blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi MdBruin,
Dank je voor je input, en blijf vooral met electronica bezig of andere zaken die geestelijke inzet verlangen.
Enthousiasme en electronica met een beetje sturing lijkt mij een goede manier om je brein weer in een beter staat te brengen.
Maak je niet te druk om taalfouten, als ik het niet drie keer controleer wat ik hier type,
hadden jullie mij allang laten opsluiten *grin*
Wat betreft de extra windingen over de power trafo, dat heb ik als ik het goed heb, twee keer toegepast/beschreven.
In ieder geval heb ik opgemerkt, dat je bij een dikke trafo erg makkelijk is extra windingen aan te brengen is.
Vooral bij de trafo die ik voor dit project besteld heb, dat is een 500VA van Reichelt.
Ik zal hier nog even uitleggen waarom 500VA als 300VA meestal ook voldoende is (niet continu volle belasting).
De 500VA is maar een beetje duurder dan de 300VA, met als voordeel dat hij het vermogen makkelijk kan leveren.
Zijn inwendige weerstand is lager, er zijn hierdoor minder weerstands verliezen, dus minder warmte in de kast.
Een ander voordeel is, dat het makkelijker is extra windingen om de trafo te leggen, omdat er minder windingen/Volt nodig zijn.
De referentie heeft zijn eigen voeding gekregen met een 2,5 tot 3VA trafo,
dat vind ik uiteindelijk beter dan deze spanning uit de power trafo te halen.
De onderdrukking voor storingen uit het 230V net, is zo extreem goed, natuurlijk als je het zo bouwd zoals ik het aangeef.
Ik denk dat de negatieve voeding voor de stroombron wel uit een extra wikkeling gaat komen op de dikke powertrafo.
Net als de voedingen voor de stroom en de spanning/stoom meters, deze krijgen elk een geheel gescheiden voeding.
De metertjes heb ik hier al en dat zijn de ebay typen die 4,5 digit zijn en bijna niets kosten, meestal beneden de 10€/stuk.
Door een goede opbouw van de gelijkrichting voor deze meters en de stroombron zijn de eventuele inductie pieken van deze powertrafo geen probleem.
Het grootste probleem verwacht ik niet in de pieken die door het uitschakelen kunnen ontstaan en dan door de gerijkrichting en de stabilisatie heen dringen.
De meeste problemen verwacht ik van de bedrading!
Ik had al aangegeven hoe groot de piekstromen zijn bij 22.000uF bufferelco en de volle belasting van de voeding, deze zijn bijna 90-Ampere!
Alle bedrading van de trafo zal getwist moeten worden, ook vanaf de brugcel naar de bufferelco.
Zelfs vanaf de bufferelco naar de power transitoren moet getwist worden, daar zijn de piekstromen natuurlijk veel minder.
Dit komt ondermeer omdat ik de piekstromen daar beheers door de extra Q7 de BC550c.
De piekstromen die door de belasting worden veroorzaakt kunnen ook weer stoorsignalen in de Sense aansluitingen optreden.
Daarom geef ik op een voorgaande pagina's aan, dat de bedrading waar de stroom loopt naar de uitgang, haaks op de bedrading moet lopen die de Sense verzorgt.
Dit alles voor een mooie schone voeding 
Nog even over de processor sturing, ik zou het prettig vinden als dit iemand is met veel ervaring zodat de ontwikkeltijd hierdoor beperkt blijft.
Er zijn ook geen ingewikkelde processen nodig in deze processor.
Storing verwacht ik niet, daar de voorgestelde PIC processor zuinig is, er geen PWM mag worden toegepast.
Nogmaals een lijstje over de handlingen die de processor kan doen.
Alles via relais of opties gekoppeld aan het analoge deel.
Display 2x16 karakters sturen.
Mute: toggle on/off
Simpele arbitrary functie voor spanning en stroom
Schakelfunctie door relais van een tweede stroom of spanning, schakeld de voeding b.v. tussen 15 en 16V.
Als je reedrelais gebruikt om de twee potmeters te schakelen kan je makkelijk tot 100Hz komen
om aangesloten schakelingen te testen hoe ze reageren op variatie in voedingspanningen.
Uitlezing temperatuur koelelement
Uitlezing netspanning?
Sturing in twee stappen van de ventilator
Tijdklok sturing
Verder alles wat jullie leuk zouden vinden en schrappen wat je van mijn lijstje onzin vind 
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Paul50
Stuur mij even een e-mail als je wilt overleggen over de processor/coderen.
Even over de te gaan gebruiken processor, de Arduino is erg makkelijk te programmeren en relatief goedkoop.
De PIC die ik voorstelde is nog goedkoper dan de Aurduino en heeft ook veel aansluitingen.
Nadeel van de PIC is dat je een programmer moet hebben, of iemand moet dit voor je kan doen.
En als dit van de grond komt, wil ik het programmeren voor een kleine aantallen PIC processoren wel op mij nemen, zeg niet meer dan 50 stuks.
Ik denk niet dat er hier meer mensen zijn die de voeding gaan bouwen met deze uitbreiding...
Als het een Arduino wordt, is deze programmeer service niet nodig.
230V functie
Deze heb ik bedacht omdat als de processor vaste omschakelpunten heeft voor de transformator tabs, en je ook de 230V meet,
je dit omschakelpunt kan laten meelopen met de variatie van de 230V netspanning, hierdoor is minder vermogens verlies bereiken.
Dit leek mij een leuk stukje inteligentie.
Om het nog duidelijker te maken, zeg de voeding staat op 10V ingesteld en je draait de spanning hoger naar 12V waar je dan mee wilt werken.
Het omslagpunt voor het volgende relais zit bij 11,8V vast geprogrammeerd en zo gekozen dat je voeding dan ook bij 220V nog bromvrij werkt dropout spanning).
Maar op het moment dat jij die 12V nodig hebt, is er 236V netspaning aanwezig en kan dat kantelpunt dus omhoog, snappie?
Dat de netspanning ook in het display kan komen te staan is natuurlijk ook leuk 
Als je de electronische voorregeling gebruikt zoals ik dit ga doen, dan is bovenstaande functie niet nodig.
De door relais bediende spanning functies.
De uitgansspanning van de voeding wordt bepaald door de stroom die door de potmeter loopt.
Bij de voorgestelde 20K 10 slagen Spectrol potmeter is dit rond de 1,5mA.
1,5mA bij 20K geeft 30V.
Door relais kan je dus de waarde van de weerstand die de potmeter vertegenwoordigt aanpassen.
Ook de "Mute" functie werkt zo, deze sluit de potmeter kort en er blijft dan nog ee nzeer kleine spanning op de uitgang staan.
Deze is afhankelijk van de offset van de opamp en de bedrading naar de schakelaar en zijn overgangs weerstand.
Als je dus schakeld van de hoofd potmeter naar de potmeter die hier via een relais aan parallele staat kan je de voeding moduleren op een lage frequentie.
Als je dit combineerd met een tijd functie kan dit handig zijn.
De door relais bediende stroom functies.
Voor de stroominstelling is dit het zelfde, er kan een extra weerstand parallel worden gezet aande potmeter.
Ook de schakelaar die het stroombereik insteld kan via een relais door de processor gestuurd worden.
Door de tijdsturing kan je b.v. ook de stroom van een te laden accu na X uur naar druppel laten gaan.
NOGMAALS!
Ik ben mij bewust dat alles ook door DA converter's kan worden geregeld enz, maar dit moet een toevoeging worden die het extra leuk maakt
zonder dat de schakeling/performance van de voeding wordt aangetast, dus let daar op met de eventuele opmerkingen!
Relais
Voor de relais denk ik aan de bekende NEC, MESEI, OMRON en vele anderen die relais maken die in een DIL IC voetje passen.
Deze relais zijn in meerdere soorten contacten en spoelen te verkrijgen en ik denk dan an de 2x wissel met enkele spoel,
het standaard modelletje.
Ik hoor graag weer jullie input!
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi!
NKHteB
Dank voor de vriendelijke woorden 
Ik denk dat ik ook voor Gertjan kan spreken dat we bijde "bevlogen" bezig zijn met electronica/werk.
Wat voor ons allebij wel geldt, is dat we het goed willen doen, en dat we er voor kiezen liever iets meer uit te geven voor een goed eindresultaat.
Gertjan maakt prachtige printen voor zijn projecten en ik hoop hier komend jaar ook mijn printjes te laten zien.
Wat de processor sturing betreft, als het zo gaat als ik het wil staat de besturing los van de analoge functie, het is een toevoeging 
Uiteindelijk worden alle componenten obsoleet, dit geld zelfs de gebruiker...
Terug naar het voedings ontwerp!
Ik heb nog wat aanpassingen aan het schema gedaan voor de leesbaarheid en nog wat keuzes gemaakt om minder onderdelen te gebruiken waar dit kon.
Het schema is klikbaar en natuurlijk nog niet definitief.
Ik heb de ferriet kerntjes uit het schema gehaald, mag alsnog geplaatst worden als nodig/gewenst.
De U opamp het ik iets hogere weerstands waarden gegeven, R29 en R30 zijn naar 3K32 gegaan.
Dit kan met de NE5532A wat hoger offset/bias fouten geven maar ik verwacht daar geen problemen.
Als de ADA4077-2 gebruikt gaat worden zoals ik dit ga doen, is het geen enkel probleem door de lage offset en bias stromen van deze opamp.
Waarom dit alles, ik wou iets meer veiligheid voor de opamp inputs want ik heb de twee dioden die aan de +ingang zaten van de U opamp verweiderd.
Deze dioden zitten al in bijna iedere opamp, de stroom die in of uit de opamp ingangen mag lopen is meestal rond de 10mA.
Stroom die loopt in og uit een opamp zullen sommige nu denken, is alweer de bliksem bij Blackdog ingeslagen?
Deze stromen treden op in bij fout condities, dus b.v. als een ingang boven of beneden de voedings rails worden getrokken.
De serie weerstanden dienen onder meer voor de stroombegrensing en R29 dient ook voor de compensatie om de voeding stabiel te houden.
R54 is er bij gekomen, als de opamps nog niet werken zorgt deze weerstand er voor dat er geen stroom loopt door de power sectie.
Q7 die de piekstroom beperkt is nu een 2N3904.
Het schema is ook weer een beetje netter/leesbaarder gemaakt en dit wordt trouwens nog verder angepakt.
De powersectie moet nog een kader krijgen zodat duidelijk wordt wat bij elkaar hoort.
Zie het maar zo, alles links van de 2N3904, Q7 dat is de power sectie, de vertikale groene stroombron lijn is de scheiding.
Je, het leesbaar krijgen en houden van dit schema kost veel tijd, maar het levert voor mij veel inzicht op.
Er moet ook nog ruimte komen voor de eventuele relais die gestuurd gaan worden uit een processor.
Dit kan ik ook oplossen door aansluitpunten op te nemen in het schema en met een tweede schema de optisch te tekenen.
Net Filtering
Dit blijf ik net als extra beveiliging waar ik het hieronder even over heb knap lastig om goede afwegingen te doen.
Ik ga nu uit van een metalen behuizing, dit houd in als de voeding goed gebouwd is dat de voeding al redelijk ongevoelig voor RF velden is.
Om de RF velden uit de voeding te houden zijn er zeker wat condensatoren nodig van de 230V naar de kast.
Bij de meeste commercieele filters kom je dan uit op 5 a 6nF aan capaciteit naar de kast, hoe groter deze condensatoren des te meer aardstromen e.d.
Dit vind ik aan de ruime kant, en denk er nu aan toch maar zelf het filter op te bouwen met 1nF condensatoren die aan de eisen voldoen
voor het ontkopelen van de 230V netspanning.
De waarden zijn weer aangepast, de VDR is verplaatst naar een positie direct over de trafo.
Dat is gunstig voor eventuele inductie klappen door de voorregeling en vanuit het 230V net heb ik nu onderdelen die de piekstromen
begrensen door de VDR.
Dit zijn de twee zekeringen en de 10mH commonmode spoel.
Er zijn ook nog uitgebreidere filters te koop, die b.v. nog een tweede commonmode spoel hebben zeg maar net voor de trafo.
Ik heb geen idee of dit zin heeft, het lijkt mij niet omdat het hier niet om een geschakelde voeding gaat.
Deze voding pust maar weinig energie richting het 230V net, bij een geschakelde voeding is dit heel anders.
Jullie mening hierover?
Beveiliging
Electron920 tipte het al even aan, dat de beveiliging beter zou kunnen.
Waar ik vandaag naar gekeken heb, is onder meer een 33V TranZorb (TVS) diode, in de uni-directional versie over de uigang.
Dit is eigenlijk een dikke zener die hele hoge piekvermogens kan weerstaan.
De uni-directional geleid ook in "sper" stand, namelijk de normale diode drempel, dat zou dan mee helpen met de conditie die er kan optreden bij het in of uitschakelen van de voeding,
die als gevolg hiervan de uitgang negatief negatief trekt door de strombron.
Door deze TranZorb kan dit niet meer dan 0,7 V worden en dat is voor deze kortstondige toestand voldoende beveiliging.
Ook het ongekeerd zetten van spanning op de uitgang is hiermee beveiligt, die je dit met een accu dan brand de diode uit en waarschijnlijk de bedrading ook.
Maar iedereen weet toch, dat je accu's ALTIJD via een serie diode aansluit op een voeding, eigenwijsheid wordt altijd bestraft *grin*
Het plaatsen van spanning op de uitgang als de voeding niet aanstaat is ook niet wijs, de powerdiode over de 2SA1943-O zorgt er voor dat de power transitoren niet stuk gaan hierdoor (binnen een bepaalde marge).
Hi Emiel,
Leuk dat je ook mee wilt doen, twee plaformen mij best, ik kan beide hier testen 
Maak ook je ook niet te druk over de electronica die aan de processor komt, dat neem ik voor mijn rekening,
maar meedenken wordt altijd gewardeerd!
Gegroet,
Blackdog
Hallo mannen,
Hieronder een lijstje met processor suggesties.
Blackdog:
- 2x16 Lc Display (liever meer karakters denk ik)
- Mute functie
- Arbitrary functies
- Uitlezing temperatuur koelelement (koppeling met mute)
- Uitlezing netspanning (koppeling met voorregelaar)
- Sturing ventilator (vind zelf het irf540 schema van de dummyload ook mooi)
- Tijdklok
- Omschakelen naar tweede potmeter voor u en i
Leime:
- Een 128x64 glcd misschien?
- Een atmega328p processor, is door arduino goedkoop te krijgen.
- Galvanisch gescheiden seriele uitgang.
Nabouwer kan kiezen tussen com9, usb, wifi of ethernet. Com9 via een max232, usb met een FTDI chip, wifi met een esp8266 die zijn seriele poort via telnet verstuurt (heb ik al werkend), ethernet met een ENC28J60 + extra processor. Ook via telnet. (ben ik momenteel mee bezig, werkt bijna). Ook mogelijk zonder extra processor, maar de extra processor maakt het modulair. - Bovenstaande volgens SCPI
- Spanning en stroom uitlezen
- Ingestelde Spanning en Stroom uitlezen
- Stroombereik schakelen met relais
Zoals blackdog altijd zegt shoot@it. Wat is te fancy en wat kan er eventueel nog bij?
Emiel
blackdog
Golden Member
Hi,
Weer wat aanvullingen en aanpassingen van de NA-01 LAB Voeding...
De snubbers en de piekspanning beveiliging heb ik aangepast.
Ook is de buffer elco opgesplitst, daar ga ik nog wat testen aan doen, om te zien of het opsplitsen zinnig is.
Het zou de piekstromen kunnen begrensen en de rimpel een beetje kunnen verkleinen.
De twee 10.000uF condensatoren zijn vanmiddag binnen gekomen, dus het testen kan gaan beginnen.
Verder heb ik een diode opgenomen die voorlopig de naam D31 heeft gekregen,
deze dient als extra beveilig voor als er positieve spanning op de uitgang wordt gezet.
Dat voorkomt magic smoke omdat de Fets dan "omgepoold" kunen worden als deze geen diode zouden hebben.
Het gekozen type voor deze diode is er een met een erg lage drempel en is ontwikkeld voor zonnepanelen.
De drempel van deze diode is beneden 0,4V bij 5-Ampere en 25C.
Schema is klikbaar voor een grote versie.
Dit is de schakeling waarmee ik de piekspanningen die door inductie optreden heb getest.
Het relais wordt aangestuurd door een functie generator met ongeveer 1Hz en 20% duty cycle.
Dit zorgt er voor de bij het inschakelen van de 230V deze langzaam over de sinus loopt.
Dit is van zeer gunstig de "0" of ongunstig op de top van de sinus.
De gele trace is de spanning van drie wikkelingen die ik om de ringkern heb gelegd en afgesloten met een 1 Ohm weerstand.
Op dit plaatje is een sterke negatieve piek te zien, meer dan het dubbele van de orginele spanning.
Ik had de frequentie van de functie generator zo ingesteld dat het relais signaal langzaam in en uit fase liep met de net frequentie.
Dit gaf trouwens mooie sterke klappen op het 230V net, de verlichting deed hier vrolijk mee 
De lila trace is het sync signal via een trafo koppel kastje om geen aardlussen te krijgen,
eigenlijk dubbel op, maar het is beter om voorzichtig te zijn met mijn mooie meetapparatuur.
Nog even een toevoeging, van die piekspanning is niets te zien na gelijkrichting!
Deze pulsen worden dus goed gedempt door de brug en de buffer elco.
Maar je hebt natuurlijk kans dat bij mijn electronische brug als de Fet's niet geleiden het mooie LT IC de geest geeft.
Daarom besteed ik veel zorg aan piekspanningen.
Verder wil ik absoluuut niet het gedrag van veel voedingen die schandalige in en uitschakel abbaraties creëren bij het aan of uitschakelen.
Of dit nu met de schakelaar is of met de stekker...
En deze test setup heb ik vanochtend gebouwd om te meten bij welke spanning de VDR's en de TVS diodes nu echt gaan doorslaan.
Ik heb deze testsetup gemaakt met spullen die ik voor handen had,
dus in de trafo bak gedoken en drie de zelfde trafo's gevonden die goed toepasbaar waren.
Het is zo aan elkaar gekoppeld dat ik bij 230V input er ongeveer 450V uit krijg en zwevend van het 230V net is.
Er zijn twee stroom meetweerstanden aanwezig om te kunnen zien wanneer het te meten object in geleiding gaat.
Geen broodplank maar een trafo plank!
Dit is de meting van een 250V VDR en deze heeft een kniepunt rond de 300V,
hier aangegeven door de spanning over de 1 Ohm serie weerstand staat hier 1mV dus 1ma stroom.
Van de meeste VDR's die ik heb gemeten gaat het boven de 1mA stroom vrij stijl omhoog,
dus dat heb ik maar als standaard aangehouden voor mijn metingen.
Ik heb zeker 15 VDR's getest en allen zitten ruim boven de spanningwaarde die op de VDR staat...
Dat was het even voor nu, de CO tijd voor deze vanmiddag zit er op 
Gegroet,
Blackdog
miedema
Golden Member
Ha blackdog,
Mooie test met dat 1Hz relais! Vooral gemeen om te zorgen dat die 1Hz net asynchroon is met het lichtnet 
Heel goed, niet zomaar suf overal extra protectie onderdelen in stoppen, maar eerst gewoon kijken wat er gebeurt en mis gaat!
Ik heb wel meelij met die relaiscontacten...
Overigens is het natuurlijk de vraag of die piek die je ziet op je scoop plaatje ook gezien wordt door de gelijkricht FET's.
Had je eigenlijk niet moeten meten aan de (kale) reguliere secundaire, en vervolgens met een C en/of je snubber zorgen dat die piek onderdrukt wordt. (Al dan niet in combinatie met een VDR)
Ik heb zeker 15 VDR's getest en allen zitten ruim boven de spanningswaarde die op de VDR staat...
Ik denk dat op die VDR de waarde staat van de werkspanning waar hij voor bedoelt is. Z'n beveiligingsspanning (waar hij op gaat geleiden) ligt dan natuurlijk een stuk hoger.
Ik heb even een Vishay datasheet opgezocht, en daar wordt er dan 1 zo gespecificeerd:
Max. continuous Voltage (RMS): 230V
Max. continuous Voltage (DV): 300V
Voltage at 1mA current: 360V
Max. Voltage at stated current: 600V at 10A
Dat lijkt dus aardig te kloppen met jouw bevindingen 
De waarden van je snubber komen me wat merkwaardig voor....
De C is veel groter dan gangbaar, en de R veel kleiner.... Ik denk eigenlijk dat je die snubber pas kunt dimensioneren als het complete schema opgebouwd is. Pas dan kun je zien welk brandje er geblust moet worden 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha blackdog,
Die 22Ω weerstandjes aan de 230V kant zijn een goed idee!
Dat geeft (ook bij lage frequenties) wat impedantie waar C35, je TVS en wat daarachter komt een spanningsdeler mee kan vormen.
Ik wil een schone 5 Ampere voeding hebben zodat ik spul dat wat meer trekt ook van schone voeding kan voorzien.
...............
Eerst dit nu afmaken!
Bram, m'n gedachten waren meer abstract & filosofisch bedoeld....
Natuurlijk is het goed om eerst deze 5A versie van je voeding compleet af te ronden!
Zeker nu de nabouwers in je nek hijgen 
Als ik klaar ben met deze 5-Ampere versie kan ik altijd afwegingen gaan doen voor een 1-Ampere versie met de zelfde ruis/stoor specs, of zelfs nog beter
Dat is waar ik ook aan dacht. Je basis schakeling (de regeling zelf) is van hoge kwaliteit. Dan moet het toch leuk zijn om te kijken hoe ver je die kunt schoppen. Zonder de compromissen die nodig zijn voor de efficiëntie van de 5A versie. Dus een versie zonder pre-regeling, zonder microprocessor etc. Maar wel optimaal gefilterd. En stil, stil, stil, precies en stabiel!
Ter lering en vermaak een PDF, met plaatjes waarop je ziet dat ook goede labvoedingen metingen beïnvloeden:http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/dc-dc/DC-DC_stoor…
Hij hoort eigenlijk in het DC-DC topic. Je kijkt naar de ruis op de uitgang van een bufferversterker, die gevoed wordt door een DC-DC converter. Die DC-DC wordt op zijn beurt weer gevoed door een labvoeding. En toch bepalen de labvoedingen de significante verschillen in de ruisvloer....
Je ziet het het best als je door de pagina;s scrolt met een pdf viewer.
Het gaat steeds om de blauwe trace. Het eerste plaatje is gevoed uit een loodacuu (met LM317), dat is schoon. Vervolgens een TTi voeding (mooi, analoog, wel met pre-regeling en microprocessor) en tot slot een mooie, klassiek opgebouwde Kenwood voeding (trafo omgeschakeld met relais, maar wel met gemultiplexte displays)
OK, het zit allemaal onder -100dBm, maar het zijn wel de significante verschillen. Toch een uitdaging om te zorgen dat jouw voeding op dat accu niveau komt 
groet! Gertjan.
blackdog
Golden Member
Hi,
Toch maar even een nieuwe post i.p.v. het toevoegen aan de vorige post 
Laatste versie van het schema dat hier op de server staat.
Er staan twee meetpunten in getekend voor het meten aande 230V kant.
Daar staat ondermeer bij dat ik aan de 230V meet met een geisoleerde Batterij scoop.
Dit adviseer ik niemand, dit ook op deze manier te doen!!!!
Deze aansluitingen zijn tijdelijk, ik ga op de 230V netspanning een stoorspanning moduleren
en dan kijken in hoeverre deze spanning in de regel electronica van de voeding terrecht komt.
Ook kijk ik op deze punten wat het in en uitschakel gedrag is.
Wat nog niet is aangepast in het schema, is hoe ik het in en uitschakelen van de power transformator ga regelen, dit gaat met relai's uitvoeren.
De relais zijn van een zuinig type en word dan door het negatieve deel van de referentie voeding van energie voorzien.
Hierdoor kan de stroom door de zener D10 kleiner worden.
Deze was met opzet wat hoger gekozen om bij het uitschakelen C4 redelijk snel leeg te trekken, nu gaan de relais hier voor zorgen.
Dit werkt dan weer samen met de "Power Off Glitch Protection"
Het inschakelen van de 230V voor de power transformator gebeurd op het moment dat de referentie sectie al stabiel is.
De power transformator wordt dan via een relais en serie NTC op het 230V net geplaatst (RE-1)
en na zeg 1 seconde wordt deze NTC dan overbrugt door een tweede relais contact (RE-2).
Zie hiervoor het onderstaande schema, en dit zorgt voor een beschaafd inschakel gedrag.
Komende week heb ik het wat rustiger en dan kan ik wat meer aan de CO en deze voeding werken 
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Mooi,
necessaryevil jij was aan het typen en ik ook 
De waarden voor de RC combo's had ik al uitgezocht op vlakke dempings waarden.
Maar dat is niet het enige wat mee speelt voor een kleine error puls.
Wat je op de foto ziet is gemaakt met mijn dikke dummy load.
En het klopt als ik het goed onthouden heb, dat de 180pf en 12K met trial en error is bepaald.
Ik had toen mijn meetsetje nog niet af.
Nix mis met trial en error als je naar de puls hoogte kijkt van deze meting.
De voeding zelf ringt niet die is goed gedempt door de 180pF en de 12K weerstand.
Het ringen is het resoneren van de aansluitkabels samen met de 6,8uF die direct over uitgangsklemmen in de dummy load.
Deze 6,8uF heeft geen serie weerstand er mee in opgenomen, dit was expres zo gedaan.
Ik ga hier wel nog een modificatie in aanbrengen met een relais zodat ik een weerstand in serie met de condensator kan zetten zodat de resonantie bijna niet meer optreed.
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi ElcoF,
Die waarden zijn afhankelijk van de toegepaste transformator.
Er ligt hier en testprint klaar maar nog niet de tijd gehad om daar verder mee te gaan,
andere projecten gaan voor.
Ik zou als je wat meer vermogen wilt zoals 30V bij Max 5A twee voedings transformatoren nemen dus b.v. 2x9V en dat dan twee keer en die met relais schakelen om het te dissiperen vermogen zo laag mogelijk te houden.
Ik ou met een arduino zowel de bufferspanning meten en de uitgangsspanning zodat je optimaal de trafo tab kan kiezen.
Een deel van de software had ik hiervoor al opgezet maar was nog niet af.
Het geheel bestaan uit wat weerstanddelers die aan de twe analoge ingangen hangt en je doet dan wat vergelijkkingen,
dit samen met wat software hysteresis om de relais niet te laten klapperen.
De omschakel niveaus hangen af van je trafo, je buffer elco en dus de software instellingen.
Maar je kan dat omschakelen ook doen met een paar comperators, wat jij wilt.
Netjes bouwen, aan aale zaken denken die ik al heb aangegeven, dan krijg je een hele mooie schone voesding. 
Groet,
Bram