Goede avond.

Ik ben weer eens begonnen met een nieuw projectje.
Een versterkertje van 2x40 Watt (circuit van deze site).

Ik vroeg me af ik moet 2 keer de versterker maken om stereo te kreigen maar kan ik dan alle transistors op 1 koelplaat doen of moet ik dan 2 verschillende koelplaten in zetten.

En waarom moet deze koelplaat zo groot? ik heb nog niet echt veel versterkers gezien waar zo'n grote koelplaat op zit.

Dan vroeg ik me nog iets af waar moet de potentiometer voor volume regeling gewoon vooraan lijkt me bij de ingang.

Alvast bedankt grtz
Jimmy

Je kan ze vast op 1 koelplaat doen, maar ik denk dat je de boel wel moet isoleren van elkaar (ik ken de torren niet, maar bijna elke TDA-versterkerchip heeft voor zover ik weet een koeltab die verbonden is met een van de pinnen)

Dat je je afvraagt waarom de koelplaat zo groot moet is in mijn ogen een reden te zeggen dat je beter met iets kleiners begint. Een 2 x 40 Watt versterker is niet niks en als je niet snapt waarom de koelvin zo groot moet, kun je beter eens gaan rekenen aan een simpel schakelingetje met een koelblokje, om te kijken waar alle warmte heen moet.

Wordt het grootste gedeelte van het vermogen niet door de transistoren geleverd? Volgens mij nemen ze het over bij zo'n 800mA.

De transistoren lijken als ik zo naar de datasheet kijk niks op de tabs te hebben aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Nburgmeijer op (28%)]

De opgegeven koelplaat is niet bijzonder groot voor een echte 40W RMS klasse B versterker. Wordt mede veroorzaakt doordat de schakeling vrij simpel is. Te weinig koeling bij draaien op party niveau kost je de eindtrap.

dankjulliewel voor de antwoorden.

Ik snap dat er veel warmte ontwikkeling zal moeten worden gecrieert bij 40 Watt versterkers de stroom wordt ja omgezet in warmte.

grtz

De transistoren lijken als ik zo naar de datasheet kijk niks op de tabs te hebben aangesloten.

Tenzij je een spannend resultaat wilt, C zit aan de tab. Meet maar na.