Een relais kan, en als galvanische scheiding noodzakelijk is kan het een gemakkelijke optie zijn.
Het is echter wel veel duurder, kost veel ruimte en energie, is moeilijker verkrijgbaar als een standaard IC etc.
Of het audiotechnisch altijd beter is vind ik een wat academische discussie:
Met een gewone 4016 op de juiste manier toegepast komt men royaal onder de 0,003 % - Wie dat kan meten mag er over klagen, ik kan het maar net met wind mee en voor de meeste toepassingen is het echt goed zat.
Dat geldt ook voor een offness beter dan 80 dB bij 20 kHz.
En CMOS switches slijten niet, waar relais zeker na verloop van tijd nog wel eens een kraakje willen laten horen.
Speciale IC's zie ik het voordeel niet zo van; misschien zijn ze iets simpeler in het gebruik (handige logische ingangsniveaus) maar daar staat een hogere prijs en moeizamer verkrijgbaarheid tegenover. Ik ken ze vooral van Maxim. Voor potmeters is het wat anders, dat bouw je niet zo snel discreet.
Voor speciale toepassingen zoals stille muting in mixers past men weer andere schakelingen toe, welke een snelle fade doen. Hier weet ik zelf echter niet meer van als dat in het bekende boek staat.
Als je niet biast naar de halve voedingsspanning (of dus sy voed) kom je bij CMOS bijna onvermijdelijk buiten de specificaties van het IC. Audio is nu eenmaal AC. Dat gaat gewoon niet, of misschien voor hele kleine signalen maar dat wordt echt details in specifieke datasheets uitpluizen.
Ik zou het sterk afraden.