Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Mijn broer had een paar jaar geleden ook een fors afwijkende meterstand. Toen heeft de netwerk beheerder de meter onderzocht en deze bleek defect. De rekening is toen in overleg aangepast en hij is aangeslagen voor een verbruik wat gemiddeld was over een aantal voorgaande jaren. Een heel redelijke oplossing imo.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In mijn studentenhuis hebben we dat ook een keer met de PTT gehad. Meet installatie bij hun kapot, dus gemiddelde van de voorgaande maanden minus een fors bedrag. Nou dat klopte dus niet. Die studenten hielden het gewoon 100% bij, en er was juist die voorgaande maanden iemand die veel belde om een stage in het buitenland te regelen....
Ben eigenlijk nog steeds aan het testen.
Ik test nu op 2 manieren.
Elke dag schrijven ik en mijn vriendin precies op welk apparaat we op welk moment gebruiken en hoe lang we het gebruiken.
Op het einde van de dag (of de volgende ochtend) verwerk ik dat in een Excel bestand waar de realistische (gemeten) waardes van alle apparaten in huis in staan.
Zo zie ik dus direct hoeveel ik daadwerkelijk gebruikt heb. Dat kan ik dan mooi vergelijken met het verschil in kWh op de meter in de meterkast.
Die test laat ik 2 weken lopen, en dan ga ik alle metingen van alle dagen met elkaar vergelijken.
Ondertussen schrijf ik trouwens elke ochtend om 6 uur de meterstand op, en zodra we naar bed gaan ook. (soms, als ik eraan denk) schrijf ik het tussendoor ook nog weleens op).
De tweede test is dat ik altijd, op elk stopcontact dat gebruikt wordt, een verbruikersmeter zet. Zo kan ik iedere keer zien of de waardes in mijn Excell bestand ook echt kloppen. (tot nu toe wel).
Over een paar dagen komt er een elektricien, die mij hopelijk verder kan helpen.
Kwally
If electronics aint your life, what r u doing here?
Op 4 februari 2013 11:09:27 schreef Kwally:
Krijgen we woensdag een update?
Na 10 pagina's wil ik resultaat zien
Eens!
Of was het de krultang:
Kwally
If electronics aint your life, what r u doing here?
Tja, weer zo'n ellenlang topic van een TS die er bij voorbaat al van overtuigd is dat de 'fout' niet bij hem ligt en aan het eind hoor je ineens niets meer 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maar ik ben wel benieuwd; er was uit het verhaal niet echt af te leiden waar de fout zou moeten zitten.
Het is inderdaad even stil geweest hier.
Aangezien er na 10 pagina's niet echt concreet gezegd kon worden wat het probleem nu eigenlijk was, besloot ik om even ergens anders (en op een andere manier) op zoek te gaan naar de oplossing.
De electricien is geweest, en heeft alles gedaan dat hij kon bedenken. Hij heeft het probleem ook niet kunnen vinden, maar gelooft absoluut niet dat wij ooit zoveel hebben kunnen verbruiken.
Toen hij zag wat voor apparaten wij hebben, en hoe klein ons huisje was, bleek al gauw dat het absurd is om te geloven dat wij op een normale manier aan dat bedrag hebben kunnen komen.
Tijdens een van de vele telefoontjes naar Essent en Enexis, hebben enkele telefoniste(s)(n) ook gezegd dat het hier wel om een bijzonder vreemd geval gaat. Eenmaal werd er zelf gezegd dat het vrijwel ondoenlijk was en dat Enexis moest stoppen met moeilijk doen (vraag me af of ze er nog werkt...).
We hebben gemeten, apparaten na laten kijken, stoppen aangezet/uitgezet etc (en uiteraard alles wat je in de afgelopen 10 pagina's hebt kunnen lezen), en een beduidend antwoord kan niet gevonden worden.
Uiteindelijk, hebben wij besloten de handdoek in de ring te gooien. Zo actief bezig zijn en overal zo nauwkeurig op letten (en de tientallen telefoontjes naar alles en iedereen), vreet een hoop energie en tijd. Tot het punt waarop we er gewoon chagrijnig van werden.
Voor nu hebben we geld kunnen lenen van een paar mensen en daarmee de rekening betaald. Mijn vader springt financieel bij om de verhoogde maandlast voorlopig mee te betalen.
Ondertussen blijven wij zoeken, neuzen, speuren etc. Maar niet meer zo fanatiek als we de afgelopen maanden hebben gedaan.
Mijn dank aan iedereen die in dit topic heeft gereageerd, geholpen, tips heeft achtergelaten, grapjes gemaakt etc.etc.
Het is niet de uitkomst die ik zocht (zover als dat er uberhaupt echt een uitkomst is), maar dat ligt niet aan jullie hulp.
vinger gekruist dat we het toch nog gaan vinden.
Op 17 januari 2013 16:38:29 schreef K7Jz:
[...]Gemiddeld over 4 dagen heb je mooi een hele nette 10kWh per winterdag..
Dat vind ik dus veel voor een stel van 2 die op de centen moeten letten. Ik ben alleen en moet zelf ook behoorlijk op de centen letten, maar ik doe het gemiddeld met 3,5 - 4 kWh/dag op een winterdag. Gemiddeld over 2012 zit ik 0- 3,2 kWh/dag.
Misschien helpt het dat ik geen afwasser, waterkoker, koffiezetter heb en maximaal eens per week was?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik blijf benieuwd naar de uiteindelijke oplossing, natuurlijk. Dus als je tegen die tijd nog eens langskomt op het forum.. Je bent altijd welkom. Nou mis ik even (ga het niet in 10 pagina's weer teruglezen) of je de meter al hebt laten ijken; dat lijkt me dan de enige resterende oplossing zelfs al kost dat ook geld als ze niks vinden.
@Hensz, klinkt bekend.
@maartenbakker, Dat hoef je niet helemaal te zoeken hoor
. De meter is nog niet geijkd omdat we dat geld niet beschikbaar hebben. Zover we tot nu toe hebben kunnen vinden is er weinig reden om te twijfelen aan de meter. (al blijft het een verdachte)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wasmachines , drogers en groeilampen geven zoveel beter resultaat op een schone ongebruikte fase , dat moet je echt eens een decennia proberen lees ik overal 
4 draden in die kabel naar het huis toe en 2 ervan zijn nooit gebruikt , het is eeuwig zonde 
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Op 19 maart 2013 23:28:27 schreef supervinnie40:
@Andre1973,
Ik zal het niet te lang houden, want het is niet de bedoeling om die 10 pagina's te herhalen.
De laatste meterstand is inderdaad opgenomen door een controleur van Essent zelf. Het jaar ervoor heb ik de meterstand zelf doorgebeld, en toen vroegen ze alleen om het totaal. Ik moest "Laag" en "Hoog" wel noemen, maar daarbij werd gezegd dat dit ter controle was. "Laag" en "Hoog" moest samen gelijk zijn aan het totaal (logisch eigenlijk).
En dat was toendertijd ook het geval.Ik weet wel wat van de meter af, maar ik leer dit soort dingen liever 2 keer. Dan weet ik zeker dat het goed is.
Maar mocht je nog verdere ideeën hebben over dat 10 pagina's tellende topic, kun je misschien beter daar reageren. Ik denk dat het niet de bedoeling is om hier daar verder op in te gaan.
(wat overigens niet betekent dat ik het niet op prijs stel dat je meedenkt!)
Dan heb ik al heel wat meters gezien, maar niet één met een optelling van laag en hoog. Maar dat kan aan mij liggen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik moet laag en hoog ook altijd gewoon apart doorgeven. Komen ook beide terug op de eindafrekening, waar ze echter tegen hetzelfde tarief worden verrekend.
Ik kan me bij zo'n administratieve fout in de (eerdere) registratie wel wat indenken.
Onze meter heeft 1 grote ronde knop naast het display.
Als je hierop drukt zie je in deze volgorde de gegevens:
(omdat ik zo de meterstanden niet uit mijn hoofd weet, heb ik maar even iets willekeurigs ingevuld)
1. Oxxio
2. Meterstand =005000,000
3. Hoog =002000,000
3. Laag =003000,000
4. Volt: =231 V
5. Voor informatie
6. over deze meter
7. kunt u bellen
8. met Oxxio
9. 0900556677
10. of kijk op
11. www.oxxio.nl
12. Verbr. vorig jaar
13. Totaal =001000,000
14. Hoog =000500,000
15. Laag =000500,000
16. Datum opname
17. 00:00:00 18-08
18. Uitleg symbolen
19. Fase spanning OK
20. Vermogen
21. Verbruik
22. Blindvermogen
23. Verbruik Blind
24. Waarschuwing
25. Blindvermogen
26. Tot.R=004749,406
En dan begint hij weer opnieuw
Registratie vorig jaar is door mij doorgebeld, en dat klopte ook op de jaarafrekening. Dit jaar is het door een controleur opgenomen.
En hoe staat het nu met je dagelijkse meteropnames. Daar moet nu na 2 maanden toch wel eens wat uitkomen?