Ik heb een Loewe suround audio installatie die perfect werkt.
Nu ik de keuken veranderd heb zijn er boxen geplaatst van Soundlab van hoge kwaliteit. Bij aankoop heb ik er nog op gewezen dat deze van 4 ohm zijn en dus problemen zouden geven eens aangsloten op deze installatie.
Nu het spanpkafond ligt kan ik er niet meer bij om iets te wijzigen terwijlhet geluid nagenoeg onbestaande is.
De keuken speakers van 4 ohm liggen op een verdeelbox en zou ik graag ook in stereo willen horen als de audio installatie ook op gewone stereo staat.
Hoe kan ik dit oplossen zonder dat ik de huis installatie knoerhard moet zetten om toch in de keuken ook iets te horen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het geluid nagenoeg onbestaande... Dat klinkt alsof er meer aan de hand is. In principe speelt een 4 ohm luidspreker harder dan eentje van 8 ohm. Het kan natuurlijk zijn dat je surround-set in beveiliging gaat en je daarom niets hoort. Plaats om te testen in serie met elke speaker een weerstand van bijvoorbeeld 4,7 ohm 10W (niet te hard spelen anders blaas je de weerstand op).
Hoor je dan geen verbetering, dan kan je eventueel nog even aan een andere versterker testen, maar dan vrees ik dat er een foutje inzit en dat de knuppels die de boel hebben ingebouwd mogen opdraven om garantie te verlenen (dat moeten ze sowieso, ze hebben immers iets anders geplaatst dan waar jij opdracht voor hebt gegeven).
P.S. Ik ga ervan uit dat je Loewe het wel gewoon doet als je andere speakers aansluit. Heb je dat getest?
Edit: 100V trafo ertussen zou ook zomaar kunnen. Dan heb je achter je versterker ook zo'n trafo nodig.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De kwaliteit van een luidspreker zegt helaas helemaal niets over hoe hard hij speelt.
De beste oplossing is een versterker bij te plaatsen, speciaal voor de keukenluidsprekers. Zo sluit je ook het risico uit dat de Loewe installatie overbelast wordt.
Ik zou bijna denken dat ze hier 100 volt luidsprekers hebben aangesloten, of ergens een 100 volt naar 4 ohm trafo hebben geplaatst.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
"Te zacht geluid" uit surroundspeakers is een vaakgehoorde klacht als mensen de op de surround-uitgangen aangesloten boxen als stereo-paar in een andere ruimte willen gebruiken.
Misschien is het handig om een tekening te maken met daarop aangegeven waar alle boxen op aangesloten zitten en wat op welke uitgang van de versterker zit.
@Fuzzbass's idee heeft ook mijn voorkeur: van een line-out of SCART het 2-CH signaal pakken en dat dmv. een eigen versterker naar de boxen in de keuken. Zo kan je het volume ook onafhankelijk regelen.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (24%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
De eerste surround kanalen die ik ken op een sony versterker
stonden zelfs in serie.
Ofwel plus van het linker eindtrapje, plus van het rechter eindtrapje
en daar tussenin de speakers in serie geschakeld.
Uitgangen voor de surround speakers waren tulp/cinch
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klopt ,dat had technics ook in de 90's versterkers. dat leverde een 16 ohm speaker op die makkelijk op de trappen erbij kon..
het probleem met de 100v speakers kan best eens zijn. op een kantoor ging de radio via 100v speakers ook te hard, bleek dat ze daar 4 speakers op 4 ohm hadden gezet terwijl de versterker 100v was
andersom houd je niks meer over aan geluid. evengoed zijn 100v speakers breedbanders, met weinig hoog en midden in het geluid lijkt het al snel een stuk zachter te zijn.
de trafo ertussenuit halen is de oplossing, maar als je er niet bij kunt komen zonder sloopwerk kun je ook de kabels vanaf de versterker voorzien van een trafo 100v zodat je de juiste aansturing hebt.
http://azerty.nl/_azerty/data/product/6/0/9/609311/img/1/G.jpg
zo'n trafo dus..