Kan er nu nog weinig zinnigs over zeggen tis al te lang geleden maar zal v/h weekend eens kijken of ik nog iets bewaard heb.

Suc6

Paul

Nee, die waardes kloppen wel. Er werd voor gewaarschuwd dat bij lage frequenties de weerstandwaardes flink kunnen oplopen.

Dit was het resultaat:

SECTION 1

MAX274 Bandpass Section

Fo = 5.772KHz
Q = 140.838
Output pin = Bpo
FC pin = Gnd
R1 = 866.000Kohms
R2 = 348.000Kohms
R3 = 9.760Mohms
R4 = 340.000Kohms
Hobp = gain at Fo = 11.270 V/V

SECTION 2

MAX274 Bandpass Section

Fo = 5.908KHz
Q = 57.903
Output pin = Bpo
FC pin = Gnd
R1 = 1.820Mohms
R2 = 340.000Kohms
R3 = 3.920Mohms
R4 = 332.000Kohms
Hobp = gain at Fo = 2.154 V/V

SECTION 3

MAX274 Bandpass Section

Fo = 6.126KHz
Q = 58.654
Output pin = Bpo
FC pin = Gnd
R1 = 1.780Mohms
R2 = 324.000Kohms
R3 = 3.830Mohms
R4 = 324.000Kohms
Hobp = gain at Fo = 2.152 V/V

SECTION 4

MAX274 Bandpass Section

Fo = 6.202KHz
Q = 140.932
Output pin = Bpo
FC pin = Gnd
R1 = 806.000Kohms
R2 = 324.000Kohms
R3 = 9.090Mohms
R4 = 316.000Kohms
Hobp = gain at Fo = 11.278 V/V

Ik heb gekozen voor een bandpass van 500 Hz tot 11,5 kHz. Alle weerstanden afgerond naar 1%-waardes.