Hallo allemaal,
Ik wil graag twee basgitaar voorversterkers aan elkaar knopen zonder dat ze elkaars instellingen kunnen beïnvloeden. Het moet op 9volt kunnen werken en een laag stroomverbruik hebben. heeft iemand een idee?
Ik dacht wel een plaatje van het schema te kunnen posten, maar dat valt tegen, maar staat op internet als je zoekt op Musicman Stingray preamp.
Ik hoop dat iemand een eenvoudige oplossing kan bieden.
Met vriendelijke groet,
Borriebor
Als je bedoeld de uitgangen van 2 voorversterkers, dan is een som versterker het mooiste.
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (65%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Google maar eens op afbeeldingen van een "single supply opamp mixer".
Bijvoorbeeld deze, derde figuur:
Hartelijk dank voor de reacties,
op mijn basgitaar zitten twee elementen en die wil ik beide voorzien van een aparte preamp. Nu zit er in het originele schema een IC LM4250 met een terugkoppeling voor het toonregelgedeelte. uiteindelijk moeten beide uitgangen aan elkaar gekoppeld worden naar de ingang van de (grote)basversteker via een gitaarkabel. als ik nu bij een van de preams met de toonregeling ga stoeien dan heeft dat ook invloed op de andere preamp en dat wil ik niet. Dus had ik het iedee om met een soort bufferte werken om beide pramps te scheiden en vervolgens de uitgangen van de twee buffers weer aan elkaar te knopen, maar of dat de juiste manier van doen is weet ik niet.
Met vriendelijke groet,
Borriebor
Heb je dan ook een toonregeling voorzien voor beide elementen?
Je kunt, als je beide elementen apart gaat equalizen, faseproblemen krijgen. Dat doet je sound niet ten goede. Hou daar rekening mee.
Ja, het moet een compleet dubbele regeling worden. Het is voor een Jazz bass die normaal 2 volumeregelingen heeft. En hierbij heb je normaal ook een opheffing van bepaalde frequenties als je beide elementen gebruikt. Maar dat geeft dan ook juist een bepaald geluid.
Met vriendelijke groet,
Borriebor
Ah ok!
Welke jazz bass is dat?
(ben geluidstechnicus van een aantal bands en run ook een project studio, vandaar de interesse)
Heb onlangs dit apparaat aangeschaft, speciaal voor het mixen van basgitaar en overige (akoestische) snaarinstrumenten. Er is ook nog een versie die enkel geschikt is voor basgitaar:
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/rpm.html
Sansamp RPM.
Kan ik je aanbevelen voor een goede bassound.
En deze is erg mooi, Sansamp Bassdriver pedaal:
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/bassdriverdi.html
hoi Roy,
Het gaat hier om een bas van het merk London city, een kopie, maar wel lekker voor erbij. ik heb eerst het brugelement voorzien van een preamp en dit pakte goed uit. Nu wil ik het halselement ook voorzien van een preamp en wil geen gebruik maken van een schakelaar waarmee je moet kiezen welk element je gebruikt. Ze moeten beide onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingesteld.
met vriendelijke groet,
Misha
Bedankt voor de info! Ik ken London City enkel van de gitaarversterkers van vroeger. Toevallig dat een gitarist die ik ken (jonge gast) over een London City speelt, losse top, met Marshall cabinet.
Vond ik best verrassend, tegenwoordig zie ik ze niet vaak meer namelijk.
Niet moeilijker maken dan nodig. Zo'n preamp heeft toch een ruime uitgangsspanning bij lage impedantie? Zoja: van elke uitgang een weerstandje naar de ingang van de eindversterker. Pak hem beet 10K ohm. Mogelijks van dat knooppunt nog een weerstandje naar massa, 1k à 10K.
Passieve mixer heet dat. Geen gedoe met opamps, geen extra ruis, geen voeding nodig.
Kijk, dat is nog eens simpel. Ik ga twee dingen proberen maar de eerste wordt dus het passief mixen.
Dank je wel,
Borriebor
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dank je wel Roland dit maakt het allemaal een stuk makkelijker met zo'n plaatje. Mijn vraag is dus of de potmeters aan de uitgangen elkaars signaal weg kunnen laten vloeien naar de massa. zou ik dan het beste beide lopers van de potmeters via 25k aan elkaar kunnen knopen of kan dit met kleinere weerstanden?
met vriendelijke groet,
Borriebor
Huh, ben ik nu de enige die van dat schema allesbehalve kapot is?
Zo'n hele grote weerstanden en heel kleine C's voor het toonregelen? Een reverse log 1M pot voor de treble ga je ook niet op elke straathoek vinden vrees ik. En de bias van de inverterende opampingang loopt doorheen de bas-potmeter, dat gaat toch gekraak gaan geven?
Zou het kunnen dat dit een buizenschema is, dat met minimale moeite is aangepast aan de 4250?
Verder: ja, die twee lopers elks met een weerstand naar de "uitgang" van de "mixer". Ik zou beginnen met iets groter, bv. 47K, daar kun je makkelijk nog iets parallel bij overhangen als het teveel mocht blijken. Hoe groter de weerstanden, hoe minder onderlinge beïnvloeding MAAR je houdt wel minder signaal over om naar je eindtrap te sturen.
Hoi Big_Fat_mama,
Het is een best goed klinkend preampje, zonder al te veel ruis.
Gekraak heb ik nog niet mee mogen maken en de reverspotmeters zijn toch wel te bestellen. Verder zou het zomaar gebaseerd kunnen zijn op de buizentechniek. Het schema gaat al sinds 1976 mee met wat aanpassingen. Maar als ik dan toch teveel signaal kwijt raak, zou een somversterker de oplossing moeten zijn en dan ook 47K in de terugkoppeling zodat de versterking 1 is?
met vriendelijke groet,
Misha
Je zult je verbazen wat je af en toe tegenkomt kwa schakelingen in gitaren of voor gitaren, dit is inderdaad een vrij standaard schema en ja, klinkt inderdaad goed. Ik ken de preamp.
Jawel, Borriemisha, als je te weinig signaal overhoudt dan zal er versterkt moeten worden. Dan wel best meer dan één maal 
Als er moet versterkt worden: simpele opamp, low noise, ik zou denken TL071 of TL061. Het schema blijft behoorlijk simpel, maar je hebt nu wel een doosje bij, en een batterijtje bij. Of je moest de twee preamps en de (nu "actieve") mixer samen in één doosje stoppen, met een enkel batterijtje voor alledrie, dat moet lukken.
Maar eerlijk gezegd, het zou mij verbazen. Daar staat dan weer tegenover dat Roy B best wel eens gelijk zou kunnen hebben...
Ja, Roy heeft gelijk ik heb ze nu in alle bassen thuis zitten en het klinkt heerlijk. Zou ik als opamp zels nog zo'n LM5240 kunnen gebruiken of kan ik toch beter voor een tl 071 gaan, daar alles op een 9 volt batterij moet gaan werken en ook alles in de beperkte ruimte van de gitaar moet. Dus geen losse kastjes.
Met vriendelijke groet,
Borriebor
Tis een preamp voor gitaar, dat is een heel andere wereld dan hifi 
In DI-kastjes wordt vaak de tl061 gebruikt (de LA Audio DI bijvoorbeeld), die verbruikt minder stroom dan de tl071 dacht ik me te herinneren. Gaat je batterij langer mee.
Ik heb de onderdelen besteld en ga dan weer eens bakken. kijken (luisteren) wat het wordt. denk dat ik de uitgangen met 47k aan elkaar zet en op de sommator een terugkoppelweerstand neem van 100k.
Alvast allen bedankt voor het meedenken,
Met vriendelijke groet,
Borriebor (ja het valt niet mee met die Nicknames)
Hoi allemaal,
Het project is klaar, de somversterker laten werken was nog een hele bevalling, maar het resultaat mag er wezen. Nogmaals bedankt voor de tips.
Met vriendelijke groet,
Borriebor
We willen natuurlijk foto's.
Huh, jij bent nog niet de lastigste, Henry - ik zou hem zelfs willen HOREN ! of zelfs mijn stoutste schoenen aantrekken en vragen of ik er eens mag door SPELEN!
Hoi. Je bent altijd welkom om te tesen. Maar ik woon wel in Helden vlak bij Venlo. Foto's moet ik nog maken. Dat komt nog als het knoppenpaneeltje gemaakt is.