Zoals de titel zegt slaat mijn versterker de stop door.
Het is alleen als ik mijn versterker uitschakel aan het knopje en het is ook maar afentoe
Dit is de stop die ik dan opnieuw moet aanzetten
Zouden jullie het alsjeblieft zou makkelijk mogelijk kunnen uitleggen omdat ik ook nog maar 14 ben
[Bericht gewijzigd door bjornschuddings op (17%)]
Bjorn sprak mij aan met dit probleem. Ik had hem in het verleden al aangeraden om iets te posten op audiofreaks.nl, maar voor dit verhaal kan hij misschien beter hier terecht.
Bjorn zou een goede oplossing nodig hebben. Hij stuurde mij de foto's door van wat eruit viel en toe zag ik 0,03. Dat moet haast een aardlek differentieel zijn. Ik kan het type niet en vindveiligheid boven alles.
Vandaar een beetje ter aanvulling Bjorn's startpost.
De versterker heet hij pas gekocht en ergens voelde ik nattigheid dat meerdere kamers zonder stroom vielen bij het uitschakelen.
Handig is hij zeker! ik denk niet dat hij verlegen is om het toestel open te doen en iets te moneteren over de aan uit schakelaar, maar ik kan hem dit advies niet geven.
Heel graag voor bjorn een oplossing.
Hij woont aan de andere kant van het land..dus er zomaar even langsrijden is niet eenvoudig voor mij.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Bjorn woont in de vleunders?
Dat is in ieder geval een aardlek van 30mA, je versterker opendoen en zien wat er schilt met je schakelaar.
Ik woon net over de grens van Belgie 
Een 30 km van antwerpen.
Ik zal hem morgen open schroeven en eens wat foto maken. Dan weten juliie ook wat meer hoe de versterker eruit ziet
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
thenagain zijn die holec alamatjes van 1987 ook berucht om vage uitval.
met alleen uitschakelen als klacht is wel raar voor een versterker, is dit toevallig alleen als de versterker goed warm is gedraaid ? maar niet bij 10 minuten aan en weer uit ?
dan zou het op fijnsluiting in de trafo kunnen duiden. de trafo is een spoel, met het uitschakelen komt er een puls uit die 2x de netspanning kan bedragen, dit kan bij slechte isolatie overslaan naar de kern van de trafo en de aardlek triggeren. heeft de versterker geen randaarde snoer dan zou ik toch eerder aan die aardlek denken..
edit: ding heeft een ringkern trafo dus die sluiting naar de kern gaat zeer waarschijnlijk niet op. toch kan het ook nog zijn dat je de aan/uitknop te snel schakelt en daarmee de automaat triggert. door de inschakel vertraging die niet kan resetten schakelt de trafo meteen weer in wat een te hoge piekstroom trekt en de b16 van de alamat eruit mikt.. zeker bij alleen een ntc als inschakel stroom beveiliging is dat mogelijk, maar ook een relais vertraging kan dit veroorzaken..
[Bericht gewijzigd door testman op (29%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij uitschakelen kan dit maar op 2 manieren voor deze klacht zorgen. Inwendige vonkoverslag in de schakelaar van de versterker of een defecte alamat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij de problemen die ik met deze reeks alamatjes heb gehad was het ook als de gang tl verlichting werd uitgezet. kwam maar terug en niks te vinden daar. na het wisselen van de gang alamat met de huiskamer alamat was de storing weg, daar zaten geen tl's op en dat ging wel goed..
Allicht helpt een dikke VDR over de primaire ?
Dan blijft de inductiepiek bij uitschakelen kleiner en daarmee ook de piekstroom door de parasitaire capaciteit van de trafo.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De VDR plaatsen kan preventief nut hebben nadat de netschakelaar vervangen is; uitsluitend een VDR plaatsen is onzinnig.
De symptomen die testman noemt bij een defecte alamat zijn dusdanig goed gelijkend dat ik die zelfs als eerste zou verdenken als ik het zo lees.
@hieronder: wat nu als beide alamatten hetzelfde mankement vertonen?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
Progger
GMT+1
groep 4 en 5 lijken de zelfde alamat te hebben.
als dit echt zo is, is deze simpel te testen. verplaats je versterker naar de ruimte die is aangesloten op groep 5. is het probleem dan over, dan heeft testman gelijk en moet je de meterkast opknappen.
je kan net als testman beide alamat's omwisselen in de meterkast. maar ik raad je dat af totdat je zeker weet dat je in staat bent dit veilig uit te voeren.
hiervoor moet je rustig te werk gaan en weten wat je doet. ook goed gereedschap is erg belangrijk. dat je 14 jaar bent hoeft geen probleem te zijn.
Het probleem is dat het maar afentoe gebeurt. En niet elke keer als ik hem uitschakel. Dus het heeft niet echt nut at ik hem in een andere kamer plaats. Wat ik ook heb gemerkt is at als ik de volume knoppen op 0 zet dat het niet meer is gebeurd. ( heb dit al een paar dagen getest)
Wat ik ook heb gemerkt is dat ik hem aanzet dat mijn liht afentoe eens knippert
Ik denk dat er bij het uitschakelen een vonk(inductie) ontstaat, hetzij in de schakelaar hetzij ergens van de fase naar het chassis (aarde) . een VDR kan wel eens wonderen doen in dit geval. Je kunt als test de draden van de aan/uitschakelaar afhalen en door verbinden en goed isoleren en dan eens testen dmv de steker er uit te trekken. Zit het in de schakelaar dan moet het er nu in blijven. 
leg eens ff een lange verlengkabel naar een andere kamer en test zo eens een paar dagen. hoeft je muziek niet in een andere kamer te spelen 
maartenbakker
Golden Member
En niet opgerold.
Sowieso heb je kans dat het verlengsnoer het probleem 'oplost', ook als je het tussen de versterker en het stopcontact waarop het misgaat legt...
Je weet dan dus nog steeds niet of het aan de alamat of aan de netschakelaar lag.
Er is zelfs een heel klein kansje dat een slechte las ergens in de installatie ook nog vrolijk meedoet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 5 juli 2013 13:22:57 schreef Progger:
ff voor de zekerheid, wel een geaard verlengsnoer..
Tja, leuk !
Wie zegt dat de TS hem nu in een randaarde wcd heeft zitten ?
E:Waar blijven de foto's ?
Hier zijn dus de fotos van de versterker
En zoals je kan zien zit er een knop voor "Ground". Ik weet niet of deze goed staat
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
We hadden liever foto's gezien van zijn ingewanden 
Die schakelaar voor je ground lift, heeft niets met je probleem te maken.
Zit de versterker aangesloten op een geaarde wcd ?
Gadget_inc
maartenbakker
Golden Member
1500W met een tamelijk simpel netschakelaartje dat opzich wel 10A kan hebben, maar bij het schakelen van inductieve lasten geheid vroeg of laat overslagjes gaat vertonen (indien het dubbelpolig is). Ik ken het verschijnsel, inclusief automaat die eruit klapt, van bepaalde series Philips TV's die ook een ondergedimensioneerde netschakelaar hadden.
Als het een enkelpolige schakelaar is kan hij weliswaar geen overslagjes tussen de polen hebben, maar door vonkvorming wel halfgare alamatten triggeren, gok ik.
Ik zie nog steeds geen aanwijzingen voor een ander soort storing, hoewel interne foto's van de versterker wel leerzaam zouden kunnen zijn.
De simpelste diagnose is door eliminatie en langdurig testen. Naar keus eerst de schakelaar of eerst de alamat vervangen door een nieuw exemplaar. Alle andere testen, zoals met een verlengsnoer, introduceren onbekende factoren.
De ground lift knop is bedoeld om de massa van de xlr ingangen te onderbreken om brom problemen tegen te gaan. Hier hoef je je probleem niet te zoeken denk ik.
Dit is een PA versterker trouwens, niet de beste, maar wel best ok.
Heb dit wel eerder gezien bij deze modellen, die worden onder verschillende merknamen verkocht. Geen idee wat de oorzaak is.
Waarom is de versterker gebrugd??? Amp mode staat op bridge. Lijkt gewoon 2 luidsprekers aan te sturen, in dat geval moet ie op stereo staan.