Hallo

Ik heb een sansui R-70 waarvan het linkerkanaal niet werkt.
Er blijken een aantal transistors en weerstanden stuk te zijn.
stuk:
Tr 23,Tr 21,Tr 13
R 167,R 171

Nu vraag ik mij af als er nog meer onderdelen stuk kunnen zijn?
Ik begrijp ook het doel niet van Tr23

Is er iemand die mij meer uitleg kan geven?

Alvast bedankt

Jeroen

http://dl.dropbox.com/u/19996844/R70.jpg

Die dient voor de ruststroom instelling en dat gaat met het instelpotmetertje.
Oude schema's hadden 1 of 2 seriediodes dat leverde genoeg bias op.
Maar dat voldeed niet, want als het serie instelpotmetertje met de loper los van de koolbaan raakte door ouderdom of slecht ontwerp, dan blies je subiet de eindtrap op.
Quad bedacht daar halverwege de 60ties iets op en kwam met de transistor ruststroominstelling (Quad 303)
Met de rustroom zorg je ervoor dat de endtransitors net geleiden, zodat er geen cross-over vervorming kan optreden.
Teveel ruststroom is niet goed dan worden de transistors te warm van. En de sinus wordt te 'bol'ook niet goed.
Het beste is de ruststroom in te stellen met een scope, meter en generator.
Belastingsweerstand op de output.
Cross over treedt het eerst op bij kleine signalen met hoge frequentie. Toongen op bijv. 10. kHz en input laag dat het net te zien is met de scope op de output.
Dan kan je vervolgens de cross over mooi wegregelen.
Eventueel flink inzoomen op het platte stukje van de sinus met de tijdbasis en delay van de scope.

Heb je alleen een meter dan afregelen op het testpunt volgens de voorschriften. Meestal zit je tussen 5 en 15 mA rustroom wel goed.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (49%)]

De functie van Tr23 kan ik je wel vertellen: deze zorgt voor het instellen van een minimaal ruststroompje, zodat de versterker niet in echte klasse B staat (men spreekt wel van klasse AB). Want met echte klasse B heb je onvermijdelijk flink wat zgn. cross-oververvorming.
Over Tr23 staat een beetje spanning, en, min of meer geregeld door de emitterweerstanden R171, zorgt dat voor een ruststroom van gewoonlijk 10 to 50 mA. Vaak is deze transistor termisch verbonden met de eindtransistoren, opdat de ruststroom constant zou blijven ook als de eindtorren opwarmen. De ruststroom is regelbaar met de trimpot in het basiscircuit van Tr23, en in het "service manual" zou de procedure moeten beschreven zijn.

Deze transistor zou je tijdens het foutzoeken kunnen kortsluiten, het gaat dan wel slecht klinken maar verder zou alles normaal moeten functioneren. Lijkt me overigens wel kras dat deze de geest zou hebben gegeven, hij krijgt noch veel spanning noch veel stroom noch veel vermogen te verwerken. Maar onmogelijk is het uiteraard niet.

En dan je vraag "als er nog meer onderdelen stuk kunnen zijn" ; tsja, uiteraard is het niet onmogelijk dat er nog meer kapot is. Zonder magische bol kan niemand daarop antwoorden.

Op het risico af, te worden terechtgewezen, wil ik toch nog even aangeven dat velen de vraag beter zouden verstaan als je vroeg "OF er nog meer...". Maar men moet hier goed opletten met taalkundige opmerkingen, meen ik te begrijpen.

hallo

Sorry voor het late antwoord. Gisteren heb ik een nieuwe soldeerbout gekocht dus leek het me ideaal om eens verder te doen. Ik heb alle onderdelen die ik wist die kapot waren vervangen
(Tr 23,Tr 21,Tr 13 R 167,R 171). Toen ik de versterk wou testen kwam er kort rook uit. En bleek er nog meer schade te zijn. Alle geplaatste onderdelen zijn weer stuk en ook nog TR 15,17 zijn nu stuk.

Ik ga geen poging meer doen om het nog te herstellen.

Jeroen