benleentje
Golden Member
Een collega op het werk vroeg om even naar zijn versterker te kijken. Dus ik dacht het zullen wel eindtorren worden. Nu blijkt dat het een preamp is.
Als ik achter de trafo dus secundaire zijde alle zekeringen eruit haal dan nog gaat de T500mA zekering er direct uit. Ook de overspanning beveiliger eruit gesoldeerd.
Als ik de trafo uitmeet verwacht ik aan de hand van de groepering van de zekering meerdere wikkelingen. Ik meet er ook meerdere maar minder dan ik zou verwachten. Nu zou dit kunnen omdat het zowel positieve als negatieve spanningen zijn.
Om het een en ander uit te sluiten vraag ik dus of er iemand is met de service manual of me anders verder op weg kan helpen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je bedoelt dat de 500 mat primair er uitvlamt zelfs zonder aangesloten secundaire wikkelingen ? dan is de trafo gaar. komt vaker voor, zeker als de trafo voor 220v is gemaakt en de netspanning wat hoog is..
benleentje
Golden Member
Ja dat lijkt me ook trafo defect. Ik hen ook al diode's achter de trafo nog eens nagemeten maar geen enkele defect. De zekering zijn eruit aan de secundaire zijde dus diodes zouden al niet meer moeten kunnen.
De trafo is een ringkern trafo.
Trafo primair nagemeten met metingen wat ik verder niet kan verklaren
1 = nul aan sluiting
2 = aansluiting 110V
3 = aansluiting 230V
1-2 = 45Ω
2-3 = 45Ω
1-3 = 60Ω
Ik meet op de 110V aansluiting 45Ω en dan zou voor 220/240 kant het dubbele verwachten maar dan meet ik 60Ω Ik zou 2x 45Ω in serie moeten meten toch?
[edit]
zal morgen met een lamp in serie eens proberen kijken of ik secundair wat spanningen kan meten.
Je zou inderdaad verwachten dat je dan 90 Ohm zou meten, maar dit soort "vreemde" uitslagen heb ik ook wel eens gehad en dan blijkt dat de ene multimeter een andere aanwijzing geeft dan z'n collega.
Waarschijnlijk heeft het invloed dat zo'n trafowikkeling niet alleen een ohmse component heeft, maar ook een inductieve.
Je kan misschien beter kijken wat er gebeurt als je op één van de secundaire wikkelingen wat AC zet. Je zou dan wel een evenredige spanning over de 0-110-220 moeten meten.
benleentje
Golden Member
Four gevonden. Het is een doorgeslagen varistor die op 295Ω is blijven hangen en dus parallel staat aan de 230V kant.
Echter nu een nieuw probleem ik ontdekte de varistor pas nadat ik de trafo eruit had gesoldeerd. Dit is een ringkern uitgevoerd als printtrafo met 20 pinnen. Nu zijn alle er 5 via kapot los getrokken. De printsporen zijn nog goed. hoe krijg het nu weer terug gesoldeerd
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/