Martin01
Domme vragen? Niet vragen dat is dom.
Ik zie bij een proef compile in het rood wat regels voorbij komen, en of het board gewerkt heeft? Hoe kan je dat controleren? Mijn eerste beelden waren met die twee regels.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]
Rode regels is niet goed. Dan zijn er fouten tijdens het compileren.
Denk dat je dat eerst moet fixen voor je concusie's trekt wat er aan de hand is.
Je kunt na compile in de onderste balk terug scrollen en dan kijken wat de foutmeldingen zijn. Die zou ik wel eens willen weten.
Wat is je setup ? Welke Arduino, windows/linux/apple pc ?
Martin01
Tja dat wordt lastig uitleggen ik zal proberen een screenprint te maken. Ik gebruik een macbook met een arduino uno revisie 3.
Het board van BACO is een revisie 2 (volgens mij gelijk aan die van jou foto). Als de boel is aangesloten dan kan ik de pennen aanraken en gebeurd er niets bijzonders. Ik had gisteren een omgebouwde pc voeding voor de 5 volt op het display board en de arduino via de mac (usb) gevoed.
Ik zal morgen wat detail opname maken van mijn broddelwerk.
Indien mogelijk spring ik in de auto om je het een en ander live te laten zien. Dus met mijn configuratie. Kan ik er ook nog wat van leren. Eventuele kosten worden natuurlijk vergoed. Maar laten we eerst de plaatjes maken en ik probeer een screendumpje te produceren, wellicht klaart dat alles op.
Alvast bedankt.
Groet
Martin
Nou laat maar eens zien dan. Moet lukken. Had je al eens de test scetch "BLINK" in je uno gezet ? Die laat de onboard led knipperen, klinkt simpel maar daarmee test je de Arduino software op je pc en of hij goed met de Uno praat.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]
Als je 165 etc krijgt leest hij de DS1307 niet, ik krijg dat ook te zien, die van mij ligt halverwege china en hier 
Ja dat kan, de code gaat er wel vanuit dat er een RTC module aangesloten is en werkt. Hij test niet eerst of er eentje gevonden is.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
Op 27 januari 2014 19:45:34 schreef Opa-knutsel:
[...]
ik heb mij suf zitten prakkiseren hoe ik in je aansturing naar maximaal 21 lijnen en 90 leds breed kan komen.
Gaat dit over een FDS132?
Ik weet niet of er een schema van de FDS132 online staat (heb zelf alleen FDS184 en 185), maar ik verwacht niet dat de FDS132 21 lijnen heeft.
Op de foto's bij BACO zie ik 8 TO-220 devices. Als ik even gok dat er een de spanningsregelaar is, zitten er dus 7 lijntorren op.
Dat komt mooi overeen met de 7*5 leds in de gebruikte led-matrices.
Dat betekend dat je 7 lijnen van 270 leds hebt (en een lijn dus hoogst waarschijnlijk over 3 regels verdeelt is)
Om in mijn code de line_counter maar tot 7 te laten lopen ipv tot 16 is redelijk triviaal.
Om dan 270 ledjes/lijn te doen (ipv 4*6*8=192 wat ik doe) is wat lastiger, want 270 deelt niet lekker. Je kunt overwegen alle 270 bitjes achter elkaar uit te sturen, of 272 bitjes omdat dat wel lekker deelt. Die twee extra bitjes vallen er aan de achterkant gewoon uit.
@ Martin : Extra check voor de hardware FDS132, heb je de Q2A en Q2B pinnen van de controller met GND verbonden ?
Op 27 januari 2014 08:51:47 schreef Martin01:
Rolo / MaxAlleen de klok ingesteld op 1307 want die heb ik nu. Ik heb inmiddels ook een andere besteld maar dat duurt nog een aantal weken voordat die binnen is (China).
....
Martin
Had je wel de DS3231 regel uitgezet door er twee // slashes voor te zetten, geen idee welke rariteiten je krijgt als ze alle bij aan staan
@rolo, bij mijn is de onderste regel van de pinout weggevallen op de foto
Deze foto was met opzet zo gemaakt zodat Q2A en Q2B goed leesbaar waren, maar hier is de andere :
Versie 1.3 van de CO Klok is beschikbaar.
Deze versie heeft automatische zomer/winter-tijd correctie !
http://members.casema.nl/r.kamp/co_klok.zip
Dit krijg je als er een geen RTC module aangesloten is :
@Martin01 : Ik zie op je foto een zelfbouw DS1307 printje, zitten daar ook pull-up weerstanden op de I2C lijnen ? Bij wat langere draden is het wel verstandig om die te plaatsen, je kunt onbetrouwbare data overdracht krijgen als dat niet goed zit.
Gewoon de SDA en de SCL lijn ieder een 4K7 weerstandje naar de plus 5V geven. Te lage weerstanden kunnen ook weer problemen geven, dan wordt de bus te zwaar belast. Dat heb ik een keer gehad met twee I2C modules die ieder hun eigen weerstand bleken te hebben, die staan dan parallel.
Maar ik wil toch ook wel de foutmeldingen van je compiler eens zien 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]
Martin01
Beste Rolo
Precies het beeld wat ik ook heb.
Maar eerst even je tips afgewerkt.
Uno het programma Blink laten laten, en? Werken geen enkel probleem.
// voor de DS routine gezet want alleen de DS1307 aangesloten
Werkt de DS1307?
Getest en Ja die doet het goed zie screenshot
https://www.dropbox.com/s/s5qnw0t7yjyy7qv/Screenshot%202014-01-28%2018…
Hoe zit het eigenlijk met het I2C adres? Dat zie ik nu ineens. Hoe weet ik wat mijn I2C adres van mijn DS is?
#include <avr/pgmspace.h> // Include pgmspace so data tables can be stored in program memory, see PROGMEM info
#include <SPI.h> // Include SPI comunications, used for high speed clocking to matrix display shiftregisters
#include "TimerOne.h" // Include Timer1 library, used for timer overflow interrupt
#include <Wire.h>
Waarom geen #include voor de DS1307 lib?
Bij iedere include zie ik <> behalve bij "TimerOne.h"
Ik kan niet programmeren maar dat viel mij op.
de DS print is een eigenbouw met de Pullup weerstanden voor I2C protocol.
De print is een 1:1 copy van de Ladyada DS1307
Hierbij een screenshot van de rode regels die op een fout wijzen?
Versie 1.2 van jou prog staat er nu in.
https://www.dropbox.com/s/995h328baq0m1f1/Screenshot%202014-01-28%2018…
Martin
[Bericht gewijzigd door Martin01 op (33%)]
je font75.h, staat deze in de scetch directory? is er wat veranderd aan de text #include "font75.h"; op lijn 71?
Op 28 januari 2014 18:51:00 schreef Martin01:
Beste RoloPrecies het beeld wat ik ook heb.
Maar eerst even je tips afgewerkt.
Uno het programma Blink laten laten, en? Werken geen enkel probleem.
// voor de DS routine gezet want alleen de DS1307 aangeslotenWerkt de DS1307?
Getest en Ja die doet het goed zie screenshot
https://www.dropbox.com/s/s5qnw0t7yjyy7qv/Screenshot%202014-01-28%2018…Hoe zit het eigenlijk met het I2C adres? Dat zie ik nu ineens. Hoe weet ik wat mijn I2C adres van mijn DS is?
#include <avr/pgmspace.h> // Include pgmspace so data tables can be stored in program memory, see PROGMEM info
#include <SPI.h> // Include SPI comunications, used for high speed clocking to matrix display shiftregisters
#include "TimerOne.h" // Include Timer1 library, used for timer overflow interrupt
#include <Wire.h>Waarom geen #include voor de DS1307 lib?
Bij iedere include zie ik <> behalve bij "TimerOne.h"Ik kan niet programmeren maar dat viel mij op.
de DS print is een eigenbouw met de Pullup weerstanden voor I2C protocol.
De print is een 1:1 copy van de Ladyada DS1307Hierbij een screenshot van de rode regels die op een fout wijzen?
Versie 1.2 van jou prog staat er nu in.
https://www.dropbox.com/s/995h328baq0m1f1/Screenshot%202014-01-28%2018…Martin
Zal proberen deze vragen te beantwoorden.
Hoe zit het eigenlijk met het I2C adres?
Het I2C Adres van de DS1307 is hard coded in de chip, dat is 0x68(H)
Heb je een DS1307 dan moet dat het adres zijn. (Zelfde voor DS3231 trouwens)
Waarom geen #include voor de DS1307 lib?
Ik gebruik deze library niet in mijn code, in lees en schrijf direct in de RTC chip. Ik vond de library wat ondoorzichtig en omslachtig.
Is een persoonlijk keuze, ik vind dit ook leerzamer.
Bij iedere include zie ik <> behalve bij "TimerOne.h"
De includes met <> zijn z.g.n. interne libraries, die zitten al in de Arduino suite. Zonder die <> is een externe library, wordt gelezen uit je Library folder.
Hierbij een screenshot van de rode regels die op een fout wijzen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Toch leest hij de tabel wel anders zou je geen leesbare cijfers kunnen zien. Dus de vraag is of dit een ernstige fout is, ik heb hem niet als ik de code complile. Zou iest kunnen zijn wat specifiek op een apple net iets anders werkt dan op windows. Zouden we eens op moeten googelen.
<edit> Gezocht, dit is een warning die je krijgt als je Verbose Output aan hebt staan in je Preferences van Arduino. Het is een waarschuwing die je niet krijgt als je Verbose uit zet (dat heb ik).
Het is geen "fatale" fout. Dus als je verbose uit zet wordt de outpur een stuk stiller.
Maar wat nu echt het probleem is ben ik nog niet achter, het lijkt toch op lees fouten op de I2C bus, even over nadenken....
Probeer deze scetch eens :
http://members.casema.nl/r.kamp/paneltest.zip
Die gebruikt geen I2C, hij laat alle display's een keertje oplichten, in blokjes van vijf kolommen.
Als dit goed werkt weten we dat je panel goed aangesloten is, de ASCII tabel goed gelezen wordt en Timer one goed werkt.
Hier ook weer het font75.h bestand in dezelfde directory als de scetch zetten.
Ben benieuwd....
O ja, kun je ook vertellen welke test sketch je gebruikt in die eerste screenshot (de DS1307 test) ? Zou best kunnen dat die sketch de Time library gebruikt, dan loopt er een real time klok in de Arduino zelf en is de DS1307 alleen voor het syncen van die klok. Dus 100% bewijs dat je DS1307 goed werkt heb dan niet. (Daarom gebruik ik die libraries Time en DS1307 liever niet...)
En hier is een test voor de DS1307 zonder Time en DS1307 libraries, zoals mijn klok hem gebruikt dus. Deze test werkt via de serial port.
Deze sketch bevat alleen het basic uitlezen van de RTC registers.
http://members.casema.nl/r.kamp/ds1307test.zip
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Martin01
Ik heb de nieuwe versie 1.3 nu eens compileerd en die geeft iid verder geen fouten meer.
De code voor de DS is deze:
/* YourDuino.com Example Software Sketch
DS1307 Real Time Clock test
CONNECTIONS:
Ground
+5V
-----(Arduino) (Mega) ------
SDA Analog A4 20
SCL Analog A5 21
Based on: http://github.com/adafruit/RTClib
Also see: http://www.ladyada.net/learn/breakoutplus/ds1307rtc.html
terry@yourduino.com */
Tja en dat ziet er goed uit.
Ben nog niet aan mijn board koppelen toegekomen
Ik zal wat zaken morgen proberen, dank je wel voor je support en ophelderen van wat code dingen. Kijk zo leer je ook nog wat.
Verder heb ik de indruk dat een Windhoos machine misschien nog niet eens zo een rare optie is.
Kan ik een schone Arduino installatie doen en de lib etc gelijk op de juiste plek zetten.
Ook de test van de blokjes lijkt me een goede optie dan weten we tenminste dat mijn bakwerk goed is gegaan. Ik zal dan tevens wat plaatjes schieten van mijn klusje.
Nogmaals heel veel dank! en nu maar hopen dat de klok gaat lopen zoals gewenst.
Martin
Die test sketch die je laat zien gebruikt in de library de interne time functions, dus echt testen van de ds1307 is voor mij niet zeker.
Ik denk toch dat de fout richting Ds1307 zit. Draai mijn testjes maar eens, dan moeten we kunnen bepalen waar het probleem zit. Ik heb nog een Ds1307 boardje over mocht je daarmee willen testen.
Martin01
Beste Rolo, Max, Zylar en alle andere!
FEEST! Hij doet het.
Eerst nog eens mijn soldeerwerk gecontroleerd en geen dingen die mis waren kunnen constateren.
Dan maar eens gekeken naar de instellingen van Arduino IDE. ook de Sketch weer eens op een andere plek gezet en alle libs gecontroleerd.
Test file geladen van Rolo voor de test van het panel. Dat ging in 1x goed. Dus de stoute schoenen aangetrokken en de laatste firmware van de clock vs 1.3 geupload.
BAM werken! Ik ben bijzonder blij met jullie werk, hulp, ideeën en adviezen.
Gelijk weer een boost voor mijn vertrouwen in mijn eigen kunnen (want je gaat toch stiekem even twijfelen) en in in dit prachtige forum met bijzonderen mensen!
Kortom woorden schieten te kort. Dank jullie wel voor al het werk en hulp.
Als de klok een plekje heeft gekregen bij mijn schoonmoeder, keurig in een lijstje met een filter ervoor (zie foto want dat maakt het een stuk rustiger) dan laat ik dat zeker nog even weten.
Hartelijke groet allemaal en ik blijf dit volgens, want misschien komen er nog meer mooie ideeen bij zoals een temperatuur weergave om de minuut (gedurende 10 sec bv) en een licht dim functie en ......
Nogmaals fantastisch en dank ook namens mijn vrouw en haar moeder! (want daar was het om te doen).
Martin
Hier het resultaat met een stukje groen filter (wie weet waar je dit kan kopen?)
https://www.dropbox.com/s/390sa4y63h46ine/2014-01-29%2019.09.18.jpg
Mooi zo, fijn dat hij werkt. Had je ook de druktoetsen al aangesloten en getest of die werken ?
Die kleur is inderdaad mooier met filter, alleen ik weet zo niet waar je dat kunt kopen. Zelf heb ik trouwens twee rode panelen gekregen.
Vind de groene wel iets rustiger.
Wat de software betreft, zelf ga ik nog eens wat testen met een bewegingsmelder, dus dat de LED's alleen aangaan als er beweging in de ruimte is. Dat scheelt nogal in het stroomverbruik. Dus bijvoorbeeld na bewegingsdetectie blijft hij nog een half uurtje aan om het niet te onrustig te maken. En dimmen van de display staat ook nog op de to-do list. Weet niet of dat op hele korte termijn gaat gebeuren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]
Martin01
Rolo
Je knoppen voor instellen werken ook!
De folie kun je dus bestellen bij een shop die iets doet met Stage apparatuur zoals bv BAX-Shop of Feedback. Wordt gebruikt bij lampen etc.
Ga gelijk een vel groen halen want iid dat ziet er een stuk rustiger uit.
Een bewegingsmelder is een mooie optie dan is hij in de nacht in principe gewoon uit.
Het wordt smullen zo van techniek. Ik ga snel een 328P op een bordje zetten om zo een stand-alone klok te krijgen, ik wil tenslotte mijn arduino bordje niet opofferen aan deze klok.
Ga nu pas echt de lol en power zien van deze mooie blokjes elektronica.
Ik neem aan dat als ik de DS3231 binnen heb alleen de // omzetten voldoende zou moeten zijn?
Martin
Ik neem aan dat als ik de DS3231 binnen heb alleen de // omzetten voldoende zou moeten zijn?
Ja, dat is voldoende. Dan een keer de tijd instellen omdat de batterij er meestal niet inzit tijdens transport.
En ik zou de module ombouwen naar een CR2032 batterij.
De DS3231 heeft ook een interne temperatuur sensor trouwens. Die is ook uit te lezen via de I2C bus. Dus dat zou redelijk makkelijk te maken zijn. Weet niet hoe nauwkeurig hij is. En je moet de chip een beetje vrij opstellen zodat hij niet opgewarmd wordt.
Tjonge, het to do lijsjte groeit alweer .....
Op 29 januari 2014 19:53:34 schreef Rolo:
[...]Weet niet hoe nauwkeurig hij is.
Dat valt reuze mee, hij geeft de temperatuur in hele graden en dat wijkt, bij mij, max 1 graad af van andere thermometers.
Als kleur filter hoef je trouwens niet persé groen te hebben. Voor de displays wordt over het algemeen een grijs-transparant voorscherm geplaatst. Dat werkt prima. Voor de rode displays gaat wel een rood voorscherm en dat maakt echt een enorm verschil in leesbaarheid.
[Bericht gewijzigd door Rob W. op (34%)]
@martin, ben blij dat het gelukt is, en inderdaad had ik al zo'n idee om er een filter voor te zetten.
@rolo
Ja je had al een begin gemaakt zag ik door een graad teken in de font75.h in te voegen. De datasheet geeft op +-3 graden
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
@martin01 , ik weet niet of je bij "De kwast"(dekwast_punt_nl) in de buurt woont,maar die zouden zo'n filter moeten hebben in alle kleuren.
Niet duur dacht ik...20 jaar geleden betaalde ik iets van 8 gulden voor een vierkante meter.. en het is behoorlijk dik.
Ik heb gezocht op hun site maar niet tegengekomen..maar ze zouden het nog kunnen hebben.
Versie 1.5 van de CO Klok is beschikbaar :
http://members.casema.nl/r.kamp/co_klok.zip
Nieuw in deze versie :
Bewegingssensor module HC-SR501 toegevoegd.
Timing van dotmatrix display aangepast, resred wordt nu gebruik om display aan/uit te zetten.
De bewegingssensor is optioneel een staat standaard uit. Deze is in het SET menu aan te zetten. Heb je geen sensor aangesloten kun je hem dus uit laten staan, heb je altijd beeld op de display.
De timing van de bewegingssensor wordt niet door de software gedaan maar op de module zelf, daar zit een potmetertje op waarmee je de vertraging kunt instellen.
De module heeft een 3.3 volt uitgang dus ik heb een transitor gebruikt om dit om te zetten naar een 0 - 5 Volt signaal.
Wat foto's :
Ben wat aan het stoeien met die interne temperatuur sensor in de DS3231, ik heb het uitlezen aan de praat alleen ik denk dat hij er aardig naast zit. Ik heb nog een thermometer in dezelfde ruimte hangen en die zal ook best iets afwijken maar de DS3231 zit daar zeker nog 1,5 graad boven. Dus de +/-3C afwijking die in de datasheet staat klopt dan wel. Ik vind de afwijking te hoog om hem te gaan gebruiken.