bij een klant van mij hebben ze ook een probleem gehad met de
fluke 113
bij het meten aan de accu van de reachtruck gaf hij niets aan.
vreemd was de eerste gedachte.
24 volt dc zou toch meetbaar moeten zijn.
bleek dat de rimpel van de oplader de meter op het verkaarde spoor zette.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 9 januari 2013 17:38:44 schreef KlaasZ:
[...]Lijkt me voor de hand liggen. Anders kan hij spanningen met een DC component niet correct meten.
Het is ook technisch voor de hand liggend maar volgens mij niet heel gebruikelijk tegenwoordig. De meeste DMM's zijn AC gekoppeld. ( tenminste mijn werkpaarden hier wel) vroeger was dat anders, Ik heb een simpson 260 analoge meter, die meet AC+DC ( meeste analoge meters werken niet met rms converters of thermistors ect maar met diodebruggen dus DC gaat er ook door) maar is dat mijn enige analoge multimeter waar een aparte extra ingang op zit voor AC ( die heel wazig output heet) deze is om AC gekoppeld te meten. Is niks meer dan een condensator tussen die bus en de gewone ingang ( erg mooie en goede meter trouwens met veel handige mogelijkheden, hier niet zo bekend maar in amerika heeft hij de reputatie die de AVO 8 hier had)
Ik heb hier ( voor zover getest) geen enkele digitale multi meter die standaard AC samen met het DC component meet. Ik heb er wel twee die daar een speciale mode voor hebben maar dat zijn geen instap modelletjes ( beide 7,5 digit meters) mijn agilent multimeter is True RMS, kan op een regel DC en op een tweede AC weerggeven maar ik meet in de AC stand daarmee gewoon de de rimpelspanning. En op 200VDC geeft hij dan bv keurig 10 mV weer en niet het totaal. Ook mijn beide Flukes en mijn Keithleys doen het zo.
Wat mij bij die 113 dan wel bevreemd is dat hij op de display wel een indicator voor DC heeft. Ik hoef geen meter die zelf gaat beslissen of iets AC of DC is. Als er totaal brakke elcos zitten en er staat een 12V gelijk gericht maar slecht afgevlakt signaal met een enorme rimpel dan zit dat met qua crest factor binnen het rms bereik. Hij zal dan dus de DC waarde en de RMS waarde van de rimpel geven. Geen probleem denk je dan bij afregelen, even de potmeter bijdraaien tot de meter 12V aangeeft ...... Bij mijn meters zie ik dan bv 8V DC en een forse AC rimpelspanning en dan weet ik dat de elcos waarschijnlijk rot zijn ( of er een diode uitligt) bij die 113 weet je dus niks.
Als de meter altijd de DC-component zou meemeten zou je ook nooit goed bijv. signaalspanningen in een versterker kunnen meten.
Het is voor een techneut of hobbyist dan makkelijker als je op de stand DC de gemiddelde waarde (dus de DC-component) meet, en op de stand AC de rest.
Ik denk dat heel veel meters dat standaard doen, en de rest zal het wel zo kunnen. De onze wel in elk geval.
Anoniem
Dat is wel de bizarste Fluke die ik ooit tegengekomen ben.
Het is een apparaat dat tegemoet komt aan specifieke eisen van een sterkstroomtechnicus. maar het heeft zoveel beperkingen dat je het bezwaarlijk een universele meter kunt noemen.
LowZ is zeer interessant omdat heel wat foutieve gevolgtrekkingen
vermeden kunnen worden. Al is een testlampje nog altijd een goede en goedkope oplossing.
Maar wie dacht dat je (met het gele knopje) die low Z kon uitschakelen,het blijkt alvast niet uit de user manual.
Deze lijkt toch compleet in tegenstelling met de beperkte info op de webshops.
http://ebookbrowse.com/fluke-113-manual-pdf-d122845611
Echt hoogohmig spanning meten lijkt evident, maar alleen de Vcheck functie lijkt voorzien.
Er is ook geen stroommeting. Ik dacht via een optionele stroomtang, maar ook hier staat niets over in de manual.
Al bij al een toestel met wel zeer beperkte mogelijkheden naast interessante functie zoals true RMS en capaciteit meten tot 10.000µF. Lang niet geschikt voor iedereen.
De automatische functies lijken de gebruiksvriendelijkheid te verhogen door minder knopjes, maar volgens mij is het net andersom. Zolang je of aan zuivere wisselspanningen meet, of aan dc voedingen, zal het apparaat wel de juiste bslissingen nemen, maar in niet-ideale situaties kan je best op het verkeerde been gezet worden, iets wat men met dit ontwerp eigenlijk net wilde vermijden.
Dus echt een instrument voor heel specifiek gebruik, al vind ik het persoonlijk een miskleun.
Op 10 januari 2013 08:53:42 schreef Frederick E. Terman:
Als de meter altijd de DC-component zou meemeten zou je ook nooit goed bijv. signaalspanningen in een versterker kunnen meten.
Nee, maar het gaat hier om een meetinstrument voor energienetten. En als je daar true RMS wil meten, dan zal je alles in één keer mee moeten nemen, dus DC gekoppeld.
Anoniem
Hoe zie je dat dan, dat er op een energienet gelijkspanningscomponenten kunnen bestaan? eerst zullen deze door de transformatoren geblokkeerd worden,
Bij de honderden kleine verbruikers zullen eventuele dc componenten
elkaar statistisch uitmiddellen doordat de stekkers willekeurig kunnen ingeplugd worden.
En ik ken geen enkel soort krachtstation dat enkelfasig gelijkricht.
Meestal zelfs drie of zesfasig.
In de industrie bestaan ook gelijkspanningsnetten. Als je daar zou meten met een AC gekoppelde meter, dan zie je alleen de rimpel en zou je kunnen veronderstellen dat de boel uit staat.
Kortom, ik zie geen enkele reden waarom een meter voor dit toepassingsgebied AC gekoppeld zou moeten zijn.