Hallo, ben in het bezit van deze draaitafel. Werkt nog prima op 45 toeren, maar op 33.1/3 toeren draait deze te traag en is hij niet meer regelbaar. De spanningen lijken allemaal aanwezig en tamelijk correct. Is er iemand die hier enige ervaring mee heeft?
Hugo

Ik ben ook in het bezit van een draaitafel, en die doet het prima op 45 en 33 1/3 toeren. Is het er één met snaaraandrijving of direct-drive?

Via hifi-manuals.com is de service manual te downloaden.

[Bericht gewijzigd door Hunter op (18%)]

Is een direct control platenspeler. Is de aandrijfsnaar nog goed? (na lang stilstaan wordt het soms een soort kauwgom...)

De aandrijfsnaar lijkt me niet de eerste verdachte als het apparaat op 45 rpm wel werkt en op 33 rpm niet.

Er zit een bistabiele multivibrator in die op commando van de tiptoetsen voor de snelheidskeuze een referentiewaarde naar de snelheidsregeling sturen. Als de LED voor 33 rpm wel keurig gaat branden nadat op op de desbetreffende tiptoets gedrukt hebt, dan denk ik dat je het moet gaan zoeken in het circuit dat gevormd wordt door R495, R496, R569 t/m R571, R610 en TS433.

Het kan ook zijn dat het instelbereik van het de snelheidsregeling niet groot genoeg meer is bv. door een uitgedroogde elco of een verlopen weerstand.

Je kan het makkelijkst even weerstand R571 doorverbinden. Als het goed is kan je dan in de 33-toeren stand met de R495 en R496 de daadwerkelijke snelheid van het plateau op 45 rpm instellen. Bedenk dan wel dat je dat met de/een stroboscoop bekijkt, want de indicatie op het apparaat zelf werkt in deze situatie niet goed.

Als dat werkt, dan is óf R571 onderbroken óf zit het in de snelheidsregeling zelf.

Schema is te vinden op de site van de MBF-freaks.

Ja, het is een toestel met een snaar. Hij doet het inderdaad goed op 45 toeren, dus ik geloof nooit dat het de snaar is. Op 33 toeren luistert hij naar geen enkele regeling. Noch op het toestel en noch op de print.Het zal dus meten worden op componentniveau. Als ik even met de hand de snelheid verhoog, luisteren de ledjes voor de snelheid(Pitch) Al bedankt.
Hugo

Potmeter R495(470 ohm) was toegenomen tot 4800 ohm en niet meer regelbaar. Na vervanging van R495 en verdere afstelling met R496 is alles weer zoals het hoort. Bedankt voor de hulp. Hugo