Ik heb een versterker gebouwd met een 1000VA ringkerntransformator.
Ik heb het ding op een doek liggen.
Nu vroeg ik me ineens af hoe warm de trafo eigenlijk wordt. (brandgevaar)

Ik kan er niet goed bij en bang dat ik een optater krijg van mijn elco's als ik ga voelen. Vandaar dat ik jullie maar voor de zekerheid even vraag.

Als je hem niet te zwaar overbelast, zal de temp veilig blijven!
Ga je buiten zijn specs werken word deze wat warmer, maar je moet het wel heel bont maken wil je brand veroorzaken.
Doorgaans ziet er ook wel een thermische zekering in verwerkt (alhoewel, ringkern ben ik niet zeker van)

edit, staat dit niet in de datasheet van het ding?

Zet ff een camera klaar, dan levert 't in ieder geval een leuk YouTube filmpje op! ;)

Zo'n versterker moet je sowieso voldoende afzekeren, een thermische zekering ergens tussen lijkt me geen overkill. Naast de gangbare primaire zekering(en), en wat zo'n versterker verder nog aan beveiligingen heeft.

Schema?

@retro, ik denk niet dat je een schema van een trafo nodig hebt :P

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de ts bedoelt of het gevaarlijk is deze trafo TIJDELIJK op een doek te hebben liggen.
Waarom hij dat doet is mij een raadsel, want die dingen zijn doorgaans erg goed geisoleerd.

Een audioversterker wordt nooit continu vol belast. Dus zelfs al staat de versterker voluit, dan nog is hooguit gemiddeld maar een kwart van die 1000 VA nodig. Bij 250 VA wordt zo'n kolos amper warm.

Hehe, schema van die versterker bedoelde ik, ivm. aanwezige zekeringen / beveiligingen daarin.

Een gewone zekering aan primaire kant is eigenlijk wel verplicht, bij een zwaardere trafo zijn aparte zekeringen per secundaire wikkeling ook niet overdreven. En zoals gezegd, een thermische beveiliging kan nooit kwaad. Zolang je zulke basisregels niet negeert, moet je wel eeerruugg veel pech hebben wil 't ding in de fik vliegen (een kleine component ergens die in rook opgaat, kan natuurlijk altijd gebeuren :p ).

Het gaat om deze trafo:
http://www.amplimo.nl/images/downloads/ds%20standardrange/z8626.pdf

Het is een zelfgebouwde stereo versterker. Alleen op de versterkers zitten zekeringen. De doek zit er niet tijdelijk onder, maar als ik jullie goed begrijp loop ik geen risico.
Ik kan er niet zo gemakkelijk meer bij, en heb eigenlijk geen zin het ding weer uit elkaar te halen. Dit zou natuurlijk een ander verhaal worden als er brandgevaar is. De doek in kwestie is een katoenen sok. Deze had ik eronder gedaan bij het plaatsen, om het plastic wikkel niet te beschadigen. Ik heb deze er echt nog niet uitgehaald.

NB: Geweldig hoe snel jullie antwoord geven, dank!

En daar krijg je toch mooi montagemateriaal bij :-)
Mooie rubberen ringen, en zeg maar heel grote carroserieringen om het ding te fixeren.

Yep, alle ringkerntrafo's die ik ooit aangeschaft heb, kwamen inclusief montage- en isolatiemateriaal.

Trafo vastschroeven met de twee isolatieringen ertussen, en je sokken gewoon weer aantrekken... ;)