Hallo allemaal,

Ik heb een eindversterker gekocht in de VS en op laten sturen (XPA-5 van Emotiva). Ik heb wel garantie maar e.e.a. is natuurlijk nogal lastig met retourneren. Het ding weegt ook een kilo of 40! Dus toch maar even een post hier, wellicht is de oplossing niet zo ingewikkeld. Ik ben eigenlijk op zoek naar wat meningen over onderstaande verhaal.

Het betreft een 5-kanaals eindversterker en wanneer ik alle speakers aansluit en verder niets is het muisstil. Nou komt het probleem, wanneer ik de interconnects (analoog, RCA) aansluit voor de kanalen (voor naar de voorversterker) dan komt er een brom uit de speakers. Je moet er wel dichtbij zitten om het te horen en het wordt niet meeversterkt. Ik heb een aardlus eigenlijk al uitgesloten omdat ik ook een iPhone heb geprobeerd met een stereo RCA naar jack plug kabeltje en dan aangesloten op 2 kanalen, dan bromt het ook. Overigens met 1 kanaal aangesloten is er of te weinig brom om te horen of de brom is afwezig. Want dan hoor ik het niet. Signaalaarde en interne aarde zijn goed verbonden, dit heb ik nagemeten met een multimeter, soms komen dit soort dingen ook wel eens van losse connectoren uiteraard. Een vervelend probleem dus.

Nou heb ik het apparaat open gehad en wat foto's gemaakt. Ik zal bij elke foto uitleggen wat ik denk dat ik daar op zie:

http://s16.postimage.org/l99pdf4z9/IMG_0240.jpg

Op deze foto zie je connectoren voor de speakers en de analoge interconnects en de doorverbinding van de signaalaarde (volgens mij wel via een ontkoppel C-tje) van de interconnect naar de versterkprint van het kanaal. Tevens zie je dat dezelfde signaalaarde op de print wordt aangesloten op een zwarte kabel.

http://s16.postimage.org/fwkuzah2t/IMG_0239.jpg

Ingezoomd op de aansluiting van de signaalaarde aan de zwarte kabel op de print.

http://s16.postimage.org/e7gd4yqr9/IMG_0241.jpg

Voor alle 5 kanalen is er een versterkerprint en zijn dus de signaalaardes verbonden aan zwarte kabels die verder door de behuizing aan de zijkant naar voren lopen.

http://s16.postimage.org/xdtk85791/IMG_0242.jpg

http://s16.postimage.org/5ezeha5md/IMG_0243.jpg

Op de twee foto's hierboven: De 5 kabels worden aangesloten op een print voorin de versterker met een condensatorbank. Hier is ook voedingsbekabeling aanwezig voor de versterkerprints. Vanaf deze print loopt dus ook bekabeling naar de 5 prints met voeding, zie ook de laatste foto. Op deze print is ook de aarde van de versterker, GND genoemd, aanwezig. Deze GND en de voeding voor de prints is aangesloten aan de andere zijde van de versterkprints dan waar de interconnects zijn aangesloten. GND en signaalaarde zijn hier dus met elkaar verbonden.

http://s16.postimage.org/8zva0ia5x/IMG_0244.jpg

Ingezoomd op aansluiting van GND aan andere zijde van print dan waar signaalaarde is aangesloten.

http://s16.postimage.org/nx3r1ined/IMG_0245.jpg

Laatste foto met overzicht van de "route" die de aarde aflegt in de behuizing. Aangegeven met groen en oranje.

Als ik dit zo zie dan vraag ik mij af of de plaatsing van de kabels niet ongelukkig is en ervoor zorgt dat er 5 aardlussen in de versterker aanwezig zijn die brom op kunnen pikken. Het is namelijk ook zo dat het lijkt dat er de brom een hoger volume krijgt voor elk extra kanaal waar ik een interconnect op aansluit. Dit lijkt dan in lijn met het sluiten van steeds meer aardlussen en dus oppikken van een groter totaal aan brom.

Wellicht zit ik er helemaal naast, maar ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat het in de voeding zit omdat er geen brom is als er geen interconnects zijn aangesloten maar alleen speakers.

Graag jullie mening!

Dus als ik het goed begrijp begint het probleem als je je ingang-pluggen aansluit?
Simpelweg zou ik denken dat de ingangs-impedantie té hoog is, waardoor jou draad die eraan hangt als antenne fungeert. Overigens: je aarding uberhaubt wel aangesloten op de versterker?

Op de 2e foto zie ik ook een condensator die precies wat lekt aan de onderkant. (of is dit andere vuiligheid?). Kan een afvlakcondensator zijn, of ontkoppelcondensator.

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op (24%)]

Ik zie geen foto's. Maar in jouw verhaal lijkt het erop dat je brom van buiten de versterker komt. Je pod bromt met 1 kanaal aangesloten niet en met beide kanalen aangesloten wel. Je aardlus kan in dit geval je RCA naar stereo jack kabeltje zijn. Staat er bij je installatie een zware trafo die een strooi veld kan genereren? Het strooiveld wordt dan weer opgepikt door je RCA kabel?

Edit: Oops de foto's zijn er nu wel.

Op 15 maart 2013 13:29:36 schreef Scheef_schaap:
Dus als ik het goed begrijp begint het probleem als je je ingang-pluggen aansluit?
Simpelweg zou ik denken dat de ingangs-impedantie té hoog is, waardoor jou draad die eraan hangt als antenne fungeert. Overigens: je aarding uberhaubt wel aangesloten op de versterker?

Er is geen randaarde aanwezig op deze versterker. Wat je zegt over een antenne dat klopt, maar dan zou ik verwachten dat de brom verdwijnt wanneer ik de interconnect aan de andere zijde verbind met de voorversterker. In de voorversterker heb ik gezien dat de signaalaarde aan de randaarde hangt.

Op 15 maart 2013 13:31:10 schreef Ex-fietser:
Ik zie geen foto's. Maar in jouw verhaal lijkt het erop dat je brom van buiten de versterker komt. Je pod bromt met 1 kanaal aangesloten niet en met beide kanalen aangesloten wel. Je aardlus kan in dit geval je RCA naar stereo jack kabeltje zijn. Staat er bij je installatie een zware trafo die een strooi veld kan genereren? Het strooiveld wordt dan weer opgepikt door je RCA kabel?

Er staan geen trafo's in de buurt. Ik heb alles getest met andere apparatuur niet aangesloten. Ik heb de versterker ook naar mijn ouders gezeuld en daar zelfde probleem. Dat zou betekenen dat op beide locaties er veel strooi veld zou moeten zijn...

Ik vraag mij dus eigenlijk af of het door deze opbouw van het aardecircuit niet mogelijk is dat de voedingsbekabeling of "voedingsbanen" op de versterkerprints de brom induceren in de aardelussen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

Heb je een oscilloscoop in de buurt? Dan kan je eens meten aan de ingang, of de brom daar al aanwezig is. Dan na de voorversterker. Enzo-verder.

Probeer eens een aardingsdraad van je stopcontact te verbinden met de metalen behuizing van je versterker. Dan heb je wel een rand-aarde. Als mijn vermogenversterker niet aan de aarde hangt is deze ook gevoeliger voor storingen.
Voor de duidelijkheid: we praten hier toch over een 50Hz brom, niet?
En zoals op de 2e foto, aan die grote condensator: is dat je condensator die aan het lekken is, of is dat lijm?
Elektronica met de post opsturen houd ook risico's in dat er iets lostrilt ofzo.

Deze tekst vind ik op het htforum:

Minpunten

De XPA-5 heeft volgens de specs een soft start circuitry, een schakeling om een piekspanning te voorkomen. Echter wanneer ik de XPA-5 aanzet, zie ik wel degelijk de lichten heel kort dimmen.

Wanneer ik dicht bij de versterker sta, hoor ik een hele zacht hum. Maar, ook alleen maar als je echt dicht bij de versterker staat want bij normaal gebruik valt dit niet op. Een beetje muziek overstemd dit met gemak. Ik vraag me alleen af of dit zo hoort, want ik lees diverse berichten dat het apparaat heel stil hoort te zijn.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97927.0

Maar ja, jij zegt, komt uit de speakers. Zoals ik hierboven lees, hoort hij de versterker zelf lichtjes brommen.

Er staat overigens een heel verhaal in de handleiding van de versterker over "hum coming from the speakers and what to do" ;)

[Bericht gewijzigd door Roy B op (16%)]

Op 15 maart 2013 14:08:01 schreef Scheef_schaap:
Heb je een oscilloscoop in de buurt? Dan kan je eens meten aan de ingang, of de brom daar al aanwezig is. Dan na de voorversterker. Enzo-verder.

Probeer eens een aardingsdraad van je stopcontact te verbinden met de metalen behuizing van je versterker. Dan heb je wel een rand-aarde. Als mijn vermogenversterker niet aan de aarde hangt is deze ook gevoeliger voor storingen.
Voor de duidelijkheid: we praten hier toch over een 50Hz brom, niet?
En zoals op de 2e foto, aan die grote condensator: is dat je condensator die aan het lekken is, of is dat lijm?
Elektronica met de post opsturen houd ook risico's in dat er iets lostrilt ofzo.

Ik heb wel een oude scoop hier staan, maar geen probes grrrr. Ik heb op het werk een digitale staan, die maar eens even lenen maandag. Maar je bedoelt meten aan de uitgang van de voorversterker meten en aan de interconnect op de eindversterker? Zodat je kan zien of de brom al aanwezig is in de bekabeling of in de versterker zelf wordt opgepikt zoals ik suggereer?

Dat van die randaarde aan de behuizing heb ik geprobeerd maar deed niets.

Het klinkt inderdaad als een 50Hz brom, zo'n lage bzzzzzzz uit de speakers.

Bij de condensatoren zit lijm.

Op 15 maart 2013 14:09:12 schreef Roy B:
Deze tekst vind ik op het htforum:

Minpunten

De XPA-5 heeft volgens de specs een soft start circuitry, een schakeling om een piekspanning te voorkomen. Echter wanneer ik de XPA-5 aanzet, zie ik wel degelijk de lichten heel kort dimmen.

Wanneer ik dicht bij de versterker sta, hoor ik een hele zacht hum. Maar, ook alleen maar als je echt dicht bij de versterker staat want bij normaal gebruik valt dit niet op. Een beetje muziek overstemd dit met gemak. Ik vraag me alleen af of dit zo hoort, want ik lees diverse berichten dat het apparaat heel stil hoort te zijn.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97927.0

Maar ja, jij zegt, komt uit de speakers. Zoals ik hierboven lees, hoort hij de versterker zelf lichtjes brommen.

Er staat overigens een heel verhaal in de handleiding van de versterker over "hum coming from the speakers and what to do" ;)

Ja de handleiding heb ik doorgenomen. Maar ze gaan er eigenlijk vanuit dat de brom niet van de versterker zelf komt en raden daarom aan van alles stapsgewijs los te koppelen etc. Ik test nu dus met helemaal niets verder aangesloten in het stopcontact en aan de eindversterker behalve de speakers. Als ik dan interconnects ga toevoegen beginnen de problemen en dat is dus met of zonder de voorversterker aan de interconnects. Verder staat er wat over EMI op de "AC line". Dit zou natuurlijk kunnen maar hoe kom ik daar achter? Ik heb geen ervaring met meten aan de 230. Daarnaast zou dat betekenen dat er dus zowel bij mijzelf als bij mijn ouders "slechte 230" is, in beide huizen bromt de versterker over de speakers.

Overigens is het wel zo dat de trafo ook enigzins bromt in het apparaat en ik legde altijd de link met dat mechanisch brommen en storing/ruis op de 230V en niet zozeer dat je dit dan ook terug zou horen over de speakers. Mechanisch brommen van de trafo vind ik ook niet zo erg. De brom uit de speakers daar kan ik niet mee leven. Mijn veel goedkopere receiver heeft hier ook geen last van en die zit op dezelfde 230...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

OK: dat je versterker dan niet goed geaard is kunnen we uitsluiten denk ik. (tenzij intern,
Ik bedoel dan echt eerst gaan meten op de ingang. (dat zijn de interconnects die je bedoelt denk ik?)
Dan zie je direct al of de brom komt door iets wat opgepikt wordt door je kabel.
Want ik blijf het merkwaardig vinden dat er niets van brom is als je geen ingangen aansluit.
Als je daar een mooi signaal krijgt, kan je natuurlijk verder gaan zoeken, gaan meten na de voorversterker. Maar dit kan moeilijk worden aangezien je geen schema hebt :)

Kan je eens met een multimeter meten of AGND verbonden is met de min van je ingangen (of interconnects?) Zoja: plaats eens een weerstandje van 1kOhm (of lager) tussen de positieve (signaalingang) en AGND.

Verder is het moeilijk om zoiets op afstand in te schatten. :/

EDIT: meet ook je voeding eens na met je oscilloscoop :)
EDIT2: Het mechanische brommen van je transfo komt doordat er enkele lamellen niet zo goed vastzitten. Een transfo is opgebouwd uit allemaal fijne metalen plaatjes, die bij elkaar geperst zitten met lijm of sillicone. Dit doen ze om de zogenaamde 'wervelstromen' te beperken. Als zo'n plaatje niet goed vast zit, en hij moet zo'n sterke magnetische stroom sturen, zal die uiteraard gaan meetrillen op de 50Hz, dit komt zeker niet door een slechte 230V :)
http://www.nvhr.nl/tc/radiocafee-bestanden-va70/trafo-formule.jpg

Er is geen voorversterker aanwezig. Dit is alleen een eindversterker. Maar wellicht hebben we wat spraakverwarring.

AGND is inderdaad verbonden met de min van de signaalingangen (waar de interconnects op worden aangesloten). Wat test ik dan als ik daar een weerstand tussen ga plaatsen?

Er zit overigens een ringkern trafo in. Deze zit in een metalen behuizing en is met een grote bout (die door de trafo zit) aan deze behuizing vastgezet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]

Ik bedoel dan de eerste trap van je versterker. Vervolgens de 2e testen op ruis enzo. Uiteraard gaan we hier van uit dat dan je versterker kapot is, maar het kan ook weer iets heel eenvoudigs zijn, zoals je aangaf problemen met die switch waar je van sprak.

Met die weerstand verlaag je de ingangsimpedantie, waardoor eventuele opgepikte stroorsignalen weggefilterd worden. Eigenlijk verhoog je zo het SNR van je ingang. Werkt dit, zoek dan niet verder, heeft je versterker een té lage ingangsimpedantie..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Ingangsimpendantie niet gebalanceerde ingang is 23,5kΩ
Dus hoog genoeg.

TS is overigens zeker niet de enige met dit bromprobleempje:
http://www.avsforum.com/t/1232229/official-emotiva-xpa-5-owners-thread…

http://emotivalounge.proboards.com/index.cgi?board=amps&action=dis…

Heb je die brom op alle kanalen van de versterker?

Het schijnt dat sommige 'audiofiele' interlinks (interconnect is iets uit de telecomwereld) niet altijd de mantel (signaalaarde) overal hebben doorverbonden. Dit juist ivm aardlussen. Die kun je dus niet altijd in alle posities gebruiken. Draai 'm eens om en probeer eens een ander.
(Er vanuit gaande dat je misschien audiofiel spul gebruikt)

Ik gebruik interlinks van ruconnected. Voor zover ik weet zijn deze niet "richting gevoelig" (signaalaarde los aan één kant). Ik zal de kabels eens bestuderen, zal alleen lastig zijn want het gedeelte in de connector waar gesoldeerd is, is afgewerkt met een krimpkous.

Op 15 maart 2013 15:45:35 schreef Roy B:
Ingangsimpendantie niet gebalanceerde ingang is 23,5kΩ
Dus hoog genoeg.

TS is overigens zeker niet de enige met dit bromprobleempje:
http://www.avsforum.com/t/1232229/official-emotiva-xpa-5-owners-thread…

http://emotivalounge.proboards.com/index.cgi?board=amps&action=dis…

Heb je die brom op alle kanalen van de versterker?

Er lijkt één kanaal vrij te zijn van brom. Maar wat ik wel heb gemerkt is dat de kanalen die brommen harder lijken te gaan brommen wanneer er meer interlinks worden aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

Vandaag de oscilloscoop van werk meegenomen. Tektronix TDS2014B met probes Tektronix P2220 op stand 1x. Ik wou eens een poging doen de bewuste brom op het scherm te toveren. Nou gebeurt er het volgende:

Als ik de probe aansluit parallel aan een speaker, geen brom te zien op de scoop en geen brom meer te horen. Als ik de probe aansluit aan een vrije speaker uitgang met nog speakers op andere uitgangen, geen brom op alle kanalen. Als ik van de probe enkel de "reference lead" aansluit aan de massa van een interlink, geen brom! Ik snap het even niet meer. Dit alles met alleen even twee speakers verbonden en een drietal interlinks, verder niets dus geen voorversterker aan de interlinks.

Lijkt erop dat het aansluiten van de aarde van de scoop op de aarde van de versterker (aarde van signaal en speaker min zijn doorverbonden dus het meetpunt maakt wat dat betreft niet uit) dus het probleem wegneemt, in ieder geval voorziet in een "schone" aarde? Ik weet even te weinig van de opbouw van een oscilloscoop, dus wellicht dat iemand mij wijzer kan maken? Maar ik ga er eigenlijk maar even vanuit dat ik op deze manier de GND van de versterker en de signaalaarde aan randaarde heb gelegd. Dit had ik eerder nooit gedaan omdat ik geen circuitschema's heb uiteraard en dan niet zomaar ergens randaarde durfde aan te brengen.

[Bericht gewijzigd door JornZ op (22%)]

Dan zou je met een 1 op 1 audio transformatortje het probleem mogelijk kunnen tekkelen

Ik heb mijn bovenstaande post nog even gewijzigd na wat meer denkwerk. Volgens mij heb ik het hele aardcircuit wat intern in de versterker bestaat uit zowel de GND (voeding min) en signaalaarde van de interlinks via de scoop aan de randaarde gelegd...

EDIT: even multimeter op de reference lead van de probe gehad en de aarde pin achterop waar je de voedingskabel opsteekt, deze zijn inderdaad doorverbonden, dus leg ik op deze manier de aarde van de versterker aan de randaarde.

Wat dan nog wel een raadsel is waarom dit zelfde effect niet optreed als ik de voorversterker aansluit op de interlinks. De buitenkant van de RCA connectoren zitten in de voorversterker tegen het kastchassis en het kastchassis is intern in de voorversterker verbonden met randaarde...

EDIT2: Ok, het blijft interessant. Ik kan de versterker dus stil krijgen met bovenstaande randaarde trucje, wanneer er alleen interlnks en speakers aanhangen. Als ik vervolgens de interlinks ga verbinden met de voorversterker (waarvan intern de aarde aan randaarde hangt) krijg ik weer brom. Dit ongeacht of ik de randaarde via de scoop aan één van de interlinks laat zitten of niet. Ik kan de brom nu wel meten over een speaker, scope plaatje:

http://s16.postimage.org/yx1i0mw2d/foto.jpg[/url]

Er zit aardig wat HF ruis op volgens mij maar verder zie ik een herhaling met een frequentie van 100 Hz, het is alleen geen sinus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]

Je hebt te maken met een aardlus wanneer je de voorversterker aansluit. google maar eens.

De eindversterker heeft geen randaarde, dus welke lus maak ik dan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Misschoien is dit wat?

Er zijn van die 'volt sticks' (zo'n pen die rood wordt als je 'm bij de fase draad houd)

Ik heb wel eens gehoord dat de kast aan de nul moet liggen van alle aangesloten apparaten) Als je de stekker ondraaid, is de brom dan weg?

Dus versterker aan de stroon zetten, pen bij de kast houden. Brand hij? Dan stekker omdraaien. Doe dit ook bij je CD-speler (oid). Dan aansluiten met audiokabel (tulp bedoel ik).

Dat zou dus betekenen dat als je stekker andersom zit de kast aan de 230V hangt? Lijkt me onlogisch dan wel gevaarlijk, tenzij het een oude buizenradio is.

Hij zal niet direct aan de 220V hangen, misschien via een condensator in het netfilter oid. Ik heb het in iedergeval wel eens meegemaakt met een moderne versterker. (merk was een Denon)

Toen was het zo dat als je de voltstick tegen de kast hield dat hij rood werd en na omdraaien van de stekker niet meer.

Hi JornZ,

Aan de hand wat je verteld over je ipod en dan 1 kanaal aangesloten dat het niet bromt
geeft mij de indruk dit de versterker inwendig last heeft van aardlussen.

Dit kan je op de volgende manier testen...
1e
Alleen de luidsprekers aansluiten.

2e
Maak het volgende aan, van 3 RCA connectoren sluit alleen de massa aan met redelijk dik draad.
De lenge van de draad moet zo zijn dat je net de onderlinge RCA connectoren kan bereiken aan de achterzijde van je versterker.

3e
Nu ga je de 3 RCA plugjes die je hebt voorbereid in je versterker steken.
Probeer verschillende combinaties, ook dat je ze alle drie gebruikt.

Als nu de brom weer te voorschijn komt met dit testkabeltje, dan zit het probleem in je versterker.
Dan heeft de "Designer" dit niet goed getest (of de hoeveelheid brom valt binnen de specs)

Als de brom dus ook optreed met dit kabeltje, dan is dit vrij lastig te verhelpen in de versterker.
Kan je hier niet direct een advies geven daar mijn ervaring
met complexe audio apparatuur zodanig is dat vrijwel ieder
project waar ik aan gewerkt had anders was wat oplossing betreft.

Het eerste wat in mij opkomt is afgeschemde lijn tranformatoren te gebruiken aan de ingangen,
hierdoor hoeven de massa's aan de versterkerzijde niet meer aan elkaar verbonden te worden.
Dit word echter een dure grap als je meerdere kanalen moet gaan doen.
Verder tasten transformatoren ook altijd het geluid een beetje aan.

Jouw probleem is niet uniek, ben dit regelmatig tegen gekomen en het is een "bitch" om het op te lossen...

Succes,
Blackdog

Op 19 maart 2013 09:54:09 schreef Sjoerd Kreyns:
Misschoien is dit wat?

Er zijn van die 'volt sticks' (zo'n pen die rood wordt als je 'm bij de fase draad houd)

Ik heb wel eens gehoord dat de kast aan de nul moet liggen van alle aangesloten apparaten) Als je de stekker ondraaid, is de brom dan weg?

Dus versterker aan de stroon zetten, pen bij de kast houden. Brand hij? Dan stekker omdraaien. Doe dit ook bij je CD-speler (oid). Dan aansluiten met audiokabel (tulp bedoel ik).

Dank je voor de suggestie, ik zal er eens naar kijken. Maar voor mijn gevoel heb je daar geen voltstick voor nodig? Het is dan toch een kwestie van allebei de apparaten aansluiten en als er brom is 1 van de twee omdraaien. Dan heb je alle mogelijkheden gehad?

Op 19 maart 2013 10:58:06 schreef blackdog:
Hi JornZ,

Aan de hand wat je verteld over je ipod en dan 1 kanaal aangesloten dat het niet bromt
geeft mij de indruk dit de versterker inwendig last heeft van aardlussen.

Dit kan je op de volgende manier testen...
[...]

Dit klinkt als een goede test, ga ik vanavond mee aan de slag!

Blackdog ik hoop dat ik je goed begrepen heb maar mijn interpretatie was als volgt:

http://s24.postimage.org/gpo4viurp/foto.jpg

Alleen aarde is doorverbonden aan de connectoren. Nou snap ik er niets meer van eerlijk gezegd, want er is geen brom te horen!

Betekent dit nou dat de interlinks de brom oppikken in de lus die ze vormen met de voorversterker?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

Hi JornZ

Heel goed dat je een foto laat zien.
Het is mij in een keer duidelijk wat je gedaan hebt :-)

Dit is zo al ik het heb voorgesteld!
Als dit zonder brom is, dan is je versterker goed.

Ik zie dat de versterker met een randaarde stekker is aangesloten.
Als je nu andere apparatuur aansluit dat ook een verbinding heeft naar de randaarde krijg je vrijwel zeker brom.

Dit kan ook via een tuner de antenne kabel zijn, een CAI net is altijd geaard op een bepaald punt.
Het kan zelfs zo zijn dat als je b.v. alleen zeg het rechter kanaal an sluit van je tuner het nog niet bromt of heel weinig en als je dan het linker kanaal ook aansluit heb je volop je brommmmm.

Dit komt omdat je dan twee verbindingen hebt en de weerstand lager wordt
met twee kanalen aangesloten.

Als je dit niet begrijpt kan je me ook even mailen als je wilt,
Dan kan ik je via de telefoon wat beter het een en ander uitleggen.

Gegroet,
Blackdog

Hey blackdog,

Er zit een stekker met randaarde op, alleen de pin voor de randaarde is niet aanwezig in de connector. Er is dus geen randaarde aanwezig in het apparaat. Alleen maar in de voorversterker. Dus het is niet zo voor de hand liggend voor wat betreft de aardlussen via andere apparaten. Dat principe is mij zeer duidelijk.

Daarom snap ik er eigenlijk niets meer van, de enige lussen die ik nog zie is dus tussen massa verbindingen van de interlinks, dit lijkt dan te kloppen met 1 interlink geen probleem, meer dan 1 lus...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]