Nou, in principe weet ik het wel.
Watt is vermogen. Aangeduid met P.
Watt = volt(spanning) * ampere(stroom)
P = U * I
Wattuur (of kilowattuur) is het verbruik van vermogen in een bepaald tijdsbestek.
Wattuur is het aantal watt, dat verbruikt is in een bepaald tijdsbestek.
Kilowattuur is het aantal kilowatt, dat verbruikt is in een bepaald tijdsbestek.
Maar tijdens het typen maak ik de fout inderdaad weleens tussen watt en wattuur. Ik probeer er wel op te letten, maar blijkbaar gaat me dat niet zo heel goed af.
robert2411
let niet op mijn spelling ik heb dyslexie
bij wisselspanning is w niet gelijk aan U*I
maar aan u*i*cos pi
(cos phi zit meestal tussen de 0,6 en 0,9 in rekenwaarde is dacht ik 0,75)
Kilo = maal 1000 van het ding
Dat is het enige wat kilo doet of is. Of het nu grammen, watts, meters of bytes betreft.
Op 16 januari 2013 17:06:34 schreef robert2411:
bij wisselspanning is w niet gelijk aan U*I
maar aan u*i*cos pi
(cos phi zit meestal tussen de 0,6 en 0,9 in rekenwaarde is dacht ik 0,75)
Dat wist ik dan weer niet.... Dat hebben ze ons niet verteld bij natuurkunde
.
Op 16 januari 2013 17:08:10 schreef Jan klaasen:
Of het nu grammen, watts, meters of bytes betreft.
Bij bytes klopt het niet. Daar is kilo gelijk aan 1024. 
Klopt wel. Want alleen een Kibibyte is 1024.
Maar volgens mij is dat een tikkeltje offtopic 
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (38%)]
Toch weer een beetje nieuws.
Sinds gister zijn wij begonnen om ALLES op te schrijven.
Dus elke keer dat er ergens een lampje aangaat, een apparaat wordt gebruikt, al is het maar voor 2 minuten, wordt opgeschreven.
Inmiddels weet ik van bijna elk apparaat het echte verbruik, dus ik kan een heel stuk realistischer berekenen wat mijn verbruik is.
Zonet het lijstje van gisteren uitgerekend (lang leve Excel
).
Gister hebben we wat meer verbruikt dan normaal, omdat ik nog dingen wou meten zoals de oven en de tv enzo. Dus ik heb meer apparaten gebruikt dan ik normaal zou doen.
Desalniettemin heb ik berekend dat we gister 9.5 kWh verbruikt hebben.
Dat is best wel veel (voor ons dan).
Maar het vervelende is dat het nog niet alles verklaard.
9.5 kWh per dag = 66.5 kWh per week = 3458 kWh per jaar.
Dat is nog altijd 2185 kWh MINDER dan de verbruiksmeting over 2012.
Op 17 januari 2013 11:03:29 schreef supervinnie40:
Desalniettemin heb ik berekend dat we gister 9.5 kWh verbruikt hebben.
De belangrijkste vraag is natuurlijk of de meter dat ook geregistreerd heeft. Of geeft die duidelijk meer of minder aan?
Alles overziende denk ik dat je teveel op detailniveau bezig bent. De hamvraag was volgens mij of de verbruiksmeter wel goed registreert. Daar kom je eigenlijk alleen maar achter door een z.g. ijking op kosten van ongelijk aan te vragen. Risico is dan dat je voor de kosten opdraait als de meter goed blijkt te zijn. Daarom zou je volgens mij het beste een andere kWh meter op de kop kunnen tikken en die inlussen in de totaalvoeding. Vergelijk de registratie van de twee meters over een paar dagen, en als daar een duidelijk verschil tussen zit, dan kun je met meer vertrouwen die ijking aanvragen.
Ja en heb je nu ook een paar keer per dag geschreven wat je meter doet?
Ik zou het zo bekijken:
Je verwacht max 3000 kWh per jaar en hebt 5600 kWh op je teller. Grofweg 2500kWh teveel in het laatste jaar.
Gemiddeld had je dus zo'n 60 kWh per week of 9 kWh per dag verwacht.
Nu zou je dus 105 kWh per week of 15 kWh per dag hebben.
Klopt dit? Want als dit niet zo is, dan kan je wekkerradio's uitzetten en ovens aanzetten tot je een ons weegt maar dan zal je dus nooit iets vinden, ook niet met 6 verbruiksmeters op elke telefoonlader 
Mogelijk is het 'verbruiksfenomeen' van vorig jaar verdwenen/gestopt.
Die getallen zijn gemiddelde, in de winter en op was/droog/strijkdagen kan het een beetje verlopen maar een verschil tussen 9 en 15 kWh per dag lijkt mij toch heel snel gevonden.
Je had het over een zaterdag van 30 kWh waar je helemaal misselijk van werd, klopt dat echt? Of was dat vrijdagochtend tot zaterdagmiddag en je was niet thuis maar je hebt wel twee wassen en de afwas gedraait?
edit: wat KlaasZ zegt, geen detailmetinkjes maar eerst de grove schattingen verifieren.
edit2: je verbruik van 10kWh per dag is prima, volgens mij had je het pas ook. Je kan niet keer 365 doen want 's zomers verbruik je veel minder (en je gaat misschien nog op vakantie). Die 30 kWh van zaterdag is wel interessant als die klopt.
Op 17 januari 2013 11:15:14 schreef KlaasZ:
[...]De belangrijkste vraag is natuurlijk of de meter dat ook geregistreerd heeft. Of geeft die duidelijk meer of minder aan?
Oeps, dat had ik er inderdaad bij moeten typen...
De meter gaf aan dat we 9.675 kWh verbruikt hadden.
Dat klopt aardig met mijn berekening (ik laat ook nog wat ruimte over voor iets dat ik misschien toch over het hoofd heb gezien, dus misschien klopt het wel precies).
@K7Jz, Ik verwacht van dat ik onder normale omstandigheden een stukje onder de 8 kWh per dag te blijven. (dat neem ik nu even als ruim geschat gemiddelde).
Om aan de 5643 te komen zou ik inderdaad rond de 15 kWh per dag (gemiddeld) uit moeten komen.
Het gemiddelde van 2012 ligt dus ongeveer 7.5 kWh per dag hoger dan wat het zou moeten zijn.
De zaterdag waar 35 kWh "verdwenen" is was van vrijdagavond (rond half 1 's nachts) tot zondagochtend (rond 9 uur).
Op zaterdag zijn er geen wasjes gedraaid, en is de droger niet gebruikt. (onze afwasmachine is mijn vriendin
, ouderwets met de hand).
Een grovere schatting zou inderdaad duidelijk verschil kunnen aantonen. Ik zit nu te rotzooien met kleine afwijkingen van enkele tientallen watts.
Hopelijk heeft die elektricien binnenkort tijd, die kan me hier misschien wel bij helpen.
We hebben wel besloten om de desktop weg te doen en deze te vervangen met een laptop. Dat is goedkoper in verbruik. Mijn vader heeft al aangeboden dat hij wil ruilen met zijn laptop.
Goed werkende apparaten vervangen voor minder verbruik heeft meestal niet zoveel zin. Een laptop van 30 Watt of een PC van 130 Watt is met 10 uur per dag zo'n 90 euro verschil op jaarbasis. Als de PC verder goed is zou ik niet in de buidel tasten om voor 600-900 euro een nieuwe laptop te kopen.
edit: je moet dus eigenlijk wachten totdat je weer zo'n dag hebt met 30 kWh, zeg 1 kW per uur elke 4 seconden zo'n flitsje, (of natuurlijk 3kW/10 uur, elke seconde een flits) moet zeker opvallen, dus vaak in de meterkast kijken!
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (28%)]
toen die zaterdag die energie verdween waren jullie toen thuis?
Of waren jullie weg en wie heeft er allemaal een sleutel?
Iemand die achter jullie rug zijn was gewassen en gedroogd heeft?
joopv
Golden Member
Op 17 januari 2013 12:33:41 schreef supervinnie40:
[...]
De zaterdag waar 35 kWh "verdwenen" is was van vrijdagavond (rond half 1 's nachts) tot zondagochtend (rond 9 uur).
Op zaterdag zijn er geen wasjes gedraaid, en is de droger niet gebruikt. (onze afwasmachine is mijn vriendin, ouderwets met de hand).
35kWh is erg veel voor 2 nachten en 1 dag. Dat water voor die handwas is dat wel verwarmd? Gas of elektrisch? Nou ja zelfs dan is 35kwh nog erg veel.
Je kunt het narekenen:
1 kWh = 1000 Wh = 3.600.000 Ws (= 3.6 mega Ws = 3.6 Megajoule)
35kWg is dus 126 mega joule (126.000.000 joule)
Er is 4.200 joule nodig om 1 liter water 1 graad in temperatuur te laten stijgen. (soortelijke warmte van water)
Met 35kWh / 126Mj kun je dus 126.000.000/4.200 = 30.000 liter water 1 graad verwarmen. Of 3000 liter 10 graden, of 600 liter 50 graden verwarmen. Vooropgesteld dat al die energie voor waterverwarmen gebruikt zou worden.
@K7Jz, We kunnen ruilen met mijn vader voor de laptop. Wij krijgen zijn laptop en hij onze desktop. Kost ons dus niets.
We hadden onze zinnen al eerder op een laptop gezet, maar hebben het idee nooit doorgezet. Nu is het misschien toch maar een goed idee. Maar eerst ga ik wat vaker het verbruik van de computer meten zodat ik exact weet wat ik kan verwachten.
@Kombucha, niemand (buiten ik en mijn vriendin) heeft een sleutel. We waren op die dag grotendeels niet thuis. Mijn vriendin kwam rond 6 uur thuis van werken en ik rond 12 uur 's avonds.
Zoals een paar pagina's terug al werd gezegd, is het verstandig om regelmatig de meterstand op te nemen. Dus ik schrijf nu 3 á 4 keer per dag de meterstand op en houdt zo elke dag precies in de gaten hoeveel er verbruikt is.
Tot nu toe is het redelijk voorspelbaar. Ik zit vooral te wachten op de uitschieters enzo.
Edit: ik vraag me stiekem nog steeds af wat dat Rr lampje doet op de meter....
@Joopv, wow. Dat is veel energie als je het zo in context zet.
Maar ik zou niet weten waar het voor gebruikt kan zijn. Tenslotte gebruikt onze combi-ketel gas om water te verwarmen. Daarnaast zijn er die dag geen water-gebruikers/verwarmers gebruikt.
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou nog steeds aanraden om een Youless monitor aan te schaffen. Kost wel 79 euro, maar je bent nu al zoveel dagen aan het "kloten" om het verbruik te verklaren. Je moet het zien als een investering, met zo'n ding heb je continu inzicht in je verbruik en kan daar ook direct op inspelen en dus bezuinigen.

De twee pieken zijn de vaatwasmachine

Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk Brokencore. Maar voor mij is die 79 euro een flink obstakel. Qua financiën zitten wij hier best wel heel erg krap...
Zou er ook een Youless monitor zijn die het verbruik per groep kan aangeven?
Op 17 januari 2013 14:45:29 schreef supervinnie40:
...ik vraag me stiekem nog steeds af wat dat Rr lampje doet op de meter....
Waarschijnlijk is dat het lampje van de ingebouwde TF-ontvanger. Dat knippert in een bepaald tempo, en gaat in een ander tempo knipperen of vast branden als er een TF zending loopt. Dat gebeurt dus op de momenten dat het tarief wordt omgeschakeld, maar ook als de straatverlichting aan of uit gaat.
Hmmm... dat lampje knipperde een paar dagen geleden om de 11 seconden.
Nu knippert hij om de 27 seconden.
Ik denk dus dat de interval van knipperen afhankelijk is van het verbruik.
Hmm, ik dacht dat die r zou slaan op receiver=ontvanger. Maar het zou ook iets anders kunnen zijn. Ik heb even teruggelezen en gezien dat je ook een lampje Ra hebt. Dan zou Ra het aktief verbruik aangeven, en Rr het reaktief verbruik.
Zou betekenen dat beide er mee moeten stoppen als er geen verbruik is.
Als Rr inderdaad over het reaktief verbruik gaat, dan hoef je daar verder geen aandacht aan te besteden, want dat wordt in huishoudens toch niet verrekend.
Zit er overigens geen handleiding bij de meter? Veel elektriciteitsbedrijven leveren bij zo'n elektronische meter een kaart waarop je kan zien hoe je de diverse telwerken en meetwaarden kan kiezen.
In het begin heb je een foto geplaatst van de meter, maar die is tamelijk vaag. Zie je kans om de meter te fotograferen, recht van voren, en zo dat de teksten leesbaar zijn?
joopv
Golden Member
Op 17 januari 2013 15:21:13 schreef KlaasZ:
[...]Waarschijnlijk is dat het lampje van de ingebouwde TF-ontvanger.
Als je naar de foto
kijkt zie je staan dat het Rr ledje 1000 impulsen per kVAr is, het reactieve energie vermogen dus oftewel de blindenergie. Wordt niet afgerekend.
Het is een z.g. slimme meter. Voor zover ik uit de foto kan opmaken zit er geen ingebouwde TF ontvanger in, en ook op andere plekken, zoals de lijst met metercodes van KEMA en de site van de fabrikant (Enel) vind ik daar niets over. Dus er zit een aparte TF ontvanger naast, of het tarief wordt op een andere manier omgeschakeld.
Dus eigenlijk is alleen het lampje Ra van belang. En dat belang is maar betrekkelijk. De pulsjes van Ra worden nl. opgeteld op het telwerk. Dus wat Ra doet, zie je op het telwerk terug.
Op 17 januari 2013 14:43:27 schreef joopv:
[...]
35kWh is erg veel voor 2 nachten en 1 dag... of 600 liter 50 graden verwarmen. Vooropgesteld dat al die energie voor waterverwarmen gebruikt zou worden.
Helemaal juist, en zo kan je ook gaan zoeken, een apparaat met 35kWh in die tijd dat zie je echt niet over het hoofd, in die kamer/schuur zal het zeker lekker warm zijn (vergelijk het met een kacheltje van 1000 Watt dat aanstaat).
@supervinnie: ik zit nog even je mailtjes te lezen en tussen 10 en 14 januari heb je het zelf over de meterstanden 14525 en 14567, dus als je op zaterdag 35kWh had dan heb je op donderdag, vrijdag en zondag gezamelijk totaal maar 7 kWh verbruikt?
Gemiddeld over 4 dagen heb je mooi een hele nette 10kWh per winterdag..
Dat zou wel kunnen kloppen. Als ik mijn papieren erbij pak zie ik dat ik op 10 januari net iets voor 17 uur 14528 heb opgeschreven.
Dat was donderdagavond. Een groot deel van de avond ben ik bij mijn ouders op bezoek geweest. Zo rond half 11 weer thuis, op dit forum gereageerd en daarna in bed mijn mail gelezen (doe ik weleens vaker, laptop erbij.. lekker comfortabel).
Op vrijdag ben ik vooral bezig geweest met nog meer testen met de meterkast. Alleen heb ik hier niet alles van opgeschreven omdat ik steeds eindigde met 0 verschil.
Daarna heb ik op zondag (voor ik die test ging doen) als controle 14563.625 opgeschreven. Zondag hebben we niet veel gedaan. Ik ben toen vooral bezig geweest om te zien wat de meter aan zou geven als ik 1 uur alle stoppen aanzet zonder dat er iets in het stopcontact zit.
Steeds met 1 groep aan, of alle groepen uit.
Die dag begon de controle met 14563 (zo ontdekte ik ook dat er zoveel verbruikt was). en eindigde met 14564.
Maandag gewerkt, bij thuiskomst meteen wat meer testen gedaan die ik zo rond etenstijd hier heb geplaatst. Die testen eindigde met 14567.