Hoi,
Ik wil graag weten hoeveel wattage boxen ik kan aansluiten op een sony autoradio 4x45 watt mosfet.
2 boxen voor en 2 boxen in de hoedenplank.

gr.

Je kunt alles aansluiten. Het vermogen vd boxen bepaald allen hoe veel je ze kunt belasten. Maar op zich kun je er alles op aansluiten. Op zich zou het verstandig kunnen zijn om de speakers wat zwaarder te hebben dan de versterker. Mocht je het knopje eens iets te ver naar rechts draaien.

In die radio zit waarschijnlijk gewoon een brugversterker die direct op de boordspanning werkt, daar zou je in principe elke hifi luidspreker op aan moeten kunnen sluiten zonder dat het stuk gaat.

Maakt niet uit, 4x45 watt komt er toch nooit uit zonder zware vervorming.

Tenzij je een blokgolf uitstuurt ;)

Yep, met dubstep krijg je wel 4x45 Watt.

Nu nog 4 luidsprekers zoeken met 45 watt dubstepvermogen.

Het kán nartuurlijik ook zo zijn dat er in die Sony een opzweeper zit, welke van de 12V een symmetrische 30V ofzo maakt.

Wat is het type van die Sony?

Als dat er inderdaad in aanwezig is, en het heeft de mogelijkheid om dat vermogen aan 4 / 8 Ohm speakers te leveren, dan heb je inderdaad goede speakers nodig.

Dit betekent wel dat deze radio een flink slokkie stroom van je accu lust.

Anders is je vermogen beperkt tot maximaal: (Per kanaal)
12V, 4 Ohm, 2X 0.7v verlies over Eindtrap in Full H-Brug, = 28,09 Watt.

Het kan echter nog beroerder...

Men kwam ook nog wel eens Halve H-brug versterkers met eind-elco tegen in enkelzijdig gevoede systemen.
6V (Door eind-elco), 4 Ohm, 1X 0.7v verlies over Eindtrap, = 7,02 Watt.

Neovo.

Je vergeet te integreren. Dus de topwaarde ook nog delen door wortel 2. Zit je bij 14,4 volt en 4 ohm aan 10 watt, op z'n best.

Ongebrugd de helft.

@Neovo Geesink In een autoradio zelf (of, zoals Sony het noemt: "headunit") zat nooit een "opzwieper". Dat was op z'n top het bekende standaardvermogen van een gebrugde versterker op accuspanning.

Het woord "mosfet" in de startpost doet me vermoeden dat het wel eens niet om alleen een headunit, maar ook om een externe versterker kan gaan. En die hadden wel (op de ienieminie XM-2020 na geloof ik) allemaal een geschakelde voeding.

Typenummers van de apparatuur maakt het allemaal duidelijk. Is er op de "eindversterker" geen typenummer te bekennen, dan kan het de hide-away unit van de MDX-400 zijn.

(Een beetje gemeen was de aanduiding "MOSFET" overigens wel. Iedereen was in de veronderstelling was dat je daar beter geluid door kreeg. Alleen zaten bij deze versterkers de MOSFET's in de voeding, en niet in de eindtrap zelf, zoals bv. bij de befaamde TA-4650 en TA-5650)