Beste techneuten,
Ik sinds enige tijd een Bocama LA-224B. Nu heb ik sinds kort het probleem dat als ik de versterker op Phono zet een zware brom toon krijgt te horen. Als ik het volume verder opendraai wordt de brom ook harder.
Op de andere twee ingangen is de versterker gewoon stil.
Met of zonder aangesloten platen speler heb ik dit probleem.
Heeft iemand tips of een idee waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt,
Joost
Even er vanuitgaand dat deze LA224B nog niet is gerestaureerd.
Er zit bij de phono pre amp (12AX7 - ECC83) een 4µF 300V elco. Ik vermoed dat deze RIP is. Deze elco kan soms flink zweten van ouderdom.
Door de kapotte elko staat er een rimpel op de voedingspanning die de brom veroorzaakt.
BTW, die brom is op beide kanalen?
Hallo Hugo,
Bedankt, voor je antwoord. Het gebrom is op beide kanalen. Kan ik het aan de buitenkant van zo'n condensator zien of die ver heen is (bol staan,ofzo)?
Grt,
Je kunt het zien doordat ze bol staan aan de plus zijde, of dat er prut uitkomt.
Meestal wordt die elko ook warm.
Woon je in de buurt van Zoetermeer? Dan wil er wel een blik op werpen.
Ik kom uit weert. Dus dat is een stukje rijden
. Ik ben eigenlijk benieuwd of het iets groots/kostbaars is om te laten fixen. Ben ook aan het kijken naar de kosten om tzt de buizen te vervangen. Opzich benik erg tevreden over het geluid. Alleen jammer van de brom nu ik net een mooie platenspeler gekocht heb: micro seiki dd33.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Soms wel, soms niet. Mijn ervaring met bocama's is dat je in ieder geval alle PIO (Paper In Oil) condensatoren moet vervangen. Vervang ze door goede merken zoals Nichicon of Panasonic en niet de chinese flutmerken zoals JD, NA die de lokale elektroboer graag verkoopt.
Axiale JD condensatoren hebben bij mij nog geen problemen opgeleverd. Wat is er mis mee?
Buizen vervangen is overbodig als ze nu nog goed werken. Ze gaan vele duizenden uren mee.
Meet de roosterspanning (vanwege roosterlek bij versleten buizen) en de anodestroom 'ns. Grote kans dat die nog in orde zijn.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (56%)]
Toen ik hem kocht werd me verteld dat de condensatoren recent waren vervangen. Zeker niet alle of chinese crap:-)
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Wat is er mis mee?
Gaan lekken bij hogere temperaturen. De versie voor hoge spanningen slaan gewoon door. Kijk maar eens naar een Nichicon voor 400V en een JD voor 400V met gelijke capaciteit, de JD is veel kleiner.
Beste merk mi is Fischer & Tausche, maar voor de prijs van 1 zo'n elco koop je op ebay een doos vol chinese flut elco's ...
http://www.drtube.nl/nl/online-store/beker-elco%5C's/ft-lfaz-dubb…
Voorbeeldje van een omvormer met problemen door rotte elco en het verschil in formaat tussen merk en chinees:
https://picasaweb.google.com/rvleusden/HQ300WConverter#533762890719602…
Ik weet dat de Nichicon de dubbele capaciteit heeft, maar dan nog.
Mijn oude vader had destijds een Bocama, die in nieuwstaat al vreselijk bromde op phono stand. Er hing toen een Dual platenspeler aan.
Ik herinner me dat we ons in de vroege jaren '70, met de handleiding in de hand, lam gezocht hebben naar de oorzaak van die brom. Het was een slechte aarding, kabelprobleempje dus.
Veel later heb ik iets gelijkaardigs gehad met een Technics speler annex versterker. Ook dat was een kabelprobleem. Sindsdien is bij brom mijn eerste verdachte altijd een kabel. (sluiting of breukje)
Maar vermits de brom zich bij jou ook manifesteert zonder aangesloten platenspeler zou ik het eerst zoeken in een slechte verbinding een component in de phono pre: mogelijk een condensator, maar kan ook een gekristalliseerde losse soldering van een onopvallend weerstandje zijn. Ik zou alle componenten systematisch met een pincet controleren en verdachte verbindingen aanstippen met de bout.
[Bericht gewijzigd door Berre1959 op (27%)]
Beste techneuten,
Ik heb een Bocama LA-224B. En ben opzoek naar de orginele handleiding
Wie zou deze kunnen in scannen voor mij?
Mvg