Hallo,
De display verlichting is weggevallen van mijn Sony minidisc MDS-JE320. Ik heb het schema erbij genomen en vermoed dat er een defect in de display driver zit. Ik kan alleen niet zien welke uitgang van de driver de display voorziet van de verlichting.
Het driver-IC IC701 is het MSM9202-02GS-K
Je zit wel heel lichtjes als je goed kijkt nog wat uitsturing van het display.
Is dit IC effectief defect of niet?
Graag suggesties.
Mvg,
Kenneth
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als dit een gescand display betreft die vhs recorders veel hadden , heb je eerder kans dat de -30v voor de displayvoeding eruit ligt of te laag is. oa bose heeft vaker last van een stel serie elco's die rot worden en dan is het display ook niet meer afleesbaar.
Vergeet ook de zenerdiode niet die tussen IC310 en de gloeidraadvoeding zit. Vaak kregen die ook een knauw als de elco's van de negatieve voedingsspanning gaar waren.
Dat dit door het driver-IC komt is heel onwaarschijnlijk.
Schema heb ik hier voor je neergezet.
Heb zowel de zener als de rest rond het IC310 doorgemeten maar alles is OK. Heb juist C333 vervangen omdat die teveel van waarde was verlopen. De -32V komt goed op maar geen licht op het display.
Nog suggesties?
Dank
Grtn,
Kenneth
Is de gloeispanning van het display ook aanwezig?
Die kun je eenvoudig meten over de eerste 3 en de laatste 3 pennen van het display.
Is die er niet, dan heb je ook geen licht uit het display.
Bij deze speler zit er een aparte wikkeling op de nettrafo voor deze spanning, en die kan wel eens los zitten.
testman
het display zelf kan ook weleens los in de soldeer zitten,vooral de buitenste pennen gaan vaker los in de soldeer zitten bij die vfd display's..
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Ik heb hier een display van een DAT recorder met zo'n zelfde plek erin.
Die doet het prima en je ziet ze in meerdere VFD's.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Die plek is normaal !
Ik ken ze niet anders.
Volgens mij heeft een member van CO weleens verklaard, hoe die vlek ontstaan is.
Maar ik weet niet meer wie 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik weet ook niet wie, maar het is in principe buizentheorie.
Een VFD kan je zien als een hoogvacuum electronenbuis die samengesteld is uit tientallen direct verhitte triodes met deels gedeelde roosters en anodes.
Om een goed vacuum te krijgen, alle laatste restjes gas en andere stoffen weg te nemen, heb je een getter nodig. Dit is een dun laagje van binnenuit opgedampt metaal dat erg reactief is. Dit zal de verontreinigingen aan zich binden.
Welnu, dat donkere glimmende plekje is waar de getter op het glas gedampt zit. Vergelijk de bovenkanten van normale electronenbuizen. Zou de buis lek zijn, dan wordt de getter langzaam opgebruikt door de binnengedrongen lucht en verandert de kleur in wit. Meteen een goede indicatie of het ding stuk is.
Inderdaad, je ziet dit ook op de elektroden van een BB. Daar heb je ook van die zwarte vlekken op het glas.
hoi nk006
even een andere vraag als de minidisc speler afspeel
gaat dan dat witte armpje omlaag bij de minidisc cd
zodat deze op de cd drukt ?
Die vlek is getter flash, die hoort daar. Sterker nog, als die wit zijn is je buis met zekerheid defect.
@vraag1 : Ja dat gebeurd. Het afspelen gebeurd perfect! Ga morgen de volledige VFD nasolderen en zien wat het resultaat is. Heb reeds alle connectoren waar de flatcabels mee verbonden zijn doorgesoldeerd.
oke want ik het hier ook zo minidisc
en daar gaat de lade niet van open dus als het armpje naar beneden gaat dan moet ik toch ergens bij de hoofd ic gaan zoeken bedankt zo ver .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In http://www.circuitsonline.net/forum/view/112522 stelde iemand die vraag ook al voor een ander model, misschien heb je daar wat aan. Anders een eigen topic aanmaken.
In het donker moet je de acht horizontale gloeidraden heel iets rood/oranje kunnen zien oplichten.
Heb je dat al geprobeerd?
Ik heb de hele VFD doorgesoldeerd en toen ik hem terug aansloot was het display een seconde normaal en viel daarna terug uit. Dus had eventjes resultaat.
Suggesties?
testman
Hallo,
De MDS heeft een tijdje aan de kant gelegen. Ik heb in het donker gecontroleerd of ik de gloeidraden even zie oplichten maar dit heb ik niet kunnen opmerken.
Hierbij 2 foto's die ik in het donker hebt gemaakt. Deze laten zien dat het display lichtjes oplicht aan de rechterzijde.
Tikken op het display geeft ook geen verschil.
Grtn,
Kenneth