fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooie testopstelling zo.
Dat klopt dan weer aardig met die 4-26 KHz info van National semiconducor die ik hierboven gaf.
Ik heb net het youtube filmpje van de luidspeaker bekeken, best knap gemaakt. Ik dach dat dit vooral theoretisch was en je iet wilde aanpassen maar zo te zien heb je zelfs al een werkend ding. Dat geluid, komt dat uit die speaker of is dat een " meeloop" speaker. ( want ik denk niet dat dat gaas en geen conus geluidsgolven kunnen opwekken ( heet dat zo ? Dat midden "afdekdopje" over dat bewegende deel)
Je zou het mogelijk kunnen uitbreiden met een soort monitor ( een meetontvanger die de vervorming of volume meet ) en dan aan de hand daarvan de DC bias van je speaker bijstuurd.
Op 7 februari 2013 09:59:11 schreef fred101:
Mooie testopstelling zo.
Dat klopt dan weer aardig met die 4-26 KHz info van National semiconducor die ik hierboven gaf.Ik heb net het youtube filmpje van de luidspeaker bekeken, best knap gemaakt. Ik dach dat dit vooral theoretisch was en je iet wilde aanpassen maar zo te zien heb je zelfs al een werkend ding. Dat geluid, komt dat uit die speaker of is dat een " meeloop" speaker. ( want ik denk niet dat dat gaas en geen conus geluidsgolven kunnen opwekken ( heet dat zo ? Dat midden "afdekdopje" over dat bewegende deel)
Je zou het mogelijk kunnen uitbreiden met een soort monitor ( een meetontvanger die de vervorming of volume meet ) en dan aan de hand daarvan de DC bias van je speaker bijstuurd.
Dat "gaas" is carbon versterkt met epoxy (licht en sterk) en wordt zelfs door meerdere fabrikanten gebruikt en het afdekkapje is een "dust cap" ik veronderstel in het nederlands stofkap. De stofkap ga ik vervangen door een phase plug (anders moet ik ventilatie gaten voorzien omdat er teveel druk onder deze kap komt te zitten en daardoor het ferrofluid gaat verdringen + geeft ook vervorming als je geen ventilatiegat voorziet in het center van uw magneetpool. Aangezien ik twee magneten in het center ga plaatsen (zie schema flux densiteit) kan ik daar geen gat in maken.
Jep het geluid komt wel degelijk van deze speaker. Ondertussen heb ik deze getest in een behuizing met rondom de speaker een heel nauw aansluitende ring +/-0.5mm. Klinkt dan veel beter maar net te hol (er sijpelt te veel geluid door deze opening) daarom dat ik toch ga opteren voor een dunne foam-rand. Dat samen met de verbeterde dc voeding en een gehele nieuwe magnetische "motor" met hogere flux densiteit + wikkelingen uitgevoerd in alu i.p.v. koper (gewichtbesparing) zal voor een vrij deftig resultaat moeten zorgen.
De eerste proefopstelling was enkel om de werking van het systeem te testen. Nu zal het vooral optimaliseren worden. Filter moet ook nog gemaakt worden en daarvoor zal er vermoedelijk wel een nieuwe topic komen 
De software voor een VA visual analizer heb ik al nu nog een goede mic want die ik nu heb ik niet voldoende voor een perfecte analyse.
+ een goede db meter is ook noodzakelijk. money money money must be funny 
ps. buiten de magneten is alles zelf gemaakt
(best al veel tijd ingestoken en er zal nog meer inkruipen)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die JN, 
Prachtig dat je dit allemaal zelf doet.
Probeer van je ontwerp ook je "Small en Thiele" parameters te bepalen.
Dit als aanvulling op je mechanische werk.
Dat het geluid wat vreemd klinkt ook al hem je hem in een kastje zitten met maar 0,5mm speling is logies.
Je hebt zondermeer demping nodig in dit kastje en natuurlijk komt de Bas er lekker weer uit door de dunne spleet,
dit sluit de basfrequenties natuurlijk weer kort.
Gebruik wat watte los in het kastje, dus niet strak vullen.
Natuurlijk is een lekke kast altijd nog beter dan je luidspreker los op tafel 
Je kan ook een microfoon aanschaffen, dit is de eerste link die ik vond.
http://www.audio-system-het-origineel.nl/?page_id=1143
Als je zelf een voorversterkertje kan maken voor een electret kapsel, wil ik wel een vrij "recht" kapsel aan je doneren...
Gegroet,
Blackdog
De parameters ga ik zeker bepalen als het zootje een beetje op het gehoor goed klinkt. Natuurlijk om het goed te laten klinken zijn de parameters weer ff belangrijk. => ik zal ze maar gewoon bepalen 
Via deze site lijkt het allemaal wel makkelijk te doen.
http://telescript.denayer.wenk.be/2010-11/e13/public_html/parameterbla…
Wat de mic betreft daar kom ik zeker nog wel op terug in een verder stadium alvast bedankt voor de aanbieding althans.
Ik herinner me een subwoofer van in de midden jaren 80 die zonder surround werkt. Gewoon een opening van ongeveer 0.5mm maar zal toch niet zo goed geweest zijn als er maar één type van gemaakt is 
Daarom dat ik het ook eens even wou testen. Wat ik nog wel eens ga proberen is een "rand" te maken die een bepaalde hoogte heeft bv. 1cm. hierdoor zullen lage frequenties veel harder gedempt worden en tevens zullen resonanties op het uiteinde van de conus veel beter gecontroleerd worden door de grotere stijfheid.
effe snel een schets wat de bedoeling is:
Het uiteindelijke doel is een radiale luidspreker te ontwikkelen waarvan de instelbare dome speaker in een hoek van 30° geplaatst word (om zo een gedeelte directe straling te hebben en tevens een 360° stralingshoek). Zoals je ziet zit bijna het hele magneet in de conus waardoor het spreekspoel vrij kort kan blijven om zodoende het gewicht laag te houden. Dit is de gedachtegang achter het gehele project. Door gebruik te maken van neo magneten in de kern kan zo het magneetgedeelte binnen een straal van 4cm gehouden worden. Je moet maar eens opzoeken wat de voordelen zijn van radiale luidsprekers. Ze hebben ook nadelen en deze probeer ik weg te werken.
Dit zal ongeveer het design van de kast worden:
Opmerkingen zijn zeker welkom. Beter voorkomen dan genezen!
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi JN,
Je probeerd magnetisch te dempen, maar de trillingen in de konus zelf
hou je daar natuurlijk niet helemaal mee onder controle...
Misschien als je die opstaande rand aanbrengt dat hiermee trillingen aan de rand kan dempen.
Vrij complex allemaal, mijn hoofd slaat ophol als ik aan alle variabele denk... 
Hier heb ik altijd het werk laten doen door KEF (4x B300, Bas) Focal Audiom-7 laagmidden driver extreem duur en hoog rendament 100dB/Watt
en een Dynaudio Esotar 330D Tweeter alles actief Phase Linear gefilterd aangestuurd met dikke versterkers...
De meeste muziek was niet om aan te horen, ik hoorde iedere fout tijdens de opnames en de knoeiers van de producers enz.
Rotzooi er in = rotzooi er uit, geen maskering.
Maar o zo mooi met goede opnames!
Dus.. niet te mooi maken, kan je niet meer naar je muziek luisteren *grin*
Het probleem met carbon is dat je daar toch wel wat notch filters moet voor berekenen om de pieken eruit te halen(en zonder surround zal het er niet op beteren dat begrijp ik). Pieken worden meestal waargenomen als detail maar dit is maar schijn.
tja enkel goede opnames beluisteren is de boodschap 
[Bericht gewijzigd door JN op (34%)]