Audio schakelen met 4066 = Brom?

Ik wil een 4 kanaals in en 1 uit audio switcher maken.

Het geheel wordt aangestuurd door een Atmega328.

En het switchen gebeurt dmv drie 4066 ICs (1 ground, links, rechts)

Softwarematig zit alles goed maar ik krijg een enorme brom op m'n als een kanaal niet actief is en een lichte brom indien een kanaal geselecteerd is.

Dien ik de grond van alle audio apparaten aan elkaar te knopen ipv ze te scheiden? Of zijn de 4066's niet geschikt om audio te switchen?

Grounds moet je gewoon doorverbinden. Dat is algemene kennis.

De 4066 zijn geschikt voor audio, maar je moet je wel aan de regels houden. Post je schema eens.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 31 maart 2013 13:52:22 schreef Toinne:
... switchen gebeurt dmv drie 4066 ICs (1 ground, links, rechts)
... Of zijn de 4066's niet geschikt om audio te switchen?

Ik heb er zoeen gebouwd (wel met de aarde rechtstreeks doorverbonden)
Maar de 4066's introduceren zoveel ruis en vervorming, dat ik 'm vervolgens met relais uitgevoerd heb.

Dan doe je het niet goed; Ook weer de vraag, hoe ziet de schakeling er uit ?

Een goede benadering, zoals beschreven door Self, is ze enkel stroom vlak bij gnd te laten schakelen, zodat er zo verwaarloosbaar spanning over valt. Een andere route is die welke Quad volgt, en voornamelijk bestaat uit hoogohmig afsluiten. Hierbij krijg je echter meer last van de bij het schakelen in de lijn gedumpte lading.

Ik stel het allicht wat scherp; maar men zou anders ten onrechte de indruk krijgen dat het niet kan.

[edit]

Ik heb het even teruggezocht, maar ook als je ze gewoon als serieschakelaar gebruikt in een vrij lage impedantie van 10k zou de vervorming onder de 0,1 % moeten blijven.
Dat is geen Hifi, maar ook niet iets om van te schrikken (grofweg grammefoonplaat-kwaliteit) - Als het duidelijk hoorbaar is vermoed ik een ander probleem, waarschijnlijk een foute bias of een te groot signaal.
Dit is overigens de 'simpele' manier die Elektuur over de jaren een aantal malen beschreven heeft.
Interferentie duid op audio (routing-) problemen, dat heeft met de 4066 niet direct van doen.

Arco

Special Member

Ruis en andere bijgeluiden komen meestal uit een gebrekkige voeding/ontkoppeling of dunne Gnd baantjes.
Beste ook de switches aan bias van 1/2Vdd hangen. Beter is ook een 74HC4066. (Veel lagere Ron)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar het gaat niet over vervorming, ruis, of de vraag of relais beter zijn: er is hier brom. En dat is raar.

Is er ook brom als je de besturing er helemaal af haalt (letterlijk, dus ook de massa/aarde/nul etc) en schakelt met de spanning uit een batterijtje?
Als de brom dan weg is, zou je nog aan een aardlus via de besturingscomputer kunnen denken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een relais kan, en als galvanische scheiding noodzakelijk is kan het een gemakkelijke optie zijn.

Het is echter wel veel duurder, kost veel ruimte en energie, is moeilijker verkrijgbaar als een standaard IC etc.
Of het audiotechnisch altijd beter is vind ik een wat academische discussie:
Met een gewone 4016 op de juiste manier toegepast komt men royaal onder de 0,003 % - Wie dat kan meten mag er over klagen, ik kan het maar net met wind mee en voor de meeste toepassingen is het echt goed zat.
Dat geldt ook voor een offness beter dan 80 dB bij 20 kHz.
En CMOS switches slijten niet, waar relais zeker na verloop van tijd nog wel eens een kraakje willen laten horen.

Speciale IC's zie ik het voordeel niet zo van; misschien zijn ze iets simpeler in het gebruik (handige logische ingangsniveaus) maar daar staat een hogere prijs en moeizamer verkrijgbaarheid tegenover. Ik ken ze vooral van Maxim. Voor potmeters is het wat anders, dat bouw je niet zo snel discreet.

Voor speciale toepassingen zoals stille muting in mixers past men weer andere schakelingen toe, welke een snelle fade doen. Hier weet ik zelf echter niet meer van als dat in het bekende boek staat.

Als je niet biast naar de halve voedingsspanning (of dus sy voed) kom je bij CMOS bijna onvermijdelijk buiten de specificaties van het IC. Audio is nu eenmaal AC. Dat gaat gewoon niet, of misschien voor hele kleine signalen maar dat wordt echt details in specifieke datasheets uitpluizen.
Ik zou het sterk afraden.

Zoek naar het schema van de Quad 44 voorversterker.
Die schakelt alle audio met 4066. Klinkt prima.

Heb de originele 4066's wel vervangen door de 4066 van Maxim. Betere specs. Kan echter niet zeggen dat ik dat ook hoor.

[Bericht gewijzigd door Roy B op zondag 31 maart 2013 20:12:46 (38%)

RAAF12

Golden Member

TS

Voed je de ATmega uit dezelfde bron als de 4066.

Hier ook een Quad 44 en geen problemen met de switches CD4066BE.
Bij een brom probleem kijk je eerst of de voeding schoon is. Zo ja,
ga je verder zoeken per trap. Ingang kortsluiten met een C, luisteren met een signaalvolger.
Bij zelfbouw kan oa. de layout fout zijn, of het signaal niveau te laag.

Schema Quad 44
http://www.quadhifi.co.uk/messages.cfm?threadid=14982EBB-5070-B652-047…

Graag in de antwoorden rekening te houden met mijn niveau: Dit zijn namelijk mijn eerste stappen in het zelf maken van circuitjes. Ik heb dus een beperkt niveau en beperkte middelen ;-)

Hieronder het schema dat ik gebrouwen heb:

http://img18.imageshack.us/img18/2246/audioswitcher.png

Intussen heb ik een andere voeding genomen (USB) en is de brom reeds een pak minder

Hieronder een audioframent van de huidige brom
http://www.gogofile.com/Default.aspx?p=sc&ID=635003532274423750_54…

Ik krijg de stille brom wanneer ik een aangesloten ingang selecteer (eerste seconde van het fragment). De luide brom krijg ik wanneer er een 'lege' ingang gekozen wordt (sec 2 tot 6 van het fragment).

[Bericht gewijzigd door Toinne op maandag 1 april 2013 01:07:26 (12%)

Sine

Moderator

Dat gaat wel vreemde dingen geven ja ...

De massa's moeten aan elkaar ( zonder ze te schakelen dus !! )

En verder moet je ook nog wat aan biasing doen ... kijk hier eens naar :

http://electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/04/audio-stereo-s…

De massa's aan elkaar knopen zal ik alvast doen. Wil dit dan ook zeggen dat de massa's van het geluid aan die van de voeding moeten?

Over biassing vind ik enkel info over het afregelen van buis versterkers. Wat is er het nederlandse woord voor? of is er ergens een eenvoudig artikel over dit onderwerp?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 april 2013 19:05:24 (38%)

Hugo Welther

Moderator

In het Nederlands "ruststroominstelling".

De ruststroominstelling is per versterker/fabrikant verschillend al zijn er wel wat algemene principes zoals spanning (mV's) meten over emitterweerstanden in de eindtrap.
Het afregelvoorschrift in het service manual van de versterker geeft dan de exacte in te stellen waarden aan.

Ik was even op het verkeerde been gezet m.b.t. bias instelling.
In dit geval wordt bedoeld de ingangs FET's in de 4066 een kleine voorspanning te geven waardoor deze meer lineair zijn ingesteld.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 1 april 2013 14:28:14 (24%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Kijk op de link van Sine hoe ze twee 100k R's op de ingang zetten of klik op de link van de Quad 44 hoe ze de CD4066 netjes instellen voor audioswitch gebruik.

Ik ga me er wat in verdiepen. Alvast bedankt voor de info.

Ik wil vooral weten welke invloed die Caps en weerstanden in 'kruis' met de de voeding hebben.

Ik gok dit die een invloed hebben op de ruis die door de voeding geïntroduceerd wordt?

De 4066 kan geen negatieve spanningen doorgeven. Met de weerstandsdelers en condensators worden de ingangsspanningen "opgetild" zodat ze niet negatief kunnen worden. Bij de uitgang worden ze weer verlaagd, zodat je geen problemen krijg in de verdere signaalketen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Als je een 74HC4052 neemt, heb je aan 1 ic genoeg, en die kan wel negatief signaal aan. (Maar je hebt wel negatieve voedingsspanning nodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, grappig. Ik wou net zeggen: als je de voeding van de 4066 wat laat zakken (bv. + en - 5V) heb je geen 'bias' nodig. Wel je stuurspanning passend maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 april 2013 01:20:45 schreef Sine:
Dat gaat wel vreemde dingen geven ja ...

De massa's moeten aan elkaar ( zonder ze te schakelen dus !! )

En verder moet je ook nog wat aan biasing doen ... kijk hier eens naar :

http://electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/04/audio-stereo-s…

Moeten de caps 1µF zijn? Ik heb er namelijk nog een hoop liggen van 22pF.

moet niet precies 1µF zijn maar 22pF is echt véél te weinig.

groeten

Kris

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.