Hoi,

Doordenkertje ivm het elimineren van eddy stromen in een spreekspoel.
Zal de situatie proberen uit te leggen:
Stel je hebt een spreekspoel dat op en neer beweegt in een magnetisch veld ifv het audiosignaal. Door het bewegen gaat er zich een tegen emk opwekken in tegengestelde zin die op zijn beurt een kracht ontwikkeld in tegengestelde zin van de oorspronkelijke kracht. Dus de efficiëntie van de luidspreker gaat achteruit. Dit resulteert tevens in een wijziging in impedantie van de spreekspoel.

=> Er is een oplossing: men plaatst een koperen ring rond de binnenste magneetpool deze zal zich gedragen als een kortgesloten tweede wikkeling ten opzichte van het spreekspoel waardoor de tegen EMK omgezet wordt in warmte en zo de impedantie gelijk blijft.
(dit is een reeds bestaande toepassing dus ik veronderstel dat deze wel effectief werkt)

Nu mijn vraag (waarom ik dit zo wil doen heeft een andere reden maar daar moet je niet op letten):
Stel ik wikkel onder het spreekspoel een tweede wikkeling die net even hoog is maar deze zal van draairichting veranderen juist in het midden van de spreekspoel. verder zal op de tweede wikkeling een gelijkstroom vloeien gevoed door een stroombron, wat resulteert in een constante stroom door de tweede wikkeling over het ganse freq. bereik. De stroom die gevoed wordt is veel groter dan de stroom die opgewekt wordt door de tegen emk.

Nu weet ik niet of dit de tegenemk van de spreekspoel zal opheffen als een shorten ring? Aangezien de tweede wikkeling van draairichting veranderd in het midden van het spoel zal de stroom die opgewekt wordt elkaar tegenwerken en vloeit er geen stroom dus dit zal niet werken. Maar als er een grotere stroom vloeit die contant gehouden wordt door een stroombron zou het dan niet kunnen werken? Hier geraak ik dus niet uit...

Alvast bedankt.

@JN: Die koperen ring rond de magneet werd in de jaren 70 door Sony toegepast op sommige luidsprekers. Men noemde dat het ULM systeem.
(Ultra Lineair Magnet) Het doel was om de niet lineaire bewegingen
van de spreekspoel en de conus te dempen en zo een lager vervormingsniveau te bereiken. Bekende speakers waren:SS-7300/7600
(A). In de service manuals stond er een beschrijving van.
Dit even als aanvullende info.
Mac.

Ah oke bedankt. Na er nog eens heel goed over na te denken denk ik dat het opheffen van de variabele impedantie via het tweede spoel dat aangesloten is op een stroombron niet kan werken aangezien het tweede spoel geen terugkoppeling kan geven naar het eerste spoel omdat de stroom constant blijft. Zal hier toch een koper ring moeten plaatsen maar daardoor gaat de krachtfactor van de motor er weer op achteruit. keuzes keuzes keuzes...