Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb al jaren een Velleman K4010 "efficient class A" MOSFET versterker, gebouwd in een stevig kastje. Lang basgitaar op gespeeld, tegenwoordig doet hij dienst als HT subwoofer versterker.
Als basgitaar versterker kon het stroomverbruik van deze amp me niet boeien; hij werd maar een paar uur in de week gebruikt. Als subwoofer amp staat hij echter het grootste deel van de tijd minder dan 1 Watt te leveren, maar continu zo'n 100 Watt uit het net te trekken, omdat hij ontworpen is een grote ruststroom door de eindtrap te sturen.
Wat zou nu de beste manier zijn om de ruststroom omlaag te brengen, maar de versterker stabiel te houden? Of is dat onbegonnen werk?
Het K4010 schema staat in de bouwhandleiding en is vrij te downloaden, dus hier posten lijkt me geen probleem.
V1=+/-18V, V2=+/-30V, V=+/-40V, V3=+/-50V
Fuzzbass
Je kan de helft uitschakelen, verder kan je spelen met ruststroom rond de opamps en fets.
Maar of dat laatste bevordelijk is weet ik niet.
Fuzzbass
Uitschakelen als er niet geluisterd wordt. Goh, daar had ik nog niet aan gedacht 
Da's wel een goeie, ja, 1 torrenpaar uitschakelen; de huidige belasting is 8 ohm, zou geen probleem moeten zijn, maar dat is toch wel een serieuze ingreep.
Het punt is, en dat is waarom ik het hier vraag, dat het hele ruststroom circuit van deze amp nogal abacadabra voor mij is. Je zou zeggen dan R67 en R68 de ruststroom instellen, maar zo simpel is het niet, T6 en T8 regelen de boel terug naarmate er verder uitgestuurd wordt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
T6 en T8 beginnen terug te regelen als de stroom hoger wordt dan 3,18A. Dat klinkt eigenlijk meer als een begrenzing dan als een regelcircuit.
Idd, T6 en T8 knijpen boven een bepaald nivo het volume af.
De Velleman ontwerpers zijn goed in het maken van puzzels...
Elke mosfet heeft z'n eigen ruststroomcircuit icm een opamp, je zou eens met die weerstanden moeten spelen. De TL061 zit met z'n voedingslijnen aan de niet-inverterende ingangen van al die opamps. Als de spanning over R53/R54 toeneemt, neemt de uitgangsstroom toe.
BTW, R76 is wel even schrikken.
Deze versterker heeft eigenlijk 4 mosfets die in combinatie met de source weerstanden en opamps geschakeld zijn als stroombron, die worden vervolgens aangestuurd door de spanning over R53 en R54, de stroom door die weerstanden is de stroom door de voedingslijnen van IC7, de ruststroom van de versterker staat lineair in verhouding met de ruststroom van IC7.
Wil je de ruststroom verlagen, dan kun je gewoon R53 en R54 vervangen door weerstanden met een lagere waarde, dan gaat ook de open loop gain omlaag maar dat is denk ik niet zo'n ramp.
Wel een ontzettend rare manier om een versterker te maken trouwens.
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op (11%)]
Fuzzbass
ief
Weet veel meer niet dan wel.
Zo'n gekke reactie is het toch niet om em uit te zetten als je hem niet gebruikt? Veel subwoofers hebben een cirquitje die de sub uitschakeld als er geen signaal aangeboden word, is dat nix dan? (en zo nee, waarom niet?
)
Fuzzbass
Daar heb ik toch niets over gezegd? Natuurlijk gaat ie uit als er niet geluisterd wordt, ik heb het over lage volumes, waarbij de K4010 zo'n 100W pakt.
Ik snap niet waarom dit ding 100 watt gebruikt, de ruststroom van de TL061 is max 250 microampere, dan zou er max 45 mV over R53 en R54 moeten staan, en dus ook over R78, R79, R80 en R81.
De ruststroom is dan 0.045/(0.22/2) = 0.409A, bij 2x 40 volt is dat 32.72 watt, geen 100.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik had niet gedacht dat de ruststroom van de opamp zo laag was, maar idd 250µA max. Als het uitgestuurde vermogen 1W is zal de stroom niet veel uitmaken tov de ruststroom.
Dus... 100W?
Ik vraag me af hoeveel vervorming deze versterker produceert als je hem uit het klasse A gebied stuurt, de gain van de eindtrap wordt de helft lager, en dat moet de tegenkoppeling dan maar oplossen, als je de ruststroom lager zet krijg je dat effect alleen maar eerder te horen.
RAAF12
Golden Member
Op 25 januari 2013 20:01:47 schreef RAAF12:
100 Watt RMS in 8 Ohm zegt Velleman.
Dat gegeven is bij deze versterker niet relevant voor de ruststroom. Maar als de TS daar ook van uitgaat, dan valt het allemaal wel mee.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Fuzzbass
Ik ga voorlopig eerst gewoon kijken naar een zuinigere versterker (niet bepaald moeilijk met al die klasse D amp kitjes op Ebay, van Sure-Hifi bijv.), in plaats van een complexe versterker die al bijna 20 jaar z'n ding doet, te gaan verbouwen.