Hallo allemaal,
Ben hier aan het stoeien met een speakerset met ingebouwde TDA7265 versterkertje.
Deze ruist verschrikkelijk, geen brom maar echte ruis (zoals je op de fm hebt als je naast de zender staat).
Ik heb het idee dat het uit de voeding komt, heb mijn labvoeding achter de ingebouwde voeding aangesloten en dan is er geen ruis.
Heb de elco's al vervangen, dit lost het probleem niet op.
Iemand een ander idee. Er zit een 2x14vx2a transformator in, achter de voeding meet ik 19v gelijkspanning met een rimpel van 230mV.
Hallo Aart, hoe bedoel je met hoe ziet het er uit. Een afbeelding van de print??
Waar zou het oscilleren van komen in de voeding?? Zou de transformator defect zijn ?
EDIT: Wat kan er kapot gaan aan een trafo?
[Bericht gewijzigd door basvaningen op (12%)]
Via deze link kun je de foto van het geheel zien. De 3 diodes die je op de print mist zitten even tijdelijk aan de onderkant.
http://www.ingen-automatisering.nl/circuitsonline/ruis.jpg
EDIT: En de voeding ligt nu losgekoppeld.
EDIT2: Het is ook geen constante ruis, als ik de input loskoppel heb ik helemaal geen ruis meer, ook als ik de input laat zitten en de massa kant van de potmeter loshaal is de ruis weg. Echter werkt dan de volumeregeling niet goed meer (wat natuurlijk logisch is)
[Bericht gewijzigd door basvaningen op (35%)]
hmmm okee ik zie een kartonnen printje, waar blijkbaar een TDA opzit en ik vermoed een op-ampje?
daar zie ik een trafo naast met een ferrietkerntje om zijn output. Maar hoe e.e.a. aangesloten zit... Geen idee.
de amp is een kant en klaar ding zo te zien, dus die wil ik heel even uitsluiten. Zeker als je zegt dat je als je e.e.a. los koppelt GEEN ruis hebt.
je spreekt echter over een potmeter, ik neem aan voor volume.
ik zie echter van allerlei draden in en van de PCB komen.
ik heb geen idee hoe e.e.a. aangesloten zit.
Anoniem
Op de print, links van de gelijkrichter is een transistor zichtbaar. Op de foto lijkt het erop dat er bovenaan een klein gaatje in gebrand is, maar dat kan optisch bedrog zijn.
Meet toch die transistor maar eens uit. Aan de kleur van de print eromheen te zien heeft ie warm gehad.
Ik zie ook dat je al duchtig huis gehouden hebt.
Diodes uitgesoldeerd, weerstanden doorgeknipt. Elco's vervangen. Behalve dat ene kleintje wat de oorzaak is natuurlijk.
Zo zoek je geen fouten. Foute werking heeft altijd een oorzaak. DIe oorzaak ligt in een defecte of versleten component. Door deductie en meten kun je die component zoeken. Als een blinde ezel wild om je heen trappen en om het even wat vervangen levert zelden resultaat. gebruik je hersenen en redeneer liever, dat doet minder pijn dan je denkt:-)
Diodes kun je in circuit doormeten.
En wat voor informatie leveren die doorgeknipte weerstanden op?
Soms geven gelijkrichters flinke ruissignalen af. Je ziet vaak dat diodes overbrugd zijn met een kleine condensator om dit te onderdrukken. maar dan had je het vroeger ook al moeten gehad hebben.
@grotedikken
De weerstanden zijn niet doorgeknipt, lijkt op de foto misschien zo.
Heb zojuist de transistor bekeken en die ziet er nog goed uit.
In het echt is de print daar ook niet verkleurd,
De elco''s heb ik vervangen omdat er een aantal erg bol stonden.
Verder ben ik nog maar een beginneling 
Even voor de duidelijkheid waar de draden naartoe gaan:
Rechts boven (3polig) = AC IN
Midden boven = Voeding voor een USB input print, ligt momenteel los
Links boven = Gaat naar power led met weerstand als ik deze loshaal gaat het geheel ook niet aan
Links onder (zw/rd) Speaker 1
Links onder (zw/gl) Speaker 2
Rechtsonder = Koelventilator
waar zit die potmeter waar je het over hebt dan?
en wat zit er helemaal in het midden van de PCB? is dat de audio input? en zit daar gewoon een potmeter tussen oor volume?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zorg voor een degelijke voeding.
Het is het belangrijkste ding waar je zo weinig info mogelijk over geeft...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@gadget: Ik denk dat het fabrieks-af zo afgeleverd wordt. Met een 2x grotere condensator hoef je maar 1 ipv 3 diodes te monteren. Mogelijk is de meerprijs van de grotere condensator minder dan die van 3 diodes (incl montage!).
De 3 diodes zitten tijdelijk even aan de onderkant.
De volumeregelaar zit op een apart printje waar de input vanaf komt, verder zit er niks op.
Midden op de print is idd de input rood/zw/wit.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 2 februari 2013 11:16:48 schreef rew:
@gadget: Ik denk dat het fabrieks-af zo afgeleverd wordt. Met een 2x grotere condensator hoef je maar 1 ipv 3 diodes te monteren. Mogelijk is de meerprijs van de grotere condensator minder dan die van 3 diodes (incl montage!).
Dan nog, had ik er 4 verwacht ipv 3 
Anoniem
Op 1 februari 2013 15:11:32 schreef basvaningen:
@grotedikkenDe weerstanden zijn niet doorgeknipt, lijkt op de foto misschien zo.
Ben je dat heel zeker? Als ik de foto uitvergroot ziet de onderkant van R7-R8 R10 en R11 er doorgeknipt uit.
Je ziet zelfs de schuine kant van de breuk waar ie doorgeknipt is, en de tekening op de print zie je erdoorheen.
Bij R8 zie je dat de weerstand iets uit het center gedrukt is en dat de twee stukjes draad van de weerstand naast elkaar staan.
.
Als dat gezichtsbedrog is, is het een heuse fata morgana:-)
Of een oneffenheid in de CCD van je fotoapparaatje?
Op 1 februari 2013 23:10:49 schreef Henry S.:
Zorg voor een degelijke voeding.Het is het belangrijkste ding waar je zo weinig info mogelijk over geeft...
En?
Henry:
De voeding is de transformator rechtboven en op de versterkerprint zie je 1 diode aan de bovenkant (de overige 3 aan de onderkant) en 2 grote elco's.
Aan de uitgang van de voeding meet ik netjes 19 volt, met een rimpel van 230 tot 300 mV
Ok een normale 50Hz voeding dus, dan vind ik het raar dat het wel met je labvoeding werkt, maar niet hiermee.
Op 8 februari 2013 18:19:20 schreef Henry S.:
Ok een normale 50Hz voeding dus, dan vind ik het raar dat het wel met je labvoeding werkt, maar niet hiermee.
Klopt Henry, met de labvoeding werkt het idd ook niet
was een stom foutje van mij. Ben ook maar een herintreder in de electronica 
Op 30 januari 2013 11:39:09 schreef basvaningen:
...Het is ook geen constante ruis, als ik de input loskoppel heb ik helemaal geen ruis meer, ook als ik de input laat zitten en de massa kant van de potmeter loshaal is de ruis weg. Echter werkt dan de volumeregeling niet goed meer (wat natuurlijk logisch is)
Dus de ruis komt uit de input. Heeft de versterker altijd geruist?