Hallo,
Ik wil in mijn bierbakradio graag verlichting inbouwen. Ik beschik over een 2 LED-strips en 2 tip31c's. Bij testen bleek dat het uitgangssignaal van een gsm net te laag was om de verlichting te laten werken. Laptop werkte wel. Zo was ik op het idee gekomen om het versterkt signaal van de luidsprekers te verzwakken met weerstandjes (50%) en dit een de tip31c te bieden.
Echter moet de ground van de batterij en de min van de boksen aan dezelfde klem.
Maar,
De minpool van de luidspreker staat standaard op 6V tov de ground van de voeding. Dit is op te lossen door twee afzonderlijke voedingen te nemen. Voor mij is dit helaas niet mogelijk omdat ik geen twee batterijen in de bak ga steken.
Weten jullie hier een oplossing voor?
Ook wil ik nog een USB lader voorzien om je gsm op te laden. Met een 7805 kan je gemakkelijk de spanning van 12v naar 5 omzetten, maar dit zuipt energie. Weet iemand hiervoor een goede oplossing? Ik had aan een DC2DC gedacht.

https://plus.google.com/u/0/photos/112361608457940861458/albums/586549…
Alvast bedankt voor jullie reacties!
benleentje
Golden Member
Een darlington transistor nemen de tip 131 of tip141 die heeft 1,4V nodig maar veel minder stuurstroom. En deze aansluiten op het gsm signaal
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
neen hoor, Tot nu toe werkt alles, zelfs als ik de ledstrip eraan hang.
Dan heb ik enkel twee voedingen nodig.
Waar de voltmeter staat meet ik 6 volt.
http://www.youtube.com/watch?v=h93Ty73rhf8
Tja ik had toen ik 12 was twee extra luidspreker boxen op een systeem van een buizenradio en twee 800 naar 5 Ω trafo's en twee grote luidsprekers gemaakt. De extra speakers kwamen uit oude tv's van grofvuil. Netjes een kastje er omheen getimmert enzo. Die extra luidsprekers had ik gewoon parallel aan de bestaande speakers staan. Ik had ook nog een schakelkastje gemaakt met op de muziek knipperende lampjes er in. Die lampjes stonden ook gewoon parallel aan de speakers.
Ik heb er heel veel plezier van gehad. Het werkte uitstekend. Vriendjes en vriendinnetjes vonden het ook top.
Echter was de gebruikte eindversterker een El84 in klasse A met een uitgangstrafo die 800 Ω maakte waarachter dus weer een trafo die van 800 naar 5 Ω ging. Nu vind een buis een rare belasting niet heel erg en door al die trafo's wordt de pijn nog meer verzacht. Verder had ik nog nooit gehoord van impedantie en belastingsweerstanden en karakteristieken. Ik was immers 12 jaar o.i.d.
Ik zou dat nu nooit meer op deze manier doen. Je eindversterker vind dit echt niet leuk al wil dat niet zeggen dat hij kapot gaat o.i.d. En hetzelfde geld voor je luidsprekers. Die dingen op die youtube filmpjes zijn wel de meest waardeloze oplossingen die je bedenken kunt. Er staan ook allemaal van die rare filmpjes op waarin mensen iets idioots doen en zich enorm bezeren. Dat ga je toch ook niet doen? Verder is het misbruiken van een telefoon of usb aansluiting voor allemaal rare veel te zware belastingen ook niet echt handig.
Je moet het zelf weten hoor maar ik zou gewoon een ietwat luxe VU meter in bouwen. Beetje aanpassen om zware belastingen te kunnen sturen. Dan kun je tenminste ook de bouwlampen laten knipperen op de muziek.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Concreet: het is toeval dat het werkt, maar als het werkt zou ik er niets meer aan doen. Grote kans dat je eindtrap in 1 keer BOEM! zegt als je twee draadjes veriwsselt. Sowieso klopt je schema niet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Er staan nog wel veel raarder dingen op google die je beter niet na kunt doen. Bij deze frutsels kost het je als je pech hebt mischien een versterker o.i.d. je gaat niet dood of wordt zwaar gewond. Als je mazzel hebt kan het zelfs zomaar werken ook.
benleentje
Golden Member
Wel de snelste manier om een transistor efficiënt te slopen.
Heb wel gelezen wat ik eerder heb voorgesteld gaat dat wel lukken denk je?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik had het een paar maanden geleden tegengekomen op het internet. Deze chips heb ik gekocht getest en het werkt perfect! Het probleem zit hem in de versterker, hij geeft in neutrale stand 6V op beide draden. Zo kan ik de grond en de min van de luidsprekers niet samenhangen
.
@benleentje
Dit kende ik niet, ik heb geen elektronica over transistoren in het school gekregen. Ik probeer er over bij te leren.
Bedankt!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je een versterker zoekt waarvan je de - aanelkaar kunt knopen, moet je genoegen nemen met minder vermogen bij dezelfde voedingsspanning. Vandaar dat het vaak niet op die manier geschakeld zit.
Op 14 juni 2013 17:46:33 schreef Weerstand95:
Toch vindt ik het raar dat google volstaat met dit soort afbeeldingen.
Voor de duidelijkheid: de meeste van die plaatjes staan niet op Google maar op websites. Als je die leest kan je vaak nog wel zien of het om een beetje fatsoenlijke bron gaat.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het probleem tegenwoordig, als het op internet staat moet het wel waar zijn....en dat gaat nog veel erger worden. Vooral met dingen die zo "fout" zijn dat ze soms (een tijdje) goed lijken te gaan.
Dat plaatje gaat toch niet werken. Die leds hangen in sper.
benleentje
Golden Member
Dit is inderdaad een foutje, stoute google toch!
Sorry niet nagekeken :s
Ik vindt het heel raar dat deze manier bij mij en iemand anders werkt zonder fouten, ik zie ook niet echt wat er fout is aan mijn schema.
maartenbakker
Golden Member
Het foutste aan jouw schema is dat je spanningsbron tussen de massa's van de twee aanelkaargeknoopte schakelingen hangt. Als de versterker op die manier echt zou werken, is dat door lekstromen en je LED's kunnen helemaal niet branden.
Klein probleem is dat je het symbool voor een lamp gebruikt en daardoor makkelijk zou kunnen vergeten dat het gaat om LED's met een voorschakelweerstand (eventueel in de strip aanwezig).
Verder zou jouw schema het nog best kunnen doen, als je een versterker gebruikt waarvan de uitgang aan massa hangt en je TIP31 voldoende versterking heeft, en je bovendien niet per ongeluk de twee draden van de uitgang omwisselt. Beter kan je gewoon de massa gemeenschappelijk via de voeding betrekken.
Overigens moet je heel snel stoppen om Google als bron te vermelden en beschouwen; Google is hoofdzakelijk een zoekmachine die naar sites verwijst. Die sites zijn de bronnen. Als zo'n site onverhoopt door Google gehost wordt, maakt dat Google nog steeds niet tot een bron.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Inderdaad Fred. Er is nog een tweede internet probleem. Er wordt op geen enkele manier nog over dingen nagedacht. Klakkeloos kopieren zonder enige moeite te doen om te snappen hoe en waarom iets werkt. Iets leren is ook niet meer nodig meer want je kunt immers alles opzoeken met google.
We hebben ons hier al de pleuris geschreven om uit te leggen dat je LED's niet zomaar kunt/mag uitsturen uit een spanningsbron - ook al blijft de vraag terugkomen.
Wat zou het verschil zijn, denk je, met het aansturen van de B-E diode van een transistor uit een spanningsbron?
@weerstand95: Je zegt dat onderzoek doet naar transistoren? Nu dat onderzoek hebben knappe mensen in de jaren 50/60 al gedaan. Alles dat je moet doen is een boek hoe werkt een transistor bestuderen. Dingen die je niet snapt kun je altijd gewoon vragen. Het antwoord is in dit draadje al een paar keer geschreven. En op circuits online al meer dan een miljoen keer denk ik. Allemaal naar aanleiding van mensen die die stomme internet frutsels nabouwen en dan hier komen jammeren dat het niet (goed) werkt of hun verterker is gehemeld.
P.S. wat voor chips heb jij gekocht dan? Ik er geen in jouw schakelingetje.
Even over nagedacht, zou het niet kunnen werken als ik de twee circuits gescheiden houd dmv een opto-coupler?
Op 14 juni 2013 19:28:00 schreef maartenbakker:
...
Als de versterker op die manier echt zou werken, is dat door lekstromen en je LED's kunnen helemaal niet branden.
...
Klein probleem is dat je het symbool voor een lamp gebruikt en daardoor makkelijk zou kunnen vergeten dat het gaat om LED's met een voorschakelweerstand (eventueel in de strip aanwezig).
Bij deze het tegendeel, de versterker ondervind geen hinder en de verlichting pinkert vlot.
Ik heb gewoon even een lamp getekend, het kan eender welke verbruiker zijn. Natuurlijk hoort er een voorschakelweerstand bij een LED. Deze zitten in de aangekochte LED-strip.
maartenbakker
Golden Member
Dan heb je hem anders aangesloten dan in je schema! Volgens je schema hangt de ene voedingsaansluiting alleen maar aan een elco, en heb je 1 kant van je spanningsbron op de uitgang aangesloten.
Zou je per ongeluk de - van de voeding aan de - van de luidsprekeruitgang hebben hangen, en de + van de voeding gewoon netjes waar hij hoort, dan knalt alsnog je elco omdat hij verkeerdom zit en bovendien vertrouw je er dan op dat de - van de luidsprekeruitgang aan de - van de voedingsingang hangt of dat er daar een pad naartoe is waardoor het in elk geval lijkt te werken.
Wat ik maar bedoel te zeggen: als je meer wilt bereiken dan willekeurig een paar dropveters aanelkaar knopen en heel hard hopen dat het iets doet, moet je in elk geval schema's een klein beetje kunnen begrijpen en tekenen.

Mijn excuses, die elco's moeten spanningsbronnen zijn. Ik zit midden in de examens en ben wat suf...
Zou dit werken?
Sorry voor mijn paint tekening, mijn bibliotheek in eagle is dood.
[Bericht gewijzigd door Weerstand95 op (42%)]
en als je heel die rommel eens overboord gooit en 1 draad van de basis van je transistor aansluit met een weerstandje en condensator op 1 uitgang van je speakers???
uit je verhaal kan ik halen dat je een soort van brugversterker hebt (geen massa aan speakers).
die 2 aansluitdraden zullen dan afwisseld positief worden. dan kan je gewoon met 1 kanaal aansturen. misschien beter is om nog een kleine transistor (BC547) ofzo op te nemen als stuurtrap voor die TIP transistor
Op 14 juni 2013 18:30:19 schreef fred101:
Dat plaatje gaat toch niet werken. Die leds hangen in sper.
Hoezo? De kathodes gaan toch keurig naar de min van de batterij? 
(Uitleg: de batterij is in het lichtorgelschema fout getekend).