Hallo
Ik heb hier een Proel Net 15A een 600W active luidspreker staan met een ratel in de hogetonen luidspreker. in de lage tonen lidspreker hoor ik een hele zachte bromtoon in de ruis, dit is echter niet storend.
Ik heb nog een zelfde luidspreker staan die helemaal brom en ratel vrij is. Wat heb ik nu gedaan,,, ik heb de voedingsspanning met een oscilloscoop vergeleken en zo te zien geen afwijkingen.
Ik heb ook diverse printen omgeruild zonder resultaat, volgens mij zit het in de voeding maar ik weet het niet meer.
Is er misschien iemand die mij verder kan helpen.
Bij voorbaat al hartelijk dank.
PS
Als nog wens ik alle medewerkers en hulp verleners van dit forum een heel gelukkig nieuwjaar en alles wat wenselijk is.
groeten
Ben
Ook iedereen de beste wensen.
kontroleer de Elco's in de voeding,en meet evt de voedingsp. met een scoop.
Als je niet over meet app.beschikt word het erg lastig.
Ps,als nijmegen niet te verweg is kun je evt langs komen,alle app. en kennis is hier voorhanden.
Hallo columbo,
Ik heb inderdaad met de scoop gemeten en geen noemenswaardige afwijking(en) gevonden, op de voedingsspanning staat ongeveer 20mV ruis en dat is bij de andere box hetzelfde.
ik heb voldoende meetapp. in huis.
verder nog suggesties?
Je hoort die ratel dus ook als er géén signaal op staat?
Die hoge tonen drivers willen ook nog wel eens snel beschadigd raken namelijk.
Hallo Roy B,
Ik hoor inderdaad die ratel ook als er geen signaal op staat.
het maakt ook geen verschil als ik de volume regelaar op max zet zonder ingangssignaal.
Ik heb even de driver vervangen maar dat maakt geen verschil.
ik ga langzaam geloven dat de twee elko´s van 10000uF 50V nier goed zijn.
Deze heb ik wel gemeten met een esr-meter en geven 9606uF 0,08Ohm.
Kan ik gelijk hebben???
Hallo,
Probleem opgelost.
Ik heb in eerste instantie ALLE printen van de goeie LS box overgezet
in de box die niet goed was zonder resultaat.
heb de ringkerntrafo verdraaid en het probleem is opgelost.
Toch alle hartelijk bedankt voor de eventuele oplossingen.
Groeten
Ben
Als blijkbaar de trafo de oorzaak was, zat er iets los in de trafo dan? Of gingen de bevestigingsringen rammelen door het magneetveld? Of liepen de snoeren ergens te dicht langs?
Hallo Fox2,
Op het eerste gezicht liepen de draden bij beide LS boxen hetzelfde,
maar omdat de klant zei dat hij al van begin af aan al iest lichtjes ratelde maar dit opeens vel heviger begon te doen.
De trafo (ringkern) zat echter goed vast, heb deze iets verdraaid en de ratel was weg.
Dus het probleem is opgelost.