Hallo weer beste Forummers.
Heb een gitaarversterker die ineens de geest gaf. Luisterde via de koptelefoonuitgang en plots geen geluid meer. Uit elkaar gehaald, de enige buis 12AX7 gloeit nog. Wat me wel opviel, is dat de spanningsregelaar KA7915 erg heet wordt. De datasheet van dit ding spreekt over een omgevingstemp van max 125 C, maar hoe heet mag dat ding zelf worden, kan hem nauwelijks aanraken zo warm. Er staat ook bij dat hij zichzelf in geval van overtemp uitschakeld. Kan hij toch kapot zijn of moet ik in de omgeving (Condensatoren) zoeken?
Dank jullie wel!
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Die valvetronix versterkers zijn op hetzelfde principe gebaseerd als de valvestate van marshalls.
Meet eens of er spanning is na de die regelaar. Als dit niet zo is zou
ik die 7815 er uit solderen en eens testen.
Het vreemde is wel dat hij ineens uitviel.
Wie weet is het probleem al opgelost als je deze vervangt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
125 graden is niet de max omgevingstemperatuur, maar die van het ding zelf!
Niet meer aan te raken begint al bij 60 graden of minder, dus dat is niet zo'n goede maat.
Inderdaad de uitgangsspanning even meten; als die te laag is is of de regelaar zelf stuk of er ligt iets in sluiting.
Misschien kun je hier iets mee:
http://www.valvetronix.net/docs/AD15_30Servicemanual.pdf
Service manual.
Uitgangsspanning meten, zowel van de +15 als -15V voedingslijn.
Is -15V te laag, ligt er iets in sluiting. Overigens, dat de buis gloeit, zegt helemaal niks over dit probleem. Gloeidraad wordt gevoedt via een aparte wikkeling van de hoofdtrafo.
Denk niet dat de 7915 defect is, maar dat eerst uitsluiten.
De hoofdtelefoonuitgang wordt niet aangestuurd vanuit de eindversterker, dus ook daar hoef je de fout niet te zoeken. Tevens wordt de eindversterker gevoedt met ongestabiliseerde +/-30V.
Indien de 7915 niet defect is, moet je de fout zoeken in de preamp.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (73%)]
Spanning gemeten aan de ene kant 0,4 andere kant 2,4V lijkt me te laag? (ben al 40 jaar van mijn Electronica-monteur NERG school af en weet er niet zo veel meer van)
Bedankt voor het servicemanual!
stefbef
Waar heb je die spanningen gemeten? Voor of na de regelaar?
Beiden zijn alleszins veel te laag en als je die 2.4 hebt gemeten voor de regelaar, zit daar ergens het probleem. Meestal zit er voor zo een regelaar niet echt veel voor, dus dat moet gemakkelijk te achterhalen zijn dan.
Er kan natuurlijk na die regelaar ook ergens iets in sluiting liggen.
Kijk D2 en C20 eens na en dan ook C18. Doe C22 en D12 dan ook direct.
Hmmm, klopt die meting wel? Gemeten tov de juiste massa?
Meten tov AGND, zie je in schema.
@Stefbef, misschien beter eerst lokaliseren waar het probleem zit.
Beginnen bij het begin dus. Bij de brugcel dus.
Vóór de 7815 en 7915 zie je +/-30Vcc staan. Dat is de voeding naar de eindtrap.
30V spanningen aanwezig?
Nee -----> haal beide 30V voedingslijnen eens los.
30V spanningen aanwezig?
Ja ----> probleem in eindtrap ergens
Nee ----> probleem niet in eindtrap, waarschijnlijk brugcel of 7915 cq de componenten eromheen. Defecte condensatoren geloof ik eigenlijk niet. Dan ook stekker CN3 eens loshalen en nogmaals meten.
Dan kun je in ieder geval erachter komen of je probleem zich in de voeding bevind, of ergens anders in het apparaat.
Heb de amp weggebracht en er blijken 2 chips in de pre amp kapot.
In/uitbouwen plus onderdelen is 10 euro goedkoper dan een nieuwe.
Dus niet laten repareren.
Wel interessant is wellicht waarom de versterker kapot ging:
Ik heb hem via de koptelefoonuitgang aangesloten op resp. de koptelefoon ingang en de lijningang van mijn PC. Niet geaard!. Bij het in en uitpluggen gaf hij plots de geest. Nu mijn PC wel geaard aangesloten!
Dank voor het meedenken!
stefbef
vandaag omgebouwd tot luidsprekerkast voor andere versterker. Kinkt goed met HK6800 (HarmanKardon). Misschien maak ik er later wel een klein buizenbakje van
stefbef
Heb je de versterkermodule zelf nog bijgehouden?
Moest je die niet meer moeten hebben omdat ze kapot is, wil ik ze eventueel wel overnemen.
Ja de versterkermodule zit er weer in. Alleen de koelrib voor de eindtrap heb ik niet meer.
Wat zou je er voor willen betalen? Heb je ook de knoppen voor de potmeters en de frontplaat van het versterkerdeel nodig?
Je kan ook mailen op fredster52@live.nl
stefbef