Hallo, Ik ben in bezit van een oude Phillips TV. type SGR 2.2 A model 25 PT530 A/00. Hier is het volgende probleem mee: Er verschijnt bij het aanzetten een smalle witte streep op het scherm. Ik heb me laten vertellen dat er een lijntrafo kapot zou zijn en dat die makkelijk zelf te vervangen is. Mijn vraag luidt: Wie kan mij zeggen waar deze zitten in het toestel en waar kan ik ze halen. Ik kan eventueel een digitale foto maken van de printplaat. en misschien hier uploaden.
Graag antwoord.
Is het een horizontale witte streep? Dan is het niet de lijntrafo maar de moet je de fout in het raster(eindtrap) gedeelte zoeken.
Als de lijntrafo stuk is heb je geen beeld meer.
De lijntrafo wekt ook de 30kV voor de beeldbuis op, dus wees voorzichting.
[edit] zal de topic titel aanpassen, dit is wel heel algemeen voor een elektronica site.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Het is idd niet de lijntravo
het is meer de afbuiging die neit werkt
het is een philips zeg je weet je toevallig ook welk type en kan je mij het chassis nummer geven ik heb hier een philps schema liggen mischien kan ik je helpen
wat jou probleem is met de tv is iig dat het beeld niet meer uitelkaar wordt getrokken. Is dit ineens gebeurt of had je al een tijdje het idee dat hij vreemd deed ?
kan nl ook een losse soldeering zijn
Greets
Remi
IC NE555
'Onherstelbare' GSM's herstellen: Opengooien, goed uitkuisen, contacten verzekeren, toesmijten en aanzetten...
Beste,
Ik kan je helaas niet helpen met het herstellen van je Tv, maar ik zou je graag nogmaals waarschuwen: zoals de moderator al even aanhaalde: WEES UITERST VOORZICHTIG bij het openmaken en herstellen van TV's!!!
Ook al is het toestel losgekoppeld van de netstroom, toch blijft de 30 kV opgeslagen in het circuit. En misschien heb je al eens aan de 230 gehangen, stel je dan eens voor wat het is om door 30.000 geëlektrocuteerd te worden.
Een bezorgde IC NE555
Is het een horizontale streep? Dan is de rastereindtrap kapot.Beide transistoren vervangen(meestal is slechts 1 kapot), en R3528 of R3501 zeker mee vervangen.De driver kan ook kapot zijn.
Is het een vertikale streep? Dan is C2550 3.9µF kapot.Of een onderbreking op de deflectiespoel. De linkse pin op de stekker.
En een NE555 kan zeker niet tegen 30kV, tenminste niet volgens de datasheet
.
Kijk eens in de afbuiging van de beeldbuis, meestal een tor defect. Of bij Philips een slechte verbinding in het afbuigjuk is ook mogelijk
Ik zou eerst de bedrading naar de spoel op de buis nakijken op losse contacten voordat je drastisch onderdelen gaat vernvangen. Heb het zelf ook aleens gehad met een Blaupunkt dat het niet goed gesoldeerd was en het maar net contact maakte.
Bij een wat oudere Philips heb ik dit probleem wel eens gehad, toen bleek dat er simpelweg een soldeerverbinding bovenop een rechtopstaand gemonteerde vermogens-weerstand losgegaan was.
Ergenst bij de verticale eindtrap, had het met wat voedingspanningen nalopen zo gevonden.
Blijf een eind uit de buurt van de binnenkant van TV's als je er niet zeker van bent hoe je dat veilig aanpakt !
eerst wat verbindingen aan hete torren of weerstanden doorsolderen, en dan evarist's advies opvolgen. dat lijkt mij het slimst.
En? Is het gelukt? Ontladen van de BB doe je als volgt: neem 2 lange schroevendraaiers, plaats eentje tegen de aquadaglaag van de BB en breng beide in electrisch contact met elkaar en duw vervolgens de andere schroevendraaier onder de HSP kap.
Wil je helemaal safe zijn ontlaad dan ook de 'dikke' primaire elco met een lamp 220V 100w.
Vooralsnog van Evarist kreeg ik het bericht over ontlading van de BB. maar de term aquadalaag ken ik niet en durf dit ook zo niet aan om zelfstandig de BB te ontladen. Misschien dat je in duidelijkere termen mij dit nog duidelijk kan maken a.u.b.
Willem 1
aquadaglaag is de 'koolstof' laag die buiten op de beeldbuis zit.
Er kan weinig gebeuren, zolang je maar eerst de schroevendraaiers tegen de koolstoflaag en elkaar aanhoudt en pas als laatste onder de HSP zuignap schuift.
Op 5 juni 2004 11:29:02 schreef Gilchadi:
Zón beeldbuis kun je ook met je vinger ontladen, is zelfs goed voor je bloeddruk ...he Stan ?
Valt dit in de categorie achterlijke opmerkingen ? Als je iemand hebt die denkt dat dat echt zo is, dan zou jij het op je geweten hebben dat die persoon zich ge-electrocuteerd heeft, idioot
Ja, gilberto, ik heb het al wel geprobeerd maar het is niet aan te raden. Ik neem liever pilletjes voor mijn bloeddruk. -:)
Anoniem
Op 5 juni 2004 11:54:53 schreef Antoine:
[...]Valt dit in de categorie achterlijke opmerkingen ? Als je iemand hebt die denkt dat dat echt zo is, dan zou jij het op je geweten hebben dat die persoon zich ge-electrocuteerd heeft, idioot
Nu ook weer niet overdrijven hé.
Een ktv is vrij gevaarlijk, vooral dan de gelijkgerichte netspanning en de primaire kant van de lijntransfo. Meestal staat ook het chassis op netspanningspotentiaal. Doordat je om te meten met je handen erin moet komen als het apparaat aanstaat, maakt het nog erger.
Hetgeen echter het meest gevreesd wordt, de 28 kV, kan pijnlijke brandwondjes veroorzaken, maar is voor gezonde mensen niet dodelijk en een ontlading van een beeldbuis geeft een gruwelijke schok, maar is eveneens niet dodelijk.
Ik vrees veel meer voor beginnende electronici die met microgolfoventransfo's spelen omdat ze spectaculaire effecten geven,eenvoudig te vinden en in dienst te stellen zijn.
Op 7 juni 2004 19:17:45 schreef grotedikken:
[...]
Nu ook weer niet overdrijven hé.
ben ik het mee eens, alsof je uit elkaar knalt als je 28 kV over je krijgt. Je moet wel oppassen, maar dat moet je ook als je de straat oversteekt, anders wordt je ook overreden.....
Maar de straat oversteken leren we dan ook allemaal uitgebreid veilig te doen, onder deskundige begeleiding.
Veel mensen zullen er niet op bedacht zijn dat een 28 kV niet eens hoeft aan te raken. Je kunt het niet ruiken of zien, hoogstwaarschijnlijk ook niet meten.
Of het dodelijk is of niet hangt van de omstandigheden af. Een ervaren knutselaar zal daar misschien rekening mee houden (met een hand werken) maar een beginner misschien wel niet.
Ik zou niet verantwoordelijk willen zijn voor bovenstaande uitspraken en vind ze kortzichtig en dom.
Als je graag aan TV's en monitors wilt knutselen dan kan dat, maar zorg dat je eerst van een deskundig iemand goed leert waar je op moet letten en hoe je veilig te werkt gaat.
Ik zou niet aanraden in veiligheidskwesties te vertrouwen op informatie van het internet of een forum.
Beste Aard, onze Gilchadi hangt regelmatig aan de hoogspanning. Hij kickt daar op. Nietwaar Gilberto?
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
28 Kv das 28.000 volt 28 duizend volt
hoe laag het amperage dan ook mag wezen de optater die je er van kan krijgen kan dodelijk zijn of erger je kan er zelfs verlamt van raken ofeen deel van je geheugen kwijt zijn.
Heb een paar jaar geleden nog wel eens een fimpje gezien bij wat ze tegenwoordig de nuon noemen.
Je wilt niet weten hoe dit kan aflopen.
Anoniem
Op 8 juni 2004 00:21:32 schreef Remi:
28 Kv das 28.000 volt 28 duizend volt
hoe laag het amperage dan ook mag wezen de optater die je er van kan krijgen kan dodelijk zijn of erger je kan er zelfs verlamt van raken ofeen deel van je geheugen kwijt zijn.Heb een paar jaar geleden nog wel eens een fimpje gezien bij wat ze tegenwoordig de nuon noemen.
Je wilt niet weten hoe dit kan aflopen.
Goed vakmanschap is weten wat je doet. En voorzorgen nemen.
Blinde paniek is bijna net zo erg als overmoed.
Het is beslist onwaar dat een hoge spanning altijd gevaarlijk is ongeacht de stroom.
Vooraleer te discuteren, leer eerst eens de eenvoudigste en belangrijkste formule, de wet van Ohm.
Het is de stroom en uitsluitend de stroom die gevaarlijk is. Omdat het menselijk lichaam een weerstand heeft die tussen 500 kOhm en 5 k Ohms ligt afhankelijk van natte of droge toestand, is een zekere spanning nodig om die stroom door het lichaam te jagen.
In principe , hoe hoger de spanning hoe gevaarlijker, want hoe gemakkelijker de stroom door het lichaam vloeit.
Alhoewel er mensen zijn die erg gevoelig zijn voor stroom (iemand met pacemaker) wordt algemeen aangenomen dat gelijkstroom levensbedreigend wordt boven de 100 mA en wisselstroom boven de 50 mA. (het trillen van de 50Hz kan hartritmestoringen veroorzaken)
Er bestaan echter spanningsbronnen die een zeer hoge inwendige weerstand hebben en ongeacht de belasting niet meer dan enkele mA kunnen leveren.
Zo komt het bijvoorbeeld dat een neontransformator
(6 à 10 kV)doorgaans niet dodelijk is. De stroom wordt om veiligheidsredenen beperkt.
Neonreclames staan namelijk meestal buiten in de regen en wind.
Microgolfoventransfos die slechts de een kwart tot de helft van die spanning leveren (2,5 kV) zijn echter bloedlink.
De stroom wordt hier niet beperkt.
Condensatoren kunnen dan wel zeer hoge piekstromen geven , maar meestal is de ontladingsduur te kort om iemand het hoekje om te helpen.
Ik weet hoe het voelt om aan de 30.5kV van een monitor te blijven plakken.... dus ik overdrijf niet. Maar goed, misschien inderdaad lichtelijk overdreven reactie van mij, echter ik wil niemand aan doen om zoiets te beginnen vooral de complete TV nidwits (<-- in de goede zin van het woord
) onder ons.
Aan Remi. Hoi jij zei op 02-06-2004 dat je mogelijk een schema had liggen Ik zal je het modelen prod nr geven.
model: 25PT530 A/00
Prod nr: qgo59432 134379
Op het indentificatieplaatje staat verder nog Phillips UVSH
Een collega zei me dat het mogelijk aan de transistoren 3501 of 7545 c kon liggen. beide zijn door te meten. Is het nu zo dat ik beide contacten gelijk moet vervangen of volstaat 1 hiervan?
Willem 1
Remi
Willem
Ik zal vanavond even kijken of het het juiste schema is als het zo is dan zal ik het gedeelte waar we over praten even in scannen en het online zetten.
Greets
Remi
[Bericht gewijzigd door Remi op ]
Hallloooo Jongens, te veel gepalaber over schokskes. Mag het 28KV zijn? Niet belangrijk. maar werken aan een voeding van een zenderinstallatie met je blote voeten op de grond, voeding 1200 volt 12 ampere, en solderen met een soldeerbout, niet geaard en zonder scheidingtransformator, is werklijk iets anders hoor. Geen bang van een tikje zijn... anders geen vragen stellen, en er een vak technicus bijhalen zoals Evarist he Stan ???
Microgolf experimenteerders is wat anders, die ga ik nog terugvinden,waar ik mijn bomma ga bezoeken elke keer 1 november! Afblijven !