Huug
als je haar maar goed zit
Alweer een probleem met een schakelende voeding !
Het betreft nu het micro Hi-Fi system van LG,XC12-D1U.
De voeding levert 15,6 en 6,2 volt. Regelt , na het vervangen van alle (!!!) elco´s prima. De radio en de casetterec. leveren geen problemen op. Met de cd speler brandt na een paar minuten de uitgangs diode uit. De eerste keer dacht ik, dat is een makkie,de kapotte diode de prullenbak in (niet naar het type gekeken) en een nieuwe erin. En hup,de LG weer naar mijn kleinzoon. Maar, de nieuwe diode brandde ook snel door. De orginele kapotte diode was met de vuilnis mee dus ik weet niet wat voor type diode er orgineel in zat.
De belastingstroom in het 15,6 ciccuit is ongeveer 600ma bij radio en ook bij de casette. Bij de cd speler is de belasting 700 ma.De diode die ik er in had gezet is een UG4D. Die kan wel 4 amp hebben. Toch brandt ie uit.Het spanningspatroon voor de diode ziet er betrouwbaar uit. Mooie (brede) pulsen.
Hoe kan nou zo´n diode kapot gaan ,ondanks dat de gemeten (met een multimeter) stroom door de diode minder dan 1 amp.bedraagt ?
Ik ben heel benieuwd (en mijn kleinzoon ook) wat hier aan de hand is.
groet,Huug
Een stevige "ultrafast recovery" diode in een <1A voeding? Dat moet toch kunnen, lijkt me. Waarschijnlijk zul je het probleem dan elders moeten zoeken, en je geeft het zelf al aan: de CD speler.
Heb je al eens gekeken wat er met de voedingsspanningen (gemeten aan de CD speler) gebeurt wanneer die CD speler in gebruik is? Als 't niet teveel werk is die aan een externe voeding te hangen, zou je dat ook eens kunnen proberen (om te zien of die externe voeding in kortsluit-beveiliging gaat, oid).
In het schema staat ook een UG4D, dus dat het je goed gegokt.
Tja, dan zal er wel ergens te veel stroom lopen. Dat wordt uitzoeken met het schema.
Huug
als je haar maar goed zit