zijn die schakelaars in de kop welke de tape aanstuurt niet vuil ? er zitten in die modernere decks een aantal schakelaars welke de tape zien ( waar de nokjes voor rec beveiligen zitten ) , als er 1 vuil is kan dit miss de reden zijn van het vage uitvallen.

Ga dat eens beter kuisen. Zou wel best kunnen dat het in die richting zit het probleem ben toch stilaan overtuigd dat het met vervuiling te maken heeft.

Voila dit deck werkt weer perfect. Heb reeds 5 tal LP' s opgenomen zonder problemen en alles afgespeeld zonder eenmaal een probleem te hebben. Alles werkt de index scan de blanck search etc. alles perfect.
Mooi deck ben blij dat hij het weer doet.
Morgen vertel ik jullie wie het kortst bij de oplossing zat.
Ik dank jullie allemaal om mij te helpen bij het oplossen van dit probleem. Nogmaal dank u allen.

Deck draait nu 2 dagen probleemloos.

Hier overzicht wat ik gedaan heb:

Opkuis van de koppen met headclaener speciaal voor bandrecorders.
Capstan opkuis met wattestokje en contactspray was blijkbaar vettig geworden.
Aandrukrol terwijl deck draait (heb hiervoor zonder cassette de voelers geblockeert zodat het deck asfspeelt zonder cassette) zo kon ik goed de capstan en aandrukrol opkuisen met wattenstokje die ik zo goed mogelijk aandrukte. Heb de aandrukrol steeds zonder product gekuist ik vrees dat producten de aandrukrol kunnen aantasten.
Herhaaldelijk cassettes afgespeeld en telkens deze in de aandrukrol draaiden ging het deck in een soort van beveiliging. Dan moest ik de opspoel spoel even manueel aandraaien en het deck deet het weer. Dit heb ik eindeloos moeten herhalen en ook de opkuisprocessen.
Ik merkte wel dat het deck na meerder afspeelbeurten steeds beter begon te draaien.
Ik heb ook met wat olie in spuitbus via het slangetje een klein beetje olie op het raderwerk van de kleine motor gespoten die het opspoelen aanstuurt. Ik merkte ook na deze behandeling dat het opspoelen en terugspoelen veel beter verliep.

Dus na herhaaldelijk kuiswerk en doorzetting doet het deck het weer prima.

Groetjes aan allen .
Ga binnenkort een kenwood KX-1030 herstellen hier moeten de riemen van vervangen worden dit toestel moet destijds wel een fantastisch toestel geweest zijn. Maar dat wordt een ander verhaal.

die aandruk rol en capstan as Moet je met Alcohol schoonmaken<EN DUS NIET MET CONTACT SPAY,dit geld OOK VOOR DE KOPPEN,daar mee help je de koppen om zeep,nl die vette troep gaat in de kopspleet zitten,en dat laat zig naderhand zeer moeilijk verweideren,hij zal nog wel werken maar de Kwalitijt is dan nooit meer wat het was.

ben aan de koppen nooit met contactspray geweest. Heb dit enkel voor de capstanas gebruikt en dan ook enkel paar druppels op een wattestaafje. Die contacspray is trouwens op basis van alcohol om snel te verdampen en te ontvetten.

Wil toch nog even benadrukken dat enkel de capstan even behandelt is met een weinig contactspray op wattestokje en dat deze ook telkens weer met een zuiver wattestokje werd opgekuist. De koppen zijn opgekuist met speciale headcleaner voor bandrecorders. De aandrukrol
heb ik steeds droog behandeld om te vermijden dat alcoholen het rubber kunnen aantasten.
zie link onderhoud bandrecorders.http://www.youtube.com/watch?v=E6kJOZYKu_Q

Dat rubber van de aandrukrol word niet door de alcohol aangetast ,maar dat spul vergaat gewoon,word hard en of poreus,(Slechte kwaliteit rubber)die zgn head cleaner is gewoon isopropyl,alcohol dus alleen betaal je er fors meer voor.
dat laagje contactspray,wat evt doorhet rubber is geabsorbeerd moet je altijd met alcohol na reinigen.
Als je rol zo vet was,dan zal er wel van allerlij rommel op afgespeeld zijn zoal voor bespeelde cassettes.

Belangrijk !!! Laat je niet mislijden door die YouTube filmjes,die kan iedere boerenzoon op het net zetten.

Echte kennis van zaken zul je daar niet op doen,,mijn kennis van zaken bestaat al heel wat jaartjes ,toen was er nog geen INTERNET,jullie generatie knoeiers kijkt alleen maar naar die nep zooi van YouTube,en denkt dat ze gelijk wat weten,leer eerst eens hoe een Kwaliteit cassette deck werkt,dus niet die Philips rommel dat houd bij ca 14000hz op,en gaat dan stijl naar benededen,daartegen een Echt cassette deck bijv. Nakamichi gaat tot 20000 hz met een sig ruis afstand van 65 db.

Tja, die ij's en ei's....gelukkig heeft columbo meer verstand van cassetterecorders......

het verschil tussen 16000hz en 20000 hz is minder belanrijk als de signaal ruisafstand , of een goede wow en flutter. de meeste mensen horen toch al niet boven de 16000hz , vrouwen en kinderen halen die range nog wel..

je hoort het verschil in geluidsdetail tussen een philips f4121 deck en een akai gx-95 echt wel ,meer detail en een mooie heldere klank uit die 2e.. bij de philips kun je vaker horen of het bandje bijna afgelopen is , de bandsnelheid bleef niet gelijk dat hoor je terug .

philips is nooit van goede kanaalscheiding geweest , heb vrijwel alles al eens gehad van de goede philips tijd (voor)versterkers ( ~78 - 95 ), maar de slechte plaatsing van audio signaal voerende printsporen op de print is een puntje van aandacht ook is er vaker geen hoorbaar verschil als je de mono/stereo knop aanzet .

Een Echt cassette deck, LOL. Die 880 is best echt ;)

Ik heb hier al jaren AKAI rubber en head cleaner in gebruik (de laatste tijd wat minder ;)). Da's beide (het zijn 2 flesjes) niet op alcohol basis, want "not inflamable". Wat het wel is, staat er niet op helaas.

M.u.v. klassieke of aanverwante muziek, is er boven de 15kHz maar weinig te vinden.
Het overgrote deel aan microfoons, ook de dure en gerenommeerde Neumanns bijvoorbeeld, vallen boven 15kHz snel af. 18-20kHz zit al vaak op ruim -10 tot -30dB
Al is een bereik van het medium waar je mee opneemt wel belangrijk. Als dat mooi doorloopt tot 18-20kHz is dat meegenomen.
Kwa decks, Studer/Revox en Nakamichi is wel de top. Met de betere en duurdere Akai's ook goede ervaring.

Sorry he dit topic ging wel over een Kenwood kx-880hx zij die dit toestel kennen weten wel wat de kwaliteiten zijn. Voor mij is het belangrijkste dat hij het weer prima doet en ik kan u verzekeren dat het verschil tussen cd en cassetteopname niet hoorbaar is.
Wat het filmpje op you-tube betreft die man is ook niet van de jongste en ik denk ook niet dat hij dat maar zo uit zijn kraag slaat hij is heel voorzichtig en zegt dat hij liever de rubberen aandrukrol niet behandeld met alcohol. Ik ben ook opgegroeid in de jaren 60 voor het tijdperk van internet en ben dus ook heel voorzichtig met wat men zegt.
Mijn kenwood is van 1986 en ik kan u verzekeren de aandrukrol is nog steeds perfect. Misschien omdat ik er met niets van product aan geraakt heb terwijl veel van die toestellen verharde of plakkerige aandrukrollen hebben gekregen. Dit is dus wat ik heb vastgesteld.

veelal die voorbepeelde tapes zoals er meer is gezegd . heb er bij gezien waar de magnetische laag vanzelf van de tape werd geveegd met afspelen. veel van die tapes nek je ook simpel met vooruitspoelen en aan het einde tak , breekt de tape los van het blanco eerste stuk tape..

ondanks dat mc's 18e eeuw zijn tegenwoordig heb ik nog een bak met drukrollen en koppen liggen . deze gingen niet zo snel uitdrogen af brokkelen , meer de latere vhs machines hadden daar last van eigenlijk.

de gx-95 was een voorbeeld , er zijn zat andere decks die goed zijn gebouwd . een midrange sony deck was al een verschil van dag en nacht tegenover een el cheapo midi set deckje waar de drukrol heen en weer schoof op de as ..

een dcc deck klinkt ook als een klok en erg dicht tegen cd geluid aan zelfs , maarja tapes waren al doodverklaard in 1994 ..

Als je geen verschil hoort tussen CD en cassette dan heb je geen bijster goede DA converter....

Verschil tussen cd en cassette is altijd hoorbaar. Cassette is en blijft cassette, zelfs met duurste Nakamichi's en Revoxen hoor je het. Kanaalscheiding is minder, kan ook bijna niet anders met cassette. Extreem smalle sporen en een snelheid van 4,75cm/s..... Er zijn in het verleden wat oplossingen ingebouwd om de kwaliteit te verbeteren zoals HX-Pro en Dolby B (C heb ik nooit gebruikt) en dat werkt wel aardig. Maar kwa wow en flutter blijft het een redelijk triest medium.

Pas met dit soort machines hoor ik geen verschil meer tussen cd (of eigen opnamen) en tape:
http://medias.audiofanzine.com/images/normal/studer-a807-338102.jpg
Tape snelheden van 38 of 76 cm/s, 2 sporen op 1/4" tape, dat klinkt :)

Daarnaast is die Kenwood een 2-koppen deck dus gecombineerde opname/weergavekop. Leuk apparaat, maar niet zeer hoogstaand vergeleken met de goede 3 koppendecks. Wel absoluut de moeite om aan de praat te houden als je hier nog gebruik van wil maken.

Kwa aandrukrollen reinigen met alcohol of isopropanol, niet doen. Het rubber droogt daardoor uit, is gewoon een feit dat chemisch gebeurt.
Aandrukrol best reinigen met tri, echter kom je daar niet zomaar aan.
Koppen, geleiding, capstan, kun je gerust reinigen met ethanol of isopropanol.
Gebruik in vredesnaam géén contactspray of WD40 en dat soort troep!

RoY B: TROEP is Trichloride, chemische formule= PCI-3 is EXTEEM GIFTIG en COROSIEF,je brengt je zelf en anderen in levens gevaar door die rommel te gebruiken.
Dit spul word oa in pesticiden gebruikt,en is in de industrie inmiddels verboden ,remmenreiniger/ontvetter is tegenwoordig op alcohol basis.

Rubber aandruk rollen van goede kwaliteit worden van siliconerubber gemaakt,en die goedkope prut met natuur rubber.
Nattuur rubber is niet bestand tegen chemicaliën,siliconerubber wel,dit word in heelveel toepassingen gebruikt .
Dus tussen rubber en Rubber is verschil.

Bij de Nakamichi CR-7E/CR-5E,is de Wow and Flutter Les than +-0.046% WTD peak,en 0.027WTD rms,kanaalscheiding Beter dan 37db (1khz 0db)
overigens hebben de duurdere deck's van Nakamischi oa de 480 2 capstan assen van verschillende diameter,dit is om de resonantie freq die de motoren hebben op te heffen door middel van tegen fase.

[Bericht gewijzigd door columbo op (12%)]

oa de snaren in de oude casettedecks welke helemaal snot worden omdat er problemen met vulkanisatie waren indertijd.

ik gebruik ook propanol voor rollen schoon te maken , tri gebruik je daar niet voor , absolute aggesieve zooi waar veel vervuiling aan te danken is uit de 70's en 80's nog..

propanol werkt prima , als het maar ontvet , wasbinzine kan ook nog maar is te agressief voor rubber rollen , wel goed voor andere dingen.je kunt er zelfs deodorant voor gebruiken dat werkt ook ontvettend ..

aceton werkt ook in zware gevallen , wel de verdunde versie natuurlijk . in de grafische industrie wordt het vaker gebruikt om gladde rollen wat op te ruwen iig..

RoY B: TROEP is Trichloride, chemische formule= PCI-3 is EXTEEM GIFTIG en COROSIEF,je brengt je zelf en anderen in levens gevaar door die rommel te gebruiken.
Dit spul word oa in pesticiden gebruikt,en is in de industrie inmiddels verboden ,remmenreiniger/ontvetter is tegenwoordig op alcohol basis.

Ben chemicus bij een petrochemisch bedrijf ;)
Weet d'r alles van ;)
Er is toch niemand die aan tri kan komen, dus maak je niet druk.

Huis-tuin-keuken ontvetters zijn meestal op basis van isopropanol ja. Maar zeker niet ALLE ontvetters hoor.
genoeg offtopic

[Bericht gewijzigd door Roy B op (12%)]

Cassette is en blijft een "opgevoerd" systeem wat eigenlijk alleen voor spraak was bedoeld. Het bleek commercieel echter aantrekkelijk als muziekdrager vanwege het praktisch gebruik (vooral portable). Met veel kunst en vliegwerk zijn er behoorlijk goeie decks gemaakt. Echter, het bleef altijd enigzins behelpen ten opzichte van de meersporenrecorders, die hadden gewoon véél meer dynamiek. Verder is goed geluid veel meer dan zo min mogelijk ruis, lage wow en flutter en een zo breed mogelijk frequentiebereik. Wat ook heel belangrijk is, is de zgn. defenitie (details in muziek). Een goede weergave betekent als je naar een orkest luistert je nog steeds de kleine details kan onderscheiden van de diverse instrumenten. Bij goedkopere apparatuur wordt het vaak: best weinig ruis, veel hoge en lage tonen maar wel "een brij van geluid".

Worden er tegenwoordig nog wel casseterecorderloopwerken en cassetedecks gefabriceerd?

Beste Mebora ik meen met stellige zekerheid dat de cassetterecorder een uitvinding van philips is ter vervanging van de platenspeler voor in de auto
sta nog steeds versteld van mijn 22AC825 cassettedeck die na 4 auto's te hebben overleeft een mooi geluid geeft

Tri is toch trichloorethylene dat we vroeger gebruikte om machineonderdelen te reinigen (begin jaren 60)?

meen me ter herrinneren dat ik aandrukrollen met schuurpapier (800 korrel) opschoonde als ik geen vervanger had

Op 2 maart 2013 21:22:27 schreef Franssel:

Tri is toch trichloorethylene dat we vroeger gebruikte om machineonderdelen te reinigen (begin jaren 60)?

Yep, en als vlekkenwater was het te koop bij elke drogist.
Was populair om te snuiven. Vandaar dat het niet meer te koop is.

Trichloorethyleen inderdaad. Niet bepaald gezond om op te snuiven.
Wel veilig om mee te werken mits je de juiste beschermingsmiddelen gebruikt. In industriële lakken kom je dit goedje nog erg veel tegen.

Even terug naar de KX880, een uitstekend deck, waarschijnlijk een van de beste 2-kops. Erg goed getest ook toen. Is uitgebracht in de hoogtij, en geeft een geweldig geluid. Zelf heb ik een kx880D, een pre-versie van HX. Hoewel geen CD geluid, toch werkelijk goed. Beter dan een LP-remastered op een goede CD speler. Als je het een beetje bijhoudt, een deck waar je nog veel plezier van hebt, de mijne werkt tot nu nog zonder mankeren, maar heeft niet lang stilgestaan.
En ja, 't is geen master recorder, maar kan jij in 2 sec 3 bandjes wisselen? Ik wel, leuk als je een speciale opname zoekt, deck onsteunt ook een soort index scan van alle opnamen op een bandje. En skip to next. Gewoon praktisch gebruiksgemak. En Studer? Wel heel mooi om te zien overigens.