ik wil een flipflop aansturen met een reedcontact maar dat gaat niet zo goed. hij schakelt soms niet en soms wel 4 keer achter elkaar. weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

Misschien een sterkere magneet nemen om de reedschakelaar te sluiten. Waarschijnlijk ligt het aan de magneet die niet krachtig genoeg is om de lippen van het contact te sluiten. Als hij ook niet werkt met een gewone schakelaar moet het aan de flip flop zelf liggen.

[Bericht gewijzigd door Thomas op ]

werkt ook niet met plain schakelaar probleem is bekend. je kan het soms op lossen met een C'tje, maar zelf doe ik het leiver met een 555- IC geschakeld als pulsverbreder. optie is genoemd in datasheet.
Werkt perfect hoor.

C'tjes kunnen nl. ook zorgen dat je reed relais gaat "plakken" en op een bep. moment blijft hijd an hangen. Vindt je niet tof.

Groetjes

Sven

Heb je dit probleem ook bij de 16F84?
en zoja, hoe moet je dat verhelpen dan?

offtopic:
Ik kwam er laatst achter (via de conrad gids) dat ik 3 reed schakelaars heb.
Wat zijn het nou ?? en wat kan je er mee doen ??
/offtopic

Ik zou toch even een nieuwe topic starten over het onderwerp reedschakelaars.

Op di 24-09-2002 15:11:30 schreef Hugo Welther:
Ik zou toch even een nieuwe topic starten over het onderwerp reedschakelaars.

Jah .. nee dat hoefteigenlijk ook niet.
Maar ik d8 ff een kort vraagie er tussen door te schieten :)

[OFFTOPIC]
een reedschakelaar is een magnetische schakelaar.
[/OFFTOPIC]
[OFFTOPIC CONTINUES]
met een pic heb je dat niet, omdat je bij het inlezen een momentopname hebt. al kan het bij hogere snelheden boven de 10 MHZ wel voorkomen, maar dan moet je gewoon wat langzamer kristal nemen, of bij het inlezen iets vertragen.
[/OFFTOPIC CONTINUES]

En hoe moet je dat inlezen vertragen, dan?
Met een loop?
Of een delay?
Want er is geen keus tussen een langzamer kristal.

langzaam kristal? 1 MHz? bij iets van 11 kreeg ik met een pic pas contactdender.

De MC14490 kan dit uitstekend, is een "anti-dender IC", verder werkt ook prima een 10k pull-up weerstand met een 10u ELCO naar massa paralell over de reedschakelaar. Zo heb ik mijn reedcontactuitleesbesturing (3x woordwaarde !!), ook gebouwd, en die werkt met ff's gebouwd van 2x 1/4 74HCT00 (NAND)

Volgens mij weet ik nu niet echt wat een reedschakelaar is.
Kan iemand dat uitleggen?

Want ik heb een matrix toetsenbord met tiptoetsen en dus geen èchte schakelaar.

een reedschakelaar is, zoals ik zei, een glazen buisje waar twee of drie kontaktjes inzitten welke dicht (of juist open) schakelen als je er een magneet bijhoud.

kontaktdender met een pic treed bij mij pas op als ik een kristal van 11 MHz gebruik. ik gebruik C++ dus als je assembler gebruikt, kan dit al eerder optreden.

dit kun je voorkomen door een langzaam (bij mij dus lager dan 11 MHz) kristal te gebruiken of door vertragingen in te bouwen.

een vertraging maak je door een loop in te bouwen.

de meeste matrixtoetsenbordjes zijn gewoon flexibele printplaatjes waar bij het indrukken twee banen met elkaar worden verbonden door er een metalen vlakje op te drukken.

is het zo wat duidelijker geworden?

mvg,

Martijn