hallo,

ik heb een Beko wasmachine type wmd 26120T
daarbij is het hendeltje van de deur gebroken, waardoor de deur niet open kan.
de was is klaar en het lampje brand dus ik ben er zeker van dat de deur niet meer op slot zit

weet iemand hoe ik de deur open kan maken, zodat ik bij mijn was kan en dit stukje kan vervangen?
ik vind het zonde om voor een onderdeel van 10 euro, gelijk 60 euro voor een monteur er extra bij te moeten betalen.

Soms zit in de buurt bij het luikje/locatie van de filter een manier om de deur te openen. Voor bijvoorbeeld als de machine niet meer afpompt en de deur op slot blijft.

Anders kijken of je op een of andere manier toch het slot kan bedienen. schroeven draaier of zo

ik heb overal gezocht, maar er zit nergens een manier om de deur te openen.
ik heb ook al heel veel geprobeerd om met een schroevendraaier of tangetje achter dat hendeltje te komen, maar het pinnetje van de deur zit eigenlijk echt op een onmogelijke plek om bij te komen, doordat her ver achter in de deur zit

De 60 euro die je voor de monteur betaalt, had je als het goed is al opzijgelegd toen je besloot een extra goedkope wasmachine te kopen.

Of je moet geluk hebben dat er toevallig iemand meeleest die zo'n mankement vaker bij de hand had, wie weet! Ik helaas (of gelukkig) niet voor dit model, maar wel als algemene tip om de bovenkant van de machine af te nemen en met de hand tussen trommel en front te gaan en aan het slot te morrelen.

Op 7 januari 2013 13:51:37 schreef djakko:
hallo,

de was is klaar en het lampje brand dus ik ben er zeker van dat de deur niet meer op slot zit

als bij mij een lampje blijft branden weet ik nooit zeker of het slot vrijgegeven wordt
wel weet ik zeker dat als ik de stekker eruittrek het slot vrij komt
. en ik dan veilig zoals maarten zegt de deksel verwijderen

Eigenlijk ga ik d'r vanuit dat er in de doorsnee Beko machine een PTC doorlock zit.
Dit betekent dat als je de wasmachine een paar minuten zonder netstroom laat afkoelen dat de deur automatisch ontgrendeld word.
Ik ken dit type wasmachine niet maar er zijn maar 2 soorten van doorlock, of het gaat electro-magnetisch (~5%) of het gaat met PTC (dit zijn de andere 95% van alle wasmachines)
Beide types zullen de deur openen zonder netspanning, alleen een PTC kan een minuutje kunnen duren om af te koelen.

@MaartenBakker.
Het spijt me om het te zeggen, maar ik heb zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van verscheidene Arcelik wasmachines en de test specificatie voor hun machines gaat ver voorbij die van west europese machines.
Beko klinkt mischien goedkoop voor U, maar voor die machines op de markt komen zijn ze voor heel wat meer getest dan bijvoorbeeld de Duitsche machines.

@walkura: dat vind ik interessant om te horen en ik weet niet waarom je dat zou moeten spijten. Geldt dat voor elke prijsklasse? Hoe zijn die specificaties? Ik weet dat de goedkopere machines van een paar jaar geleden niet altijd tevreden blikken opleverden bij monteurs, en ik heb zelf bij hun televisies wel lelijke woorden gemompeld. Dat zegt natuurlijk niet alles, dus ik ben benieuwd.

@djakko: heb je het probleem al weten op te lossen?

De televisies kan ik niets over zeggen, dat is een heel andere branche.
In de tests voor Arcelik wasmachines, heb je veel striktere eisen aangaande frequentie variatie, ondervoltage, overvoltage etc. etc. de testen gingen op het gebied van ESD zelfs boven onze interne test mogelijkheden uit.
Ook op het gebied van de burst tests ben ik nog nooit zo'n uitgebreid test regime tegengekomen (en zo veeleisend).
Over de jaren heb ik voor heel wat bekende fabrikanten wasmachines en andere appliances getest, maar zo'n test spec. als die van Arcelik dat heb ik maar 1 keer gezien.

Het kan maar zo dat er machines zijn geweest met kinderziektes, concern als dit houden er een hele serie aan merken op na.
D'r is d'r altijd wel eentje die ellende geeft.

Jeroen.

Ik maak in zo,n geval de deur open of via de bovenkant of vaak nog simpeler met een stuk vissnoer wat je achter de vuldeur doortrekt en daarmee direkt het haakje terug haalt en voila deur gaat open, zonder enige schade.

Mvg. Frits.

Beko heeft een PTC doorlock.

Even geduld hebben anders even voorzichtig een ram tegen de deur geven.

Beko zijn overigens geen slechte machine`s. Ik heb 5 jaar gewerkt bij een witgoed zaak die heel veel beko verkocht.

Levensduur gemiddeld zo`n 6 a 8 jaar. Wat voor een machine van rond de 400 euro erg netjes was. ( 4 jaar standaard garantie als je via de vakhandel kocht)

De koolborstels slijten bij vrij veel gebruik vrij snel verder geen grote kwaaltjes.

Ik stel mijn mening dus voorzichtig bij. Kennelijk wil het bij wasmachines redelijk lukken.

Ik herinner me dat vooral Duitsers er niet zo dol op waren, maar misschien dat die ze al eerder importeerden en zo kennis maakten met minder goede modellen.

Overigens ben ik benieuwd of de TS al iets heeft kunnen bereiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

als je t bovenblad dr af haalt kan je dr mischien van de binnen kant bij zo heb ik ook een keer een open gekregen

Klopt, die tip gaf ik ook al, en ben daarom en vanwege alle andere tips die al gegeven zijn toch benieuwd of de TS er nog iets mee kon.

Ik had het idee dat dit Forum er voor zou zijn om mensen te helpen maar ik zie helaas meer oeverloos gezeur over kwaliteit etc. van de verschillende merken in plaats van bruikbare tips voor diegenen die een probleem hebben en hier om een oplossing vragen.
Dat de kwalitiet van veel producten alleen maar slechter wordt weten we inmiddels toch allang!
Laat Djakko gewoon de truc met het stukje snoer doen en zijn probleem is opgelost, hoe moeilijk kan het zijn ?

Beetje teleur gesteld in dit Forum.

Maar desalniet te min,

Mvg. Frits.

Niets persoonlijks, maar de enige zeurpost (met stip) in dit topic is de jouwe! Het forum als geheel werkt prima, en is toch een van de meer geölied lopende die ik ken.

De rest is voor zover niet sowieso al on-topic alsnog informatief. Dat jij niets aan die informatie denkt te hebben, betekent niet dat het voor iedereen onzinnig is. Opzich lijkt jouw oplossing een van de meerdere bruikbare suggesties (*), alleen kan het voor jou misschien frustrerend zijn als je daar geen bedankje voor de moeite voor krijgt (een week is misschien wat vroeg om over hit & run te spreken, maar kan me voorstellen dat je in die richting gaat denken; ik ook).

Zowel voor jou als voor de TS geldt dus mijn verzoek: Hou a.u.b. rekening met de andere gebruikers (essentieel onderdeel van fora).

(*) Zoveel mogelijkheden zijn er nu ook weer niet, is het niet logisch dat als de bruikbare suggesties op zijn en er niet op gereageerd wordt dat er dan alsnog andere gerelateerde zake ter sprake komen?

P.S.Oeverloos? Een paar berichten, zonder filosofische uitwijdingen, herhalingen of wat dan ook... Lijkt me zwaar overdreven.