@Zylar, Ja die 5V kan natuurlijk ook zoals jij zegt gemaakt worden, mijn schema is slechts een opzetje. En over je RTC modules die onderweg zijn : vrijwel alle modules uit China hebben een oplaadbare knoopcel en dan een laad circuitje op de print. Hier zijn op CO al eerder discussies over geweest en de algemene mening was dat het gebruiken van een oplaadbare cel nogal overbodig was in deze toepassing, je wilt als backup batterij juist een lithium type, die heeft meer capaciteit en de laadcircuitjes op die printjes zijn niet optimaal.
Voor beide modules heb ik wel info hoe je ze kunt aanpassen naar gebruik van een normale CR2032 batterij. Als je die info wilt hebben moet je even een gil geven.
Ik heb beide modules (DS1307 en DS3231) omgebouwd, werkt perfect.
De klok onthoudt netjes de tijd als hij spanningsloos is.

Ja ik heb idd zo'n topic voorbij zien komen, idd heeft de DS3231 en de 1307 een LIR2032 oplaadbare battery erop.

Hier staat het voor de DS3231 : http://www.circuitsonline.net/forum/view/116563/1/cr2032

En hier voor de DS1307 : http://www.circuitsonline.net/forum/view/114756/last/ds1307+oplaadbaar

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Beste Allemaal,

Ik vind het fantastisch, druktoetsen en een betere RTC.
Rolo, de code komt nog zag ik, maar alvast bedankt voor al je werk.
Ook aan Max als inspirator en voor de code.
Ik heb inmiddels de borden van BACO binnen, maar wel twee verschillende. Een versie 2 en een versie 3 uitvoering.
Nu zie ik al die foto's etc van vol gekliederde borden met hot melt, maar waar moeten die draadjes nu precies van de BACO borden aangezet worden.
is er misschien een duidelijk schema / voorbeeld waar de draden van de bordjes komen?
Ik begreep dat er chip af moet en daar in de plaats de aansluitingen voor de Arduino. Misschien overzie het niet juist maar een kleine hint zou ik op prijs stellen.
Overigens, de koffie stond er vandaag wel op tijd, maar de dag wist ze niet. Dus ik moet hard aan de slag!

Martin

De link naar de code staat inmiddels in mijn post.
Over die draadjes op het board. Daar is al wel het een en ander over te vinden op dit forum en ook op het nederlandse arduino forum. Ook ik ik heb er wat over geschreven. Zoek even, moet te vinden zijn.
Ik heb het zo gedaan, maar er zijn meerdere manieren.
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/20140126_144034_zps26c7b67f.jpg

Op 26 januari 2014 13:29:10 schreef Rolo:
[...]

Hier staat het voor de DS3231 : http://www.circuitsonline.net/forum/view/116563/1/cr2032

En hier voor de DS1307 : http://www.circuitsonline.net/forum/view/114756/last/ds1307+oplaadbaar

Zou die truuk ook met deze RTC opgaan? Dit stukje schema komt uit de Elektuur Meterklok.
Ook hier is een LR44 ingepland om de RTC voor een stroomuitval te behoeden. Ik loop daar ook over na te denken de LR44 door een CR2032 te vervangen....

Ik heb allen de indruk, gezien de weerstandwaarden, dat deze RTC meer stroom verbruikt dan die jullie gebruiken, of vergis ik me daar in?

http://www.uploadarchief.net/files/download/rtc.png

Een LR44 is niet oplaadbaar, dus dat hoef je niet te modificeren. Uit het schema blijkt ook dat er een diode tussen de plus van de batterij zit, er kan dus nooit stroom naar de batterij gaan.
Ik ken die RTC chip verder niet maar ik zou niet zomaar een lithium cel van 3 volt in die plaats zetten, denk niet dat hij dat lekker vind. Een LR44 is 1,5V. ALs je een upgrade wilt doen kun je overwegen in plaats van een LR44 een silveroxide cel (bijv type 357 of 303) er in te zetten, die zijn 1,55 Volt maar beter geschikt voor hele lage ontlaadstromen en minder kans op lekken. De LR44 is trouwens een alkaline cel. Als je die gebruikt van een A merk is er ook niets mis mee denk ik. Als je niet aan de maat van een LR44 gebonden bent kun je elke 1,5V alkaline batterij gebruiken lijkt mij.

Ik denk dat het wel zal kunnen, koud er een LR2032 inzetten, volgens de datasheet :Minimum Timekeeping supply voltage TYP:0.66 to
5.5v (Worst: 1.00V to 5.5v); VDD pin, dus zal 3,6 v op VDD wel geen probleem geven (je zet er nu ook 5v op denk ik)

Ja, dan zou het kunnen, maar dan zou ik een CR2032 pakken, een LR is het oplaadbare type. Die gaat in deze schakeling niet laden dus leeglopen, en eerder dan zijn CR broertje.
Eh leeglopen natuurlijk alleen als de chip op batterij draait.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]

excuseer die bedoel ik ook :)

Ik moet er toch op terug komen, na wat verder lezen kwam ik deze tegen:

The R2043K/T also incorporates a supply voltage monitori
ng circuit equipped with internal registers configured to
record any drop in supply voltage below a certain thres
hold value. Supply voltage monitoring threshold settings
can be selected between 1.6V and 1.3V through internal r
egister settings. The sampling rate is normally 1s.
The oscillation halt sensing circuit and the power-on re
set flag are configured to confirm the established
invalidation of time data in contrast to the supply
voltage monitoring circuit intended to confirm the potential
invalidation of time data. Further, the supply voltage m
onitoring circuit can be applied to battery supply voltage
monitoring.

Dus gaat hij niet slapen met 3,6 volt

[Bericht gewijzigd door Zylar op (93%)]

@Rolo: Bedankt voor de code om met knoppen de tijd in te stellen. Ga ik ook maar vast even toepassen. Misschien niet meer nodig met de DS3231, maar altijd handig om gelijk te zetten.

Ik zag ergens voorbij komen om automatisch zomer en wintertijd te bepalen en in te stellen. Volgens mij was het eenvoudig:
Je kunt controleren of de maand maart (klok uur vooruit) of oktober (klok uur achteruit) is (1ste voorwaarde), de weekdag een zondag is (2de voorwaarde) en de dag >= 25 (3e voorwaarde). Zo bepaal je toch perfect het begin en einde van de zomertijd.

Ik denk dat je de knoppen altijd nodig hebt als je bijv. een nieuwe RTC aansluit of eentje waar de batterij van leeg was. Dan moet je toch eenmaal alle waardes in de RTC zetten. Mijn code checkt of de RTC gestopt is en zet dan de standaard waardes erin (1 jan 2000, 00:00:00). Met de knoppen kun je deze dan daarna goed zetten.

Over die zomer/winter tijd, dat klopt ook alleen moet je dan in de code opletten voor loops, want die conditie waar je op test is langere tijd "waar", dus dan schieten de uren omhoog.

Maar DST (Day Light Saving Time) is wel iets wat ik er nog in wil maken alleen dat kost nog even tijd.

Heb inmiddels al weer aanpassingen gedaan aan de code, moet er iets op verzinnen dat je ergens steeds de nieuwste kunt ophalen. Kom ik nog even op terug. Ik ga ook versienummers gebruiken, dat is handig. Zit nu op versie 1.2, die ik gepost heb is 1.0.

Wordt vervolgd....

Voor wie mijn code wil gebruiken, ik zet hier af en toe de laatse versie neer, de link zal niet veranderen, de inhoud van de zip file wel. In de code staan in het kort de wijzigen t.o.v de vorige versie.

http://members.casema.nl/r.kamp/co_klok.zip

Versie 1.2 staat er nu. Have fun !

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

@Zylar:

Bedankt! Goed opgemerkt. Het gaat dus niet of ik moet gewoon zo'n 1,5 V AA lithium batterij gaan toepassen. Wel groot, maar ik heb toch ruimte zat.

Het Zilveroxyde equivalent van een LR44 is een SR44 en Varta levert de V76-PX, die nèt een ietsepietsie meer in zich heeft. Dat heeft de importeur van mijn goeie ouwe Olympus OM3 camera me geleerd. Die camera gebruikte twee van die batterijtjes voor het meetsysteem en de sluiter. Bij andere merken waren ze direct leeg en zelfs de lithium vervanger voor twee SR44's (CR1/3N), zelfs van Varta, deed het niet. Iets om te onthouden!

Hallo Allemaal,

Vandaag in het teken van de "klok" en na veel noeste arbeid resultaat.
Alleen ik denk dat er iets stuk is, of ik heb iets verkeerd gedaan maar zie foto voor resultaat

https://www.dropbox.com/s/aunx2x3k28jbmul/2014-01-26%2018.53.43.jpg

Wie weet raad?

Martin

heeft het wel gewerkt ? Op zich lijkt de software te werken, mischien druppeltje tin of zo op de printplaat van het matrix bord ? Of ergens beschadigd ? Loop het bord eens goed na.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]

@ Martin: Lijkt idd een kortsluiting of dat de sketch verschillende letters op dezelfde plek neerzet. Heb je misschien ergens een tellertje veranderd?

Rolo / Max

Ik ben aan geen tellertje geweest want aan de software kan ik niet zoveel sleutelen als je niet weet wat je doet.
Alleen de klok ingesteld op 1307 want die heb ik nu. Ik heb inmiddels ook een andere besteld maar dat duurt nog een aantal weken voordat die binnen is (China).
Nog geen knopjes aangesloten maar volgens schema hangen die vrij en is er een puls naar - dus low om te activeren toch?
Ik heb de boel nu draaien op een voeding van 5v, is dat misschien het probleem? Als ik hem los haal en op 7,5 volt zet, en de clock aanraak met mijn vinger beginnen wel op alle display's de leds te lopen. Ik kan visueel ook geen soldeer brug of ander geklodder ontdekken.
Ga het vanavond nog eens proberen op een hogere spanning en de arduino apart te voeden (5v) uit een usb voeding.

Martin

Ik heb hier 3 display ook op 5 volt draaien, zonder problemen. Ik vraag me af of het daaraan ligt. Heb nog even op je foto gekeken, maar heb je het display vanuit de arduino gevoed met 5volt? Kun je beter niet doen. Het display trekt te veel stroom. Ik heb zelf een 5 volt 2 amp voeding die naar het bord en de arduino gaat.

Ik heb het panel ook op 5 volt draaien. Als mijn arduino aan de PC hangt krijgt die (Arduino bordje) de 5 volt van de PC. Dat werkt goed. Die twee 5 volts moet je niet aan elkaar verbinden, dan duikt je arduino voeding in elkaar.

Ik zal een test code maken die als een soort looplicht de leds even laat branden, dan kun je die eens op je Arduino draaien, daarmee kun je kijken of het probleem in je panel zit of in de code.

[Bericht gewijzigd door Rolo op (30%)]

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jou, met het programma van maxJ erin en ik veranderde de regel De tijd is nu naar De tijd is nu: kreeg ik fouten op het board te zien, deed ik De tijd is nu : ging het wel goed, vreemd maar waar. Ook als ik de pinnen aanraakte zag ik rare tekens, het bleek dat de Strobe pin niet goed zat, ik kwam erachter door gewoon een los draadje te pakken en zo alle aansluitingen af te lopen. Na de draad goed vast te hebben gezet deed het boardje normaal.

Beste Allemaal,
Rolo

I don't get it! Zeker weten alles goed aangesloten, en inderdaad 5 of 7,5volt maakt dus niet uit.
Als ik de DATA lijn los maak van de arduino heb ik een mooi lichtorgel. Maar dat was de bedoeling nu net niet. Nu na alles nogmaals aangesloten te hebben blijkt de klok een spook klok te worden.
Als eerste regel krijg ik te zien RTC is DS1307
daarna op de bovenste regel 165::165::165
Midden niets
Onder 20165
Kortom een leuk display maar geen tijd of datum, terwijl hij dat gisteren wel nog deed.
Doe ik iets verkeerd met het programma, op de verkeerde plek met de verkeerde lib files?
Help!

Groetjes
Martin
P.S. Misschien een iets te hoog gegrepen projectje, maar ik zou zo graag mijn schoonmoeder er mee helpen dus alle hulp is welkom.

Dit lijkt echt op slechte / zwevende aansluitingen op het bord. Heb je de min van de voeding aan de min van de Arduino verbonden ?
En als bord aangesloten is, als je dan met je vinger op de contacten gaat mag het beeld niet veranderen, is dat wel het geval dan zweven er toch een of meer pennen.

Plaats eens een foto van je board (achterkant) en een detail foto van de aansluitingen, mischien heb je een andere variant van het matrix bord.

En wat ik nog niet weet is heeft het bord wel goed gewerkt ? Kan natuurlijk ook een defect bord zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

Op 29 oktober 2013 19:24:49 schreef blurp:
[...]

Het staat nog op mijn todo lijst.. Maar heel snel gaat het niet, dat is waar.
Opzich staat alles wel een keer in dit topic genoemd, en als je een concrete vraag steld in die topic dan beantwoord ik hem wel effe tussendoor.

Hallo Blurp,

Ik ben behoorlijk aan het knutselen geweest en heb inmiddels via een lichtlijntje beeld op mijn display,
ik heb mij suf zitten prakkiseren hoe ik in je aansturing naar maximaal 21 lijnen en 90 leds breed kan komen.

Kun je me aub een uitleg geven hiervoor.

Ik zou je zeer erkentelijk zijn.

Opa-Knutsel

@ Martin, Je vraag over de libraries, mijn code gebruikt twee libraries, progmem en TimerOne. Progmem hoef je niet apart te laden, die doet het standaard, TimerOne moet je wel in je libraries directory hebben, die kun je krijgen op Arduino site. Linkje staat in de code.
Maar wat ik op je foto heb gezien is dat je al twee regels tekst had, dan kun je er vanuit gaan dat de timer 1 interrupt wel werkt.
En je code compileert zonder fouten toch ?