Ik ben hier bezig met de reparatie van een oude Yamaha a-1020 versterker. Hiervan was enkel 1 eindtrap defect. Na deze hersteld te hebben. Met vervangende eindtorren van Toshiba. Stelt alles zich netjes in ik kan hem volgens de service manual vrij netjes afregelen op 8mv. Ook zit er op deze versterker een functie om hem in klasse A te schakelen. Bij het schakelen in klasse A gaat het mis. In het kanaal waar niets aan gedaan is blijft de ruststroom maar oplopen continu. In het herstelde kanaal loopt de ruststroom zelfs omlaag tot bijna 0. ?
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Voeding? een eindtrap?
Wat mij betreft is alles mogelijk aangezien me al iemand voor is geweest die behoorlijk wat geprutst heeft in het ding. (fouten in aangebracht)
Een service manual heb ik die stond op de site van elektrotanya
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dan bouw je dat kanaal ook opnieuw op !
Aangezien wij niet kunnen zien wat een ander er ge(ver)prutst heeft...
Is het lastig een passend antwoord te geven
Beide kanalen heb ik geheel opnieuw opgebouwd. Alle torren zijn vervangen. Bij omschakelen naar klasse A. Zakt de voeding wat in elkaar. In het ene kanaal loopt de ruststroom alsmaar omhoog. En dan zakt de ruststroom van het andere kanaal in elkaar naar vrijwel 0.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het ene kanaal loopt op in ruststroom en het andere kanaal loopt terug.. lijkt dat er ergens een serieschakeling is ontstaan door bijv een onderbroken printspoor waardoor de stroom van het ene kanaal het andere kanaal beinvloed..
eeuh in echte klasse A loopt er toch 50% van de maximum stroom door de transistoren in "rust". de term ruststroom is dan niet echt meer van toepassing .
blijkbaar loopt de onhersteld kant daar naar toe. 0 is in ieder geval veel te weinig.
vervang de instel-potmetertjes eens die de bias-stroom instellen, deze hebben een sleepcontact wat onnauwkeurig is en veroudert; er zijn betere, gesloten types, multi-turn meen ik, veel nauwkeuriger
- als het probleem nog speelt
Helaas het probleem speelt nog steeds. Potmetertjes kan het haast niet aan liggen volgens mij. Heb ik ze ook al eens verwisseld met het andere kanaal dit had helaas geen effect. Je kunt de boel wel netjes instellen. Wellicht moeten het een en ander aan torren gematched worden op hfe. Heb me er overigens ook nog niet echt toe kunnen zetten nog met de Yamaha verder te gaan. Alle tips/info is welkom. Mijn ideeën zijn op dit moment even op.